ارشاد هم پیشنهاد چندقسمتی کردن داده بود

ارشاد هم پیشنهاد چندقسمتی کردن داده بود


در دقیقه های آخر آماده شدن این گزارش بود که مسؤول فروش موسسه ریز موج هم روی خط آمد  و صحبت هایی را درباره این موضوع مطرح کرد:  این که مسؤولیت دوقسمتی کردن هزارپا تنها متوجه ریزموج است، حرف درستی نیست چون مدیرعامل طرف این موضوع نبوده، یک تصمیم جمعی است. ولی خوشحالم نسبت به این موضوع اینقدر انتقاد وارد شده و عجیب است كه نسبت به خیلی از مسائل مهم‌تر كسی انتقادی ندارد! ولی باید بگویم كه خوشحالم واكنش‌هایی از سمت جامعه حداقل درباره این موضوع صورت گرفت. من به‌عنوان كسی كه در این حوزه به نوعی كارشناس است و حدود 18 سال در این عرصه حضور داشته خدمتتان عرض می‌كنم كه شركت ریزموج سیستم بزرگ‌ترین تولید‌كننده سی‌دی و دی‌وی‌دی در خاورمیانه است، پدیدآورنده صنعت پی‌دی ركورد و نمایش خانگی است به این مفهوم كه شما اگر سؤال كنید كه نمایش خانگی از كجا متولد شد، می‌توانیم عنوان كنیم كه این صنعت از شركت ریزموج سیستم متولد شد كه حالا همان آدم‌ها یا اعضای آن آدم‌ها در برابرش گارد گرفته‌اند.  سؤال من این است كه فیلم هزارپا بهترین فیلم سال هست یا نه؟ وقتی بهترین فیلم سال است تهیه‌كننده یا شخصی كه فیلم را می‌خرد و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌كند به وزارت ارشاد مراجعه می‌كند و می‌گوید من این فیلم را با این قیمت خریده‌ام و اگر هر فیلم را ده‌هزارتومان بفروشم ضرر این كار برای من بیش از 50 درصد است، بنابراین راهكاری برای ما بدهید. یا به نوعی اجازه دهید این كالای خاص را  با قیمت 20 هزارتومان به فروش برسانم. ولی وزارت ارشاد عنوان می‌كند به هیچ عنوان اجازه ندارید در شبكه نمایش خانگی هیجان تزریق كنید و قیمت را دوبرابر كنید.
 پیشنهاد خود وزارت ارشاد این بود كه این فیلم را به صورت یك مینی سریال عرضه شود، چرا كه هیچ راهكاری جز این هم وجود نداشته است. البته كه خود وزارت ارشاد هم اگر این اجازه را نمی‌داد دیگر كسی سراغ آثار فاخر نمی‌رفت. در این بازار، فیلم‌های صد میلیونی مشتری خوبی دارد و به فروش می‌رود به عنوان مثال فیلمی مثل لازانیا را به قیمت
 300 - 200 میلیون تومان می‌خرند و هر فیلم را ده هزارتومان می‌فروشند. ولی با این حساب دیگر كسی سراغ فیلم‌ها و سریال‌هایی كه ارزشمند است نمی‌رود. هزینه این كارها بعضا ده برابر است و اجحاف است با این آثار مقایسه شود. روش توزیع این كار پیشنهاد وزارت ارشاد است، ولی اگر روش این كار غلط است صدا و ندای كسی كه سرمایه‌گذاری كرده است بابت كالایی كه می‌توانست سرمایه‌اش را در جایی دیگر هزینه كند باید شنیده شود؛ نه این كه هجمه‌ای اینچنین علیه او به راه بیفتد.