نسخه روسی برای درمان خودروسازان

شایعات مربوط به شركت خودروسازی لادای روسیه و احتمال ورود محصولاتش به بازار ایران هر روز بیشتر قوت می‌گیرد

نسخه روسی برای درمان خودروسازان

انتشار شایعات مختلف از همكاران جدید خودروسازان داخلی نشان می‌دهد فشارهای اقتصادی و محدودیت‌ها، خودروسازان داخلی را بر آن داشته تا هر كدام سناریوی متفاوتی را برای ادامه حیات، افزایش تنوع و دور زدن تحریم‌ها دنبال كنند. برخی به معرفی محصولات ملی تازه با اتكا به توانایی‌های تولید در داخل كشور روی آورده و برخی در حال مذاكره با برندهایی هستند كه ارائه محصولاتشان در بازار ایران با چالش خاصی رو به رو نباشد. یكی از این برندها، لادای روسیه است كه از چند روز پیش اخبار جدی شدن مذاكرات ورود این برند روسی به بازار ایران را از گوشه و كنار می‌شنویم. احتمالا خیلی‌ها لادا را با همان خودروی معروف ساخت شوروی سابق به یاد می‌آورند كه با الگوبرداری از فیات ۱۲۴ ایتالیا ساخته شده بود. با این حال نگاهی به محصولات اخیر این خودروساز روسی نشان می‌دهد، این لادا شاید لادای سابق نباشد و آن را طور دیگر باید دید! اما شایعه مذاكرات همكاری خودروسازان داخلی با لادا از چه قرار است؟

داستان از این قرار است كه چند روز پیش، آقای ویكتور كلادوف به‌عنوان مدیر سیاستگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشــــــــرفته روســــــیه (روس‌تـك) در حاشیه نمایشگاه صنایع هوایی هند 2019 از مذاكراتی با مقامات ایرانی و برخی دیگر كشورها برای تولید و عرضه محصولات لادا در این مناطق خبر داد كه با توجه به شرایط حال حاضر، احتمال ورود این برند روسی به بازار كشورمان بسیار زیاد خواهد بود، زیرا با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه و یكجانبه آمریكا و خروج یا قطع همكاری بسیاری از برندهای اروپایی و حتی چینی، محصولات روسی و به ویژه تولیدات برند باسابقه لادا، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش تنوع خودروهای موجود در ایران باشد.
نسخه لادا برای بازار ما
با وجود افزایش كم‌سابقه قیمت‌ها در بازار خودرو كه یكی از دلایل آن كاهش ظرفیت تولید و بسته شدن راه واردات خودرو در ایران است، این گونه سناریوها برای بالا بردن تیراژ و تنوع، می‌تواند برای آرام كردن شرایط تا حدودی كارساز باشد. اما هرچه هست، فعلا جزئیات كاملی از برنامه تولید و عرضه محصولات لادا در ایران در دسترس نیست. ولی بنا بر اخبار نه چندان رسمی، به احتمال زیاد پارس خودرو شریك تجاری لادا در بازار ایران خواهد بود. زیرا با وجود تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌ها برای تولید و مونتاژ محصولات رنو در بازار كشورمان، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو برای عرضه خانواده رنو-داچیا (محصولاتی مثل تندر، تندر پلاس و ساندرو) به بازار با مشكل تولید و نبود قطعات روبه‌روست (زیرا تولید این خودروها به صورت سی‌كی‌دی و تحت نظر رنو صورت می‌گرفت) و با توجه به این كه شركت «آتو واز» به عنوان برند مادر لادا، همكاری نزدیكی با گروه رنو- نیسان دارد، به احتمال زیاد این سناریو با هدف جایگزینی محصولات این خودروساز روسی با تندر و ساندرو خلق شده است.
البته در مجموع با توجه به همكاری رسمی آتو واز با رنو و به تبعیت از آن وجود شباهت‌هایی بین محصولات لادا و رنو، احتمال این كه این سناریو بخاطر اعمال فشار رنو به روسیه برای اتمام همكاری با ایران با شكست مواجه شود چندان كم نیست. اما با وجود این، تلاش‌های اخیر و جدید خودروسازان برای نجات صنعت خودرو از وضع موجود قابل تحسین است و امیدواریم هرچه زودتر، شاهد تغییرات بسیار مثبت دراین صنعت باشیم.
لادا در ایران، گذشته و آینده
اخبار و شایعات ورود لادا به بازار ایران تنها محدود به این چند روز نیست و در این ده سالی كه برندهای خودروسازی بیشتری وارد بازار كشورمان شده‌اند و دروازه‌های ایران به روی محصولات جدید باز بوده، چند باری خبر از احتمال عرضه تولیدات لادای روسیه در بازار ایران به گوش رسیده كه بنا به دلایل متعدد، تاكنون این اتفاق نیفتاده است. اما این بار با توجه به شرایط موجود بازار داخلی خودرو و با در نظر گرفتن تصمیم لادا برای گسترش تولیدات خود و سهم صادراتش در بازار جهانی، گویا موضوع كمی جدی‌تر است.
 در واقع در حال حاضر محصولات اتو واز به 34 كشور مختلف جهان از جمله مصر، شیلی، كوبا، تركیه، تونس، مجارستان و... صادر می‌شود و حتی این خودروساز خط تولیدی در مصر هم دارد و صادرات برند لادا در سال گذشته با رشد 57درصدی به بیش از 38هزار دستگاه رسیده است. اما این كه واردات یا مونتاژ محصولات این خودروساز در ایران به چه میزان در سال خواهد بود، موضوعی است كه به دلیل قطعی نبودن قرارداد بین لادا و خودروساز ایرانی، هنوز جزئیات كاملی ندارد و مشخص نیست.
لادا در حال حاضر چهار محصول تحت عنوان وِستا، وستا اس دبلیو كراس، لارگوس یونیورسال و 4×4 برونتو را روی خط تولیدش دارد كه این چهار خودرو به ترتیب سدان، كراس‌اور، استیشن و شاسی‌بلند آفرودی جمع و جور هستند و با توجه به ذائقه مردم ایران، به احتمال زیاد وستا و وستا اس دابلیو كراس (حال مشخص نیست كه نامشان در بازار ایران دستخوش تغییر قرار بگیرد یا خیر!) را در خیابان‌های كشور خواهیم داشت. البته در این بین، احتمال ورود وستا سدان به عنوان جایگزینی برای تندر90 بیشتر است، اما وستای سدان چه مشخصاتی دارد؟
لادا وستا در یك نگاه
این محصول كه با طول ۴/۴ متری در زمره خودروهای كامپكت قرار می‌گیرد، پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱‌لیتری با بیشینه توان 106 اسب بخار و حداكثر گشتاور 148 نیوتن متر دارد كه از نظر مشخصات فنی و اعداد تولیدی، شباهت بسیار فراوانی به تندر و ساندرو دارد؛ با این تفاوت كه موتور محصول روسی، اندكی پرتوان‌تر از رنوهاست. همچنین مصرف سوخت این محصول با موتور ۶/۱ لیتری، عدد ۹/۶ لیتر در سیكل تركیبی اعلام شده كه از این حیث كاملا مشابه تندر۹۰ خواهد بود با این تفاوت كه مصرف سوخت لادا در سیكل جاده كمتر از رنوست.
لادا وستا همچنین با یك موتور ۸/۱ لیتری قدرتمندتر با 122 اسب بخار توان و 170 نیوتن متر گشتاور نیز روانه بازار جهانی شده كه این موتور از نظر مصرف سوخت در سیكل‌های مختلف بین 5 تا 10درصد نسبت به نسخه ضعیف‌تر اختلاف دارد. ضمن این كه نمونه ۶/۱ لیتری با دو گیربكس پنج سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیك به فروش می‌رسد اما نسخه ۸/۱لیتری تنها نسخه اتوماتیك دارد. امكاناتی مثل سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی (مجهز به بلوتوث، سامانه ناوبری ماهواره‌ای، قابلیت دسترسی به اینترنت، یو.اس.بی، آ.یو ایكس و...)، كروز كنترل، دوربین و حسگر دنده عقب، حسگر باران (فعال‌سازی برف پاك‌كن به محض خیس شدن شیشه جلو)، رایانه سفری (برای بررسی‌كردن مصرف سوخت و اطلاعات مربوط به مسافت در حین سفر)، تهویه مطبوع خودكار به همراه كول باكس (جعبه خنك‌شونده)، كیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، سیستم پایداری الكترونیك، كمربندهای پیش كشنده و... نیز روی كامل‌ترین نسخه این محصول قرار دارد كه به طور كلی از نظر امكانات رفاهی خودرویی بسیار پر و پیمان‌تر از تندر90 است، اما این كه شریك ایرانی نسخه فول‌آپشن وستا را وارد بازار كند، در فضای رقابتی این روزها كمی بعید است. ضمن این‌كه وستا اس دبلیو كراس نیز با توجه به مشابهت پلتفرم با نسخه سدان از حیث آرایش فنی دقیقا با وستا سدان یكسان است. با این تفاوت كه در اینجا نسخه ۸/۱ لیتری با دو گیربكس دستی و اتوماتیك و نسخه ۶/۱ لیتری تنها با گیربكس ۶/۱ لیتری وارد بازار می‌شود.
 لادا سال‌ها پیش در بازار ایران حضور داشته و از آن دوران هنوز هم تعداد قابل توجهی  لادا نیوا در خیابان‌های كشور و مسیرهای خارج از جاده به چشم می‌خورد. باید دید سرانجام مذاكرات خودروسازان ما با روس‌ها به كجا می‌رسد و آیا چرخ‌های لاداهای امروزی در غیاب رقبای سرشناس كشورهای صاحب سبك در خودروسازی، زمانی آسفالت جاده‌های ایران را خواهد پیمود؟