تختی و حاجی شریعت و کشتار نیوزیلند

تختی و حاجی شریعت و کشتار نیوزیلند


 تا همین لحظه تعداد كشته‌های حادثه تروریستی نیوزيلند به 50 نفر رسیده است، حادثه‌ای كه نخست‌وزیر نیوزيلند از آن به‌عنوان تاریك‌ترین روز در تاریخ این كشور یاد كرده است. جزئیاتش را حتما در صفحات دیگر روزنامه می‌خوانید، اما محمدصادق علیزاده در همین صفحه نگاهی داشته است به شباهت عجیب و تلخ لحظه انفجار در مسجد شهر كرایست‌چرچ با بازی‌های كامپیوتری رایج. شباهت از آنجا رنگ شومی به خود می‌گیرد كه انگار نسخه واقعی آن باشد، در بسیاری از بازی‌های رايانه‌ای كه اتفاقا خیلی هم دم‌دست نوجوانان این سرزمین است می‌توان مشاهده كرد قهرمان این بازی‌ها در پی كشتار مسلمانان است و این نكته به نوعی در روند این بازی‌ها امتیاز محسوب می‌شود! اما حالا وقتی فیلم منتشر شده از لحظه انفجار این دو مسجد را ببینید متوجه می‌شوید خارج از جهان مجازی و بازی‌های رايانه‌ای چه فاجعه‌ای رخ داده است. همین است كه گزارش جمع و جور علیزاده را در همین صفحه خواندنی كرده است.
 آذر مهاجر هم امروز رفته است سراغ حاج‌اكبر شریعت كه دو روز پیش درگذشت. شاید كمتر كسی باشد كه نام او برایش آشنا نباشد، اما اگر مداحی او را بشنوند و او را به یاد مي‌آورند. حاج‌اكبر شریعت، خالق مداحی «كربلا كربلا ما داریم می‌آییم» یكی از ماندگارترین مداحی‌های دوران دفاع مقدس است كه دو روز پیش بر اثر بیماری در بیمارستانی در شهر شیراز درگذشت. همین بهانه گزارش آذر مهاجر در صفحه 10 امروز است. البته كه فارغ از مداحی‌های ماندگار او و فعالیت‌های دیگرش آذر مهاجر نكاتی از زندگی حاج‌اكبر شریعت بیرون كشیده كه گزارشش را بسیار خواندنی كرده است.
 بالاخره فیلم‌های اكران نوروز معرفی شدند و در میان آنها نام فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توكلی هم دیده می‌شود. فیلمی كه هم در جشنواره و هم در نقدهای منتقدان نظر مثبت بسیاری را به خود جلب كرد و چند روزی هم هست که روی پرده رفته است. موضوع زندگی جهان پهلوان تختی چند ده سال است با رمز و رازهایی همراه است، از نوع مرگ او كه تا همین امروز هم كسی به قطع درباره آن نمی‌داند گرفته تا رفتارش میان عامه مردم و البته آزاری كه از دربار پهلوی می‌كشید همه و همه باعث شده است هر اثری درباره او مهم شود. ساناز قنبری اما در صفحه سینمای ایران امروز رفته است سراغ شاهرخ شهبازی، بازیگر فیلم تختی و با او گفت‌وگوی مبسوطی داشته است. البته كه این تنها مطلب درباره این فیلم در روزنامه امروز نیست و در صفحه 12 هم فاطمه تركاشوند نگاهی داشته است به این فیلم تا به نوعی یك پرونده جمع و جور و كوچكی برای این فیلم در صفحات فرهنگی روزنامه داشته باشیم.