رقبای سرسخت  برای نتانیاهو و ترامپ

سندرز در واشنگتن و گانتز در تل‌آویو پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشتند

رقبای سرسخت برای نتانیاهو و ترامپ

هرچند هنوز سه ماه تا انتخابات اسرائیل و دو سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریكا باقی مانده است، اما از همین حالا رقبای سرسختی برای دو چهره جنگ‌افروز و جنجالی یعنی نتانیاهو و ترامپ پا به میدان گذاشته‌اند. چهره‌هایی كه در صورت برنده شدن می‌توانند مسیر تازه‌ای را باز كرده و دست كم جهان آینده را از شر سیاست‌های جنگ‌افروزانه این دو نفر دور كند. این رقیبان تازه نفس خود را قادر به تصحیح سیاست اشتباه رژیم صهیونیستی و آمریكا معرفی می‌كنند؛ ادعاهایی كه باید در آینده و در عرصه عمل به اثبات برسد.

به گزارش یورو نیوز، جناح میانه پارلمان رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه گذشته آمادگی خود را برای رقابت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام كرد. در این جناح دو فرد شاخص ازجمله بنی گانتز، نظامی بازنشسته و رهبر حزب انعطاف اسرائیل در كنار یر لپید، رهبر حزب یش آتید قرار گرفته و قوی‌ترین ائتلاف علیه نتانیاهو را تشكیل داده‌اند. نظرسنجی‌ها در اسرائیل نشان می‌دهد ائتلاف این دو جناح حتی قادر خواهد بود از تعداد نمایندگان حزب لیكود فراتر رفته و به جناح برتر در پارلمان تبدیل شود. اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، این جناح قادر خواهد بود دولت آینده در تل‌آویو را به دست گرفته و به سلطه بی‌رقیب و 13 ساله بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب دست راستی لیكود خاتمه دهد. بر اساس توافق میان بنی گانتز و یر لیپد، در صورت پیروزی در انتخابات و تشكیل دولت، پست نخست‌وزیری پس از دو سال و نیم از گانتز به لیپد منتقل خواهد شد.
عرصه بر نتانیاهو تنگ می‌شود
این درحالی است كه هم‌اكنون نتانیاهو با سه مورد اتهام فساد و تحقیقات مرتبط با آن مواجه است و درصورتی كه دادگاه رای خود را صادر كند، وی ناچار خواهد شد از دور رقابت‌ها خارج شود. منابع خبری می‌گویند یك فهرست مشترك دیگری نیز به رهبری موشه یعلون و گبی اشكنازی، دو نفر دیگر از رهبران سابق ارتش تشكیل شده است كه آنها نیز خود را برای رقابت با نتانیاهو آماده می‌كنند. همچنین گفته می‌شود نفتالی بنت، وزیر آموزش و آیلت شاكد، وزیر دادگستری نیز در كنفرانسی مطبوعاتی در شهر تل‌آویو اعلام كردند از حزب خانه یهودی و از ائتلاف حاكم خارج شده و حزب جدیدی را با عنوان جناح راست جدید تشكیل می‌دهند. تحلیلگران می‌گویند كناره‌گیری این حزب از كابینه نتانیاهو هرچند تهدیدی برای او به شمار نمی‌رود، اما در صورت اتحاد این ائتلاف‌ها با هم، جبهه قوی و واحدی را برای شكست دادن نتانیاهو تشكیل خواهند داد، موضوعی كه تا چند ماه آینده بعید به نظر نمی‌رسد.
جدی‌ترین رقیب ترامپ
سه‌شنبه گذشته برنی سندرز، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریكا اعلام كرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ این كشور نامزد شده است. هرچند دونالد ترامپ در واكنش به این تصمیم سندرز را دیوانه خطاب كرد، اما این مساله به‌خوبی نشان داد وی با رقیبی سرسخت روبه‌رو شده و چاره‌ای جز تمسخر نداشته است. سال 2016، سندرز در مرحله مقدماتی (درون‌حزبی دموكرات‌ها ) عرصه را به هیلاری كلینتون واگذار كرد و خود نیز در سخنانی گفت این اشتباهی است كه در آینده دموكرات‌ها به عواقب آن پی خواهند برد. درهمان سال بود كه هیلاری كلینتون نتوانست دونالد ترامپ را شكست دهد و به این ترتیب یك رئیس‌جمهور جنجالی و خارج از عرف دیپلماتیك، وارد كاخ سفید شد. فردی كه سیاست‌هایش طی دو سال گذشته نه تنها برای آمریكا، بلكه برای كل جهان خسارت‌بار بوده است.
روز گذشته منابع خبری اعلام كردند سندرز هرچند خودش یك یهودی است، اما در اقدامی بی‌سابقه یك فرد مسلمان را برای مدیریت كمپین انتخاباتی خود منصوب كرده است. به گزارش ایسنا، سندرز، فایز شاكر، مدیر سیاسی انجمن آزادی‌های مدنی آمریكا را به عنوان مدیر كمپین انتخاباتی خود منصوب كرد. رسانه‌های آمریكایی می‌گویند شاكر از یك خانواده مهاجر پاكستانی و در واقع نخستین مسلمانی به شمار می‌رود كه در آمریكا به عنوان مدیر كمپین یك نامزد ریاست‌جمهوری منصوب می‌شود. او پیشتر به عنوان مشاور هری رید، رهبر دموكرات سابق سنای آمریكا فعالیت داشت و مدتی نیز برای نانسی پلوسی، رئیس كنونی مجلس نمایندگان فعالیت كرده است. گفته می‌شود او تاكنون در برخی چالش‌های قانونی مهم مطرح شده علیه دولت ترامپ نقش داشته است.
سی.‌ان.‌ان در این‌باره نوشت: تصمیم سندرز برای استخدام شاكر به عنوان چهره‌ای با اعتبار در میان شاخه ترقی‌خواه و شورشی در تشكیلات حزب دموكرات نشان می‌دهد سازمان قدرتمندتری از دومین نامزدی سندرز برای ریاست‌جمهوری پشتیبانی می‌كند. اعلام نامزدی برنی سندرز تاكنون در آمریكا بازتاب‌های مثبت و گسترده‌ای داشته است. به طوری كه بسیاری از جوانان آمریكایی تمایل خود را به او  -كه یك سیاستمدار چپگراست - ابراز داشته‌اند و خود او نیز موفق شده است ظرف 24 ساعت شش میلیون دلار برای هزینه تبلیغات انتخاباتی‌اش گرد آورد.
البته در كنار سندرز، حزب دموكرات نامزدهای دیگری نیز خواهد داشت كه قرار است طی یك سال آینده بین آنها رقابت برقرار شده و درنهایت این حزب یكی از آنها را به مصاف ترامپ بفرستد. یكی از این نامزدها تولسی گابارد است كه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریكا آماده كرده و كسی است كه عربستان سعودی را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان می‌داند و به‌شدت مخالف تصمیم اخیر ترامپ در فروش فناوری هسته‌ای حساس به این كشور است. این تصمیم البته از سوی بسیاری از دموكرات‌ها و حتی جمهوریخواهان نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. گابارد می‌گوید بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دشمن آمریكا نیست؛ زیرا سوریه تهدیدی مستقیم علیه آمریكا به شمار نمی‌رود.
روزهای سرنوشت‌ساز
ورود این رقبای سرسخت روزهای سرنوشت‌سازی را برای دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو رقم خواهد زد. هرچند بنی گانتز خود را دشمن ایران و محور مقاومت توصیف می‌كند، اما درعین حال معتقد است باید سیاست خروج از غزه را كه سال‌ها پیش اریل شارون پیاده كرد، در مورد سایر مناطق فلسطینی ازجمله كرانه باختری نیز به اجرا در آورد. وی انتقادات تندی را متوجه نتانیاهو كرده و او را به خوشگذرانی متهم می‌كند.
 چند روز پیش او گفت: همان زمان كه من همراه سربازانم شب‌های سرد زمستان را در سنگرهای گل آلود صبح می‌كردیم، تو (نتانیاهو) اسرائیل را ترك كردی تا انگلیسی یاد بگیری و آن را در پارتی‌های مجلل تمرین كنی... وقتی من داشتم نسلی از فرماندهان و جنگجویان را آموزش می‌دادم، تو در نیویورك مشغول گذراندن دوره‌های بازیگری بودی. از سوی دیگر برنی سندرز، روز پنجشنبه در پاسخ به توییت توهین‌آمیز ترامپ او را فردی نژادپرست و متقلب خواند و گفت: جنون‌آمیز این است كه ما رئیس‌جمهوری نژادپرست، جنسیت‌زده و متقلب داریم. ما مردم را متحد می‌كنیم و نه تنها او را شكست می‌دهیم، بلكه حیات اقتصادی و سیاسی در این كشور را هم متحول می‌كنیم.