سفری کوتاه به دزفول،  شهر چهار فصلِ آجر

سفری کوتاه به دزفول، شهر چهار فصلِ آجر

 در جای جای شهرهای زیبای ایران می‌توان نظاره‌گر تجلی تاریخ و شكوه تمدن ایران زمین از هزاره‌های دور تاكنون بود، اما با سفر به خوزستان كه هم عنوان بهشت باستان‌شناسان و هم عنوان بهشت كشاورزی ایران را در شناسنامه‌اش دارد و طبیعت بكرش توصیف‌ناپذیر است، علاوه بر بازدید از مناظر بی‌بدیل طبیعی خلقت، می‌توان لحظاتی را در آغوش مادر تمدن، آرام گرفت و اندیشید و شاید عبرت‌ها گرفت از تماشای گذر زمان و آنچه بر آدمیزاد پرادعا رفته و خواهد رفت.
سفری كرده‌ام به دزفول، یكی از شهرهای زیبای خوزستان كه به‌دلیل آب و هوایی مطبوع، خاكی حاصلخیز، مركباتی مرغوب، مردمی تلاشگر، سازه‌ها و ابنیه‌های متعدد تاریخی و قرار گرفتن در كنار یكی از رودخانه‌های مهم استان مورد توجه است.
فقط اینها نیست؛ دزفول توانسته در میان شهرهای دودآلود و غبارگرفته خوزستان، عنوان شهر پاك خوزستان را هم از آن خود كند؛ عنوانی كه براساس تصمیم اتخاذ شده توسط ستاد هماهنگی هوای پاك استان و به‌دلیل برخورداری از شاخص‌های بهداشتی و زیست‌محیطی اعلام‌شده، به این شهر رسیده است.
ارتقای سرانه فضای سبز، نصب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و بهره‌برداری از فاز اول آن و جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های شهری به رودخانه دز، ایجاد مركز معاینه فنی خودروهای سبك، بهبود سیستم مدیریت پسماندهای شهری شامل جمع‌آوری مكانیزه پسماندها و تفكیك از مبدا با ارائه آموزش‌های چهره به چهره به شهروندان همچنین تهیه طرح مطالعات كمپوست و بازیافت و فراهم شدن مقدمات اجرای طرح، تجهیز ۵۰‌ درصد از بیمارستان‌ها به سیستم امحا و تصفیه‌خانه فاضلاب، ایجاد و راه‌اندازی مركز تحقیقات زیست‌محیطی شمال خوزستان و نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا، شاخص‌هایی است كه عنوان «شهر پاك» را برای دزفول به ارمغان آورده. به آنچه گفته شد باید تمیزی شهر، وجود جنگل دز، جنگل بلوط، وجود كوهستان، آبشار، چشمه، باغات و... را هم اضافه كرد.
دزفول از سمت شمال به لرستان و از شرق به مسجدسلیمان و استان چهارمحال و بختیاری و از شمال غرب به اندیمشك و از جنوب به شوشتر و اهواز و از سمت غرب به شوش می‌رسد؛ از همین رو سفر به دزفول، دیدار با تاریخ و طبیعت اعجاب برانگیز تمام این مناطق خواهد بود.
اگر صبح زود به دزفول رسیدید، حلیم فوق‌العاده آن را از دست ندهید، در میان بافت تاریخی بچرخید و با معماری منحصربه‌فرد خانه‌های این شهر آبی آشنا شوید؛ شهری که به‌دلیل وسعت بافت تاریخی‌اش به شهر آجر معروف است.
با این‌كه می‌توانید در شهر اقامت كنید و از هتل و باغ‌های این شهرستان لذت ببرید، اما توصیه می‌كنم حتما یك شب را در روستای زیبای پامنار به صبح برسانید.
یكی دیگر از بهترین بخش‌های سفر را می‌توان بازدید از مناظر زیبای كرانه‌های رودخانه دز دانست كه با قدمت چند هزار ساله نقش مهمی در شكوفایی اقتصاد شمال منطقه خوزستان داشته است. حتما بازدید از كنارستان‌های «كول خرسان» را هم در برنامه سفر خود
 بگنجانید.
كول خرسان یا اشكفت زرده در كیلومتر 28 جاده شهیون سمت چپ جاده در مجاورت روستای بیشه بزان است؛ دسترسی به كول خرسان از دو مسیر بیشه بزان و از مسیر قلعه شاداب امكان‌پذیر است. كول خرسان مجموعه‌ای از دره‌های عمیق با ارتفاع حدود ۶۰۰ متر است كه دره‌های قلعه شاداب به آن منتهی شده و برخی از این دره‌ها به رودخانه دز راه پیدا می‌كند. این منطقه دره‌های عمیقی دارد كه نهرهای آب در آن جاری است و مملو از نیزارها و علفزارها همراه با تك‌درخت‌ها و درختچه‌هاست. دامنه شرقی كوه قلعه شاداب مملو از درختان بادام و كنار است كه به آن كنارستان می‌گویند؛ كنارستان از زیستگاه‌های مهم پرنده تیهو است.
راستی حواستان باشد هرچه به سمت شمال دزفول و مناطق كوهستانی بروید بر زیبایی‌های این سرزمین افزوده می‌شود. در كیلومتر 47 جاده شهیون دزفول، منطقه زیبای «دیونی»، با رودخانه دائمی، درختان فراوان و بیشه‌زارهای متعدد به محلی بكر برای تجمع طبیعت‌گردان تبدیل شده است. منطقه پیر بانگو نیز چهار كیلومتر آن سوتر با درختان انبوه و چشمه آب دائمی و منظره‌های بدیع و طبیعتی بكر در انتظار گردشگران است.
همه آنچه از دزفول زیبا گفتیم به‌زودی فضای شبكه‌های اجتماعی را هم درخواهد نوردید، چه این‌كه جشنواره سفرنگاری دزفول گرام بزودی با حضور صدها فعال شبكه‌های اجتماعی و طرفدار گردشگری پایدار و خبرنگاران این حوزه در این شهر برپا می‌شود.