متهم ردیف اول: «كال آو دیوتی»

حمله تروریستی به مسجدی در نیوزیلند ما را یاد بازی‌های رایانه‌ای اول شخص می‌اندازد

متهم ردیف اول: «كال آو دیوتی»

« من باید بین اعضای اروپایی ناتو و تركیه تفرقه و جدایی بیندازم تا تركیه به جایگاه طبیعی آن زمان خودش به عنوان یك نیروی ضداروپایی برگردانم.» احتمالا اگر برنتون تارنت زمان نوشتن و گفتن این عبارات، پرچم تركیه هم گیرش افتاده بود از ریز ریز كردن آن دریغ نمی‌كرد. بله داریم از تروریست استرالیایی‌تباری صحبت می‌كنیم كه روز گذشته، دوربین به خودش وصل كرد و با سلاح به مسجد نور حمله کرد و هر كسی را كه جلوی تیرش بود به رگبار بست. خب استحضار دارید كه ما در صفحات فرهنگی اصولا در پدیده‌شناسی تبحر به خصوصی داریم و جنبیدن پشه در هوا را هم می‌توانیم یك‌جور پیوست فرهنگی برایش تولید كنیم. خب در این مورد هم قضیه به آن حدی كه شما تصور می‌كنید، غیرفرهنگی نیست. جدای این‌كه عامل این حادثه و شكل اقدامش آدم را یاد بازی‌های رایانه‌ای می‌اندازد، یك اتفاق دیگر هم افتاده است. ظاهرا آنتی‌ترك‌گرایی جناب تروریست خیلی هم بی‌ربط نبوده. دولت تركیه پیش از این شاكی شده بود كه بعضی بازی‌های رایانه‌ای حاوی مقادیر معتنابهی اسلام‌هراسی هستند. ترك‌ها به طور مشخص دست روی دو بازی «CALL OF DUTY» و «RESIDENT EVIL» گذاشته بودند. هر دو بازی هم در ایران مخاطبان زیادی دارد. شكل عمل جناب تروریست هم شباهت زیادی با بازی اول شخص همین كال آو دیوتی دارد.

اگر كسی به شما نمی‌گفت و ویدئوی حمله تروریستی جناب برنتون تارانت به مسجدی در نیوزیلند را نشان می‌داد یقینا تصور می‌كردید یك بازی رایانه‌ای با گرافیك بالاست، اما خب این چیزی از تلخی واقعیت كم نمی‌كند كه آنچه دیده‌اید عین واقعیت است. واقعیتی كه البته شاید خودتان هم بارها پیش از این در بعضی بازی‌های رایانه‌ای آن را تجربه كرده باشید. حالا اگر سن‌تان خیلی نباشد احتمالا همیشه در این بازی‌ها در نقش یك سرباز آمریكایی یا ناتو قرار گرفته‌اید كه باید به جنگ دشمنان بشریت برود و به احتمال زیاد هم بخش زیادی از این دشمنان یا روس هستند یا مسلمان!
احتمالا نگرانی و هراس از همین قضایا بوده كه به نگرانی دولت تركیه از بعضی بازی‌های رایانه‌ای منجر شده. دولت این كشور هم درست مثل ما وزارتخانه‌ای دارد به نام وزارت ورزش و جوانان. حدود دو سال و نیم قبل بود كه این وزارتخانه از بعضی بازی‌های رایانه‌ای شاكی شده بود و می‌گفت محتوای نفرت‌پراكنی این بازی‌ها موجب اسلام‌هراسی می‌شود. حالا این بیانیه رسمی و صریح جناب تروریست علیه ترك‌ها آن‌قدر به این نگرانی نزدیك است كه آدم فكر می‌كند نكند یك نفر بوده كه به مسؤولان ترك این ندا را داده كه ممكن است تركش این اقدامات به آنها هم بخورد.
وزیر آموزش و فرهنگ ترك‌ها هم كه دوسال قبل به پارلمان این كشور گزارش می‌داده، اعلام كرده بعضی از بازی‌های رایانه‌ای مروج محتوای نامناسب و مضر هستند؛ محتواهایی از قبیل خشونت، اسلام‌هراسی و مسائل جنسی و اخلاقی. جناب حفیظه هیلماز روضه را بازتر كرده و حرف‌هایی را بر زبان راند كه اگر كسی نداند انگار همین مسؤولان وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ما زده‌اند: «هدف بسیاری از این بازی‌ها ارائه تصویری منفی از اسلام است. در اغلب این بازی‌ها، كاربر در نقش سربازی قرار می‌گیرد كه در قبال كشتن مسلمانان، موفق به دریافت امتیاز می‌شود. مسلمانانی كه اغلب در نقش تروریست به تصویر كشیده شده‌اند.» جالب است بدانید كه ترك‌ها یك فهرست 19 تایی از بازی‌ها را هم منتشر كرده بودند كه از نظر آنها حاوی این مطالب و محتواهاست و خب بازی كال آو دیوتی هم در این فهرست قرار دارد.
 آنتی‌تركیه‌بازی یك استرالیایی تروریست
جالب است بدانید كه عامل حمله تروریستی نیوزیلند تنها به فحش و فحش‌كشی به ترك‌ها بسنده نكرده و روی سلاحش هم بعضی بد و بیراه‌ها را حواله تركیه كرده. به گزارش روسیاالیوم، استاد روی اسلحه خود این عبارات را درج كرده بوده:
۱۹۸۳ وین: محل وقوع نبرد وین كه در آن دولت عثمانی شكست خورد و جلوی گسترش آن در اروپا گرفته شد.
توقف پیشروی اموی‌های اندلس در اروپا.
پناهجویان، به جهنم خوش آمدید.
 اعتراف نیوزویك
جالب است كه موضوع بازنمایی جانبدارانه از مسلمانان در بازی‌های رایانه‌ای بحثی است كه نیوزویك هم در آن به نقل از متخصصان صنعت بازی‌های رایانه‌ای آن را تائید كرده است. این رسانه آمریكایی به نقل از این متخصصان اعلام كرده كه مسلمانان در این بازی‌ها با چهره‌های جانبدارانه به نفع غرب و عموما در نقش انسان‌های شریر و بدذات به تصویر كشیده می‌شوند.
 كال آو دیوتی در ایران
براساس گزارش بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای
كال آو دیوتی هشتمین بازی پرطرفدار بین ایرانیان است. بازی Clash of Clans  پرطرفدارترین بازی در ایران است، بازی PES در رده دوم و بازیGTA  در رده سوم بازی‌های پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازی‌های كانتر استرایك، فیفا، باقلوا، كلش رویال، كال آو دیوتی پو و كوئیز آو كینگز به ترتیب رده‌های چهارم تا
 دهم بازی‌های پرطرفدار ایرانی را از آن خود كرده‌اند.