جنگ در آسمان  كشمیر

2 جنگنده هندی و یك جنگنده پاكستانی سرنگون شدند

جنگ در آسمان كشمیر

هرچند «سوشما سوراج » وزیر خارجه هندوستان می‌گوید كشورش مایل به تشدید تنش‌ها با پاكستان نیست اما خبرهای روز گذشته حكایت از تشدید این تنش‌ها تا آستانه یك جنگ تمام عیار داشت؛ به‌گونه‌ای كه رسانه‌ها از سقوط یك هواپیمای پاكستانی و دو هواپیمای هندی در كنار گلوله‌باران هوایی و خمپاره‌ای مناطق مرزی دو كشور خبر دادند. شبكه‌های مجازی نیز پر بود از تصاویر مربوط به اسارت یك خلبان هندی در خاك پاكستان. این خبرها همه نشان از آن داشت كه جنگ هوایی دو قدرت اتمی شرق آسیا برسر كشمیر تازه شروع شده است.

روز گذشته ارتش پاكستان اعلام كرد دو جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در كشمیر ساقط كرده و یك خلبان را به اسارت گرفته است. از سوی دیگر هندوستان نیز ضمن تایید حملات هوایی پاكستان به بخش‌هایی ازخاك این كشور اعلام كرد یك‌جنگنده پاكستانی را سرنگون كرده است. آصف غفور، سخنگوی ارتش پاكستان درباره سرنگونی جنگنده هندی گفت، جنگنده‌های هند فقط چهار دقیقه داخل خاك پاكستان بودند و هنگام بازگشت چهار بمب به منطقه «بالاكوت» شلیك كردند كه هیچ خسارتی به‌دنبال نداشت. وی همچنین حملات روز سه‌شنبه هند به كشمیر را زیر سوال برد و گفت: اگر جنگنده‌های هند شبه‌نظامیان را هدف قرار می‌دادند باید اجساد آنها در محل پیدا می‌شد. دولت هند اعلام كرده بود روز سه‌شنبه با 12 میراژ 2000 به منطقه بالاكوت حمله كرده و 200 تا 300 شبه نظامی وابسته به گروه خودخوانده «جیش محمد» را به هلاكت رسانده است.
در كنار این حملات هوایی روز گذشته نیروهای مرزی دو كشور نیز حملاتی را ترتیب دادند. به گزارش فارس، نیروهای مرزی دو كشور از صبح دیروز آتش سنگینی را روی هم گشوده‌اند. براثر حملات توپخانه‌ای هند كه بیشتر مناطق مسكونی مرز پاكستان را هدف قرار دادند چهار غیرنظامی كشته و 11 نفر از مردم محلی زخمی شدند. توپخانه ارتش پاكستان نیز كه در نقاط بلند به ویژه مرز سیاچن مستقر بود چند نقطه مختلف از كشمیر تحت كنترل هند را هدف قرار داد.
تنش تازه میان هند و پاكستان پس از آن آغاز شد كه یك اتوبوس حامل نظامیان هندی در نزدیكی منطقه مورد مناقشه كشمیر هدف حمله انتحاری قرار گرفت و بیش از ۴۰‌نفر از سرنشینان آن كشته شدند. دهلی‌نو، اسلام‌آباد را به پناه دادن به «تروریست‌ها»ی وابسته به گروه خودخوانده «جیش محمد» متهم كرد. این گروه طی اطلاعیه‌ای مسؤولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته بود. این حادثه تروریستی اختلافات دیرین بین هند و پاكستان بر سر منطقه كشمیر را یك بار دیگر زنده كرد.
تلاش برای كاهش تنش
روز گذشته سوشما سوراچ، وزیر امور خارجه هند در حاشیه نشست سه‌جانبه هند، چین و روسیه (RIC) در شهر «اوجان» چین گفت: دهلی‌نو خواهان ادامه تنش با پاكستان نیست. وی اما از بمباران پایگاه‌های شبه‌نظامیان «لشكر طیبه» و «جیش محمد» در پاكستان دفاع و اعلام كرد این حمله یك اقدام پیشگیرانه بود.
وزیر خارجه هند یك بار دیگر تأكید كرد حمله انتحاری به اتوبوس نظامیان هندی با حمایت پاكستان انجام شده است؛ ادعایی كه مقامات پاكستانی آن را به شدت رد می‌كنند. تداوم تنش‌ها بین هند و پاكستان، موجب شد شاخص سهام بازار بورس بمبئی سقوط كرده و ارزش روپیه (واحد پول هند) به شدت كاهش یابد. در همین رابطه «لو‌كانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به درگیری‌های دیروز، ضمن درخواست از هند و پاكستان برای «خویشتنداری» نشان دادن، از دو كشور خواست از اقدامات تنش‌زا و تشدید درگیری‌ها اجتناب كنند. تعدادی دیگر از كشورهای جهان نیز طی دو روز گذشته خواستار خویشتنداری طرفین و حل و فصل مناقشات از طریق مذاكره شدند. در این میان ف ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با صدور بیانیه‌ای هشدار داد تداوم درگیری میان هند و پاكستان، روند مذاكرات صلح افغانستان را به چالش خواهد كشید. طالبان همچنین از دهلی خواست از فعالیت‌های نظامی علیه شبه‌نظامیان مستقر در كشمیر تحت تسلط پاكستان انجام داد، پرهیز كند.
اختلافات بر سر كشمیر تاكنون سبب شده هند و پاكستان سه بار با یكدیگر وارد جنگی تمام عیار شوند. كشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است كه از ایالت «جامو و كشمیر» تحت كنترل هند، ایالت «گلگت ـ بلتستان» و «كشمیر آزاد» تحت كنترل پاكستان و منطقه «اقصای» چین تحت كنترل جمهوری خلق چین تشكیل می‌شود. این منطقه تا پیش از استقلال پاكستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه بریتانیا بود.
ضرب شست پاكستان
هرچند در روز نخست این درگیری ها، دولت هند توانسته بود با یك عملیات برق آسا و با مشاركت 12 جنگنده میراژ 2000 خاك پاكستان را هدف قرار دهد، اما تحولات دیروز ضرب شست پاكستان را در برابر حملات هند به نمایش گذاشت. سرنگون كردن دو جنگنده هندی و به اسارت گرفتن یكی از خلبانان آنها دستاورد بزرگی برای نظامیان پاكستانی بود. این درحالی است كه مقامات پاكستانی مدعی ضربات سنگین‌تری بر نظامیان هند هستند. برای مثال روز گذشته پلیس ایالت جامو و كشمیر اعلام كرد یك بالگرد مدل می‌17 نیروی هوایی هند نیز در منطقه بودگم سقوط كرده و بر اثر آن دو خلبانش كشته شدند. همچنین سخنگوی ارتش پاكستان از دستگیری سه خلبان هندی خبر داد كه صحت این خبر نیز هنوز تایید نشده است.
منابع خبری غربی ضمن پوشش دادن به تحولات هند و پاكستان نوشتند دو كشور در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند. روزنامه اكسپرس انگلیس به نقل از ادیتیا راج كائول، خبرنگار مقیم هند، نوشت: با تشدید تنش‌ها بین هند و پاكستان و با توجه به سابقه طولانی این نوع تنش‌ها طی چند دهه گذشته بین دو كشور، چند كشور جهان خواستار خویشتنداری طرفین و حل مسالمت‌آمیز مشکلات شده‌اند.