همكاری صنعت و دانشگاه در تولید مواد اولیه محصولات آرایشی بهداشتی

همكاری صنعت و دانشگاه در تولید مواد اولیه محصولات آرایشی بهداشتی


محقق دانشگاه تبریز با حمایت و همكاری یك شركت فعال در حوزه دارو، موفق شده با تولید نانوكامپوزیت سبز و استفاده از آن در فرآیند كاشت گیاه بادرنجبویه، میزان تولید تركیبات دارویی توسط این گیاه را به سطح قابل قبولی برساند.
به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، استفاده از تركیبات دارویی موجود در گیاهان از دیرباز مورد توجه بوده است. با پیشرفت فناوری‌های نوین و اهمیت بالای هزینه نهایی محصولات دارویی و بهداشتی، استفاده از عصاره گیاهان بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، محققی از دانشگاه تبریز با انجام یك پژوهش در قالب پایان‌نامه كارشناسی ارشد و تحت حمایت یك شركت فعال در حوزه تولید دارو، موفق شد تا با ابداع روشی مبتنی بر فناوری نانو، میزان تولید یك تركیب دارویی مفید توسط گیاه بادرنجبویه را به سطح مطلوبی افزایش دهد.
زهرا رضایی، دانش‌آموخته مقطع كارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، ضمن اشاره به تركیب رزمارینیك اسید به‌عنوان یك تركیب دارویی ارزشمند، در خصوص رویكرد این طرح به‌منظور افزایش میزان تولید این تركیب گفت: «رزمارینیك اسید یك تركیب دارویی ارزشمند است كه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع اصلی تأمین این تركیب، گیاه رزماری است كه رشد كمی از خود نشان داده و میزان كمی از این ماده را تولید می‌كند. از سوی دیگر، گیاه بادرنجبویه را نیز می‌توان یكی از منابع تأمین رزمارینیك اسید به شمار آورد. ما در این طرح با ارائه یك راهكار مبتنی بر فناوری نانو موفق شدیم سرعت تولید رزمارینیك اسید در گیاه بادرنجبویه را به نحو مطلوبی افزایش دهیم.»
وی ادامه داد: «در واقع در این طرح ما یك نانوكامپوزیت سنتز كرده‌ایم كه می‌تواند با ورود به سلول‌های گیاه بادرنجبویه، این گیاه را برای تولید رزمارینیك اسید بیشتر تحریك كند.»
این محقق در تشریح مكانیسم عملكرد این نانوكامپوزیت گفت: «تولید اسید رزمارینیك یك واكنش دفاعی در گیاه بادرنجبویه است كه در اثر قرارگیری در معرض عوامل بیرونی فیزیكی، شیمیایی و میكروبی به‌وقوع می‌پیوندد. نانوكامپوزیت سنتز شده در این طرح نیز نقش این عامل بیرونی را برای گیاه بازی كرده و با ورود به سلول‌های گیاه موجب بروز پاسخ دفاعی گیاه، فعال شدن آنزیم‌های كلیدی و تولید اسید رزمارینیك می‌شود.»
رضایی معتقد است استفاده از این روش جهت تولید رزمارینیك اسید به‌عنوان مواد اولیه بسیاری از محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی می‌تواند این ماده را با قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی در اختیار صنایع مربوط قرار دهد.