شهرزاد؛ فصل آخر

شهرزاد؛ فصل آخر

 تنها با گذشت یك ماه از واگذاری تئاتر باران-به‌عنوان اولین تماشاخانه خصوصی كشور -حالا مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد هم واگذار شد. تماشاخانه‌ای كه اتفاقا به استانداردهای یك تماشاخانه مناسب تئاتر بیشتر نزدیك بود و عمر فعالیتش با مدیریت پیشین فقط یك‌سال طول كشید و حالا به شخصی واگذار شده است كه نامش در این سال‌ها گره خورده به حواشی ریز و درشت بسیاری. خبر این است كه مدیریت تئاتر شهرزاد طی قراردادی از شهرزاد جعفری گرفته شد و به محمدصادق رنجكشان واگذار شده است. شهرزاد جعفری، دختر قاسم جعفری، كارگردان سینما و تلویزیون است،‌ البته با وجود فیلم‌های بسیار در كارنامه كاری قاسم جعفری، شهرت او به‌واسطه سریال‌هایی است كه در تلویزیون ایران ساخته است؛ سریال‌هایی همچون خط قرمز و مسافری از هند. شهرزاد جعفری هم هر چند كم و بیش در برخی از آثار پدر بازی كرده، اما به نظر می‌رسد چندان علاقه‌ای برای ادامه‌کار جدی در این حوزه ندارد.
او خرداد سال گذشته پایه‌گذار سالن تئاتر شهرزاد شد؛ سالنی كه اغراق نیست بگوییم در میان تماشاخانه‌های خصوصی كشور استاندارد بالا و قابل‌قبولی دارد.  به گواه آمار ارائه شده برای ساخت این مجموعه جدای مبلغ زمین كه جزو برآورد ساخت و تجهیز نیست؛ مبلغی حدود سه میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است. آن‌طور كه از حرف‌های شهرزاد جعفری می‌توان متوجه شد برای آماده‌سازی پردیس تئاتر شهرزاد ریالی وام یا كمك از جایی دریافت نشده و بخشی اعتباری بوده و بخش عمده آن نقدی. البته كه برآورد اولیه او در زمان افتتاح تئاتر شهرزاد این بود كه بعد از سه سال به هزینه اولیه خواهد رسید.
پردیس شهرزاد دارای سه سالن بلك باكس حرفه‌ای است و سالن 1 و 2 آن دارای ظرفیت حدود 300‌صندلی است كه با خارج از ظرفیت در برخی نمایش‌ها به 510صندلی هم رسیده است. آن‌طور كه از سوی روابط عمومی تئاتر شهرزاد عنوان شده، این واگذاری به دلیل مشغله شخصی شهرزاد جعفری اتفاق افتاده است، آن‌طور كه سام بهشتی به جام‌جم می‌گوید، شهرزاد جعفری قرار است برای ادامه تحصیل در مقطع دكتری به خارج از ایران برود و ادامه اینچنینی فعالیتش در این حوزه امكان‌پذیر نیست.
 حاشیه‌های شهرزاد
البته شاید برخی حواشی پیش آمده برای این پردیس تئاتری هم مزید بر علت باشد تا شهرزاد جعفری را راغب به واگذاری مدیریت این مجموعه كند، زيرا همین دی ماه امسال بود كه در رسانه‌ها عنوان شد نامه ابطال مجوز پردیس تئاتر شهرزاد از سوی یكی از نهادهای نظارتی به مركز هنرهای نمایشی ارسال و ابلاغ شده است. هر چند خیلی زود این خبر از سوی روابط عمومی این پردیس تكذیب وعنوان شد توقف فعالیت این مجموعه به دلیل حساسیت‌های به‌وجود آمده بوده و نه فشاری از یك نهاد نظارتی بیرون از حوزه كاری آنها. توقف فعالیت این پردیس البته حدود 20 روز طول كشید و در این میان افرادی مثل شهرام كرمی، مدیر‌كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد هم به نوعی آن را تایید كرده و قول پیگیری برای رفع مشكل دادند. هر چند مشكل حل شد و این پردیس تئاتری هم به كار خود ادامه داد، اما شاید بتوان ردی از این حاشیه‌ها را در واگذاری مدیریت این مجموعه دنبال كرد.
 بودن یا نبودن
شهرزاد جعفری چه خسته شده باشد از فضای كاری در حوزه تئاتر خصوصی و چه بخواهد در خارج از ایران ادامه تحصیل بدهد موضوع در این میان شخصی است كه حالا با عنوان مدیر تازه پردیس تئاتر شهرزاد شناخته می‌شود.
محمد‌صادق رنجكشان كه تا پیش از اینها نامش در سینما مورد سؤال بسیاری قرار گرفته بود حالا با تحویل پردیس تئاتر شهرزاد خیلی جدی به حوزه فرهنگی مورد علاقه‌اش یعنی تئاتر ورود پیدا كرده است. هر چند این خبر واگذاری در بسیاری از رسانه‌ها با طعنه‌هایی به سوی او همراه بود كه از او در حوزه تئاتر با عنوان صاحب تئاتر لاكچری یاد می‌كردند، اما برخی از جمله مسؤولان پیشین تئاتر شهرزاد ورود او به حوزه سالن‌داری در تئاتر را اتفاق بسیار خوبی می‌دانند. جالب این‌كه در گفت‌وگو با این افراد همگی آنها گفتند كه شناخت محمد صادق رنجكشان از تئاتر جالب توجه بوده است. خود او هم در معدود گفت‌وگوهایش با رسانه‌ها همواره عنوان كرده است انتخاب اول او در حوزه فرهنگ و هنر، تئاتر است.  رنجكشان در یكی از گفت‌وگوهایش می‌گوید: «علاقه‌مندی اصلی من هم به تئاتر است و بعد سینما. الان به‌جز تئاتر «بینوایان»، در تئاتر «جنون» كه یك كار دانشجویی است سرمایه‌گذاری كردم كه قرار بود در سالن تئاتر شهرزاد به نمایش درآید. در واقع این عرصه، عشق و علاقه شخصی‌ام است، اما در عین حال با شم سرمایه‌گذاری و اقتصادی سراغ علاقه‌مندی‌ام آمده‌ام و این مورد پسند برخی آقایان نیست.»
 از صادرات خرازی تا تماشاخانه خصوصی
محمدصادق رنجكشان شخصی است كه عنوان می‌كند نزدیك به 50 سال است كار‌اقتصادی كرده است. از واردات و صادرات در صنف خرازی گرفته تا آژانس هواپیمایی و كار در حوزه گردشگری.
آن‌طور كه برخی مسؤولان پردیس تئاتر شهرزاد می‌گویند این سرمایه‌گذار اتفاقا شناخت بالایی در حوزه تئاتر دارد و این شناخت به او كمك می‌كند اتفاق‌های قابل توجهی در تئاتر خصوصی رخ‌دهد. تاهمین حالا هم بیشتر نقدهای وارد شده به تماشاخانه‌های خصوصی همین بوده است كه كارهای مبتذل و بفروش جای كارهای فاخر و ارزشمند را گرفته و چه كسی است كه نداند این تماشاخانه‌ها برای جبران هزینه‌هایشان این آثار را به آثار فاخر ترجیح می‌دادند. هر چه باشد حالا محمد‌صادق رنجكشان خیلی جدی وارد حوزه تئاتر شده است و باید دید او در این عرصه چقدر مي‌تواند موفق باشد.