مردم لباس خارجی می‌خواهند

مردم لباس خارجی می‌خواهند


حالا اما می‌شود از خود پرسید كه اگر لباس ایرانی با كیفیت خوب داریم و می‌شود با پرداخت مبلغ كمتری لباس‌های مناسبی هم تهیه كرد، چه نیازی است كه حتما لباس خارجی خریداری كنیم؟ یكی از فروشندگان خیابان بهار می‌گوید، خانواده‌هایی كه به ما مراجعه می‌كنند مصر هستند لباس‌های خارجی برای فرزندانشان بخرند و فكر می‌كنند نباید برای برند ایرانی هزینه كنند.
او ادامه می‌دهد: بسیاری تصورشان این است كه پوشاك ایرانی كیفیت پایینی دارد و نباید برایش هزینه كرد. ما هم نمی‌توانیم كاری در برابر این تصورات آنها انجام دهیم.
كمی صریح‌تر سوالمان را مطرح می‌کنیم و می‌پرسیم كه نمی‌توانند كاری انجام دهند یا فروش كالای خارجی برایشان به‌صرفه‌تر است؟ آقای فروشنده می‌خندد و می‌گوید كه چندان فرقی ندارد، اما مسلما وقتی یك فروشنده بتواند به صورت قاچاقی كالایی را وارد كند، فروش آن برایش به‌صرفه‌تر خواهد بود.
حرفش را تصحیح می‌كنیم و می‌گوییم، به‌صرفه‌تر كه نه! سود خالص، آن هم سود خالصی كه به كلی بخش‌های دیگر در جامعه آسیب زده، اما سود برخی را فراهم می‌كند. آقای فروشنده هم صحبت‌های ما را كامل تر كرده و می‌گوید: این روزها كلی گروه و كانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی وجود دارد كه برای خانواده‌ها لباس و كفش و كلاه و هر چه فكرش را بكنید، می‌آورد. یك نفر در كشور دیگری نشسته و برای همه كالا پست می‌كند، بی‌آن‌كه گمركی پرداخته شود یا مجرای قانونی در كار باشد. آنقدر هم حجمشان زیاد شده كه خودشان یك پا قاچاق كالا محسوب می‌شوند، چرا كسی با آنها برخورد نمی‌كند؟
هر چند حرف آقای فروشنده قابل تامل است، اما طبعا تاثیر ارسال تك‌تك كالاها به این شكل با ورود عمده كالای قاچاق در كشور تفاوت زیادی دارد و موضوع بحث ما نیست. از آقای فروشنده می‌پرسیم آیا تا به حال پیش آمده كالای ایرانی را به جای خارجی به مردم بفروشند؟ او توضیح می‌دهد كه این اتفاق در تمامی عرصه‌های پوشاك از كودك تا بزرگسال، از ورزشی تا رسمی و .... رخ می‌دهد. مردم می‌روند لباس خارجی بخرند، ایرانی با مارك خارجی می‌خرند و برمی‌گردند. فقط پول بیشتری می‌پردازند و فكر می‌كنند جنس خارجی خریده‌اند.  
اتفاق عجیبی است نه؟ بله. برای مردمی كه خودشان را باور ندارند و این همه تولیدكننده و طراح فعال در حوزه لباس كودك و كیفیت كارها را نمی‌بینند و می‌خواهند حتما لباسی را با اسم یك برند خارجی برای فرزندشان خریداری كنند، كاملا عادی است. اما لطفا قبل از این‌كه بروید و بپرسید «خارجیه؟» نگاهی به گزارش‌های تصویری نخستین جشنواره مد و لباس كودك بیندازید و ببینید واقعا نمونه‌های داخلی چه فرقی با خارجی‌ها دارد.