شبكه خبر از ابتدا در میدان بود

شبكه خبر از ابتدا در میدان بود


علی فاخری، قائم‌مقام شبكه خبر سیما با اشاره به پوشش اخبار سیل و ترسیم درست وضعیت استان‌های سیل‌زده در بخش‌های مختلف خبری این شبكه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: در بحث سیلی كه اخیرا در برخی استان‌های كشور رخ داد، شبكه خبر از ابتدا در میدان بود و خود من هم از روز نخست این واقعه در شبكه حاضر بودم.
فاخری در تشریح اقدامات این شبكه افزود: ما از ابتدای وقوع این واقعه، برنامه‌های زنده‌مان را كلا به سیل اختصاص دادیم و توانستیم در همان دقایق اولیه اطلاع‌رسانی كنیم؛ گرچه از قبل هم اخطارهای هواشناسی را مدام زیرنویس كرده بودیم و به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌كردیم. در كل رعایت نكات ایمنی و بحث ایمنی در سفر از همان ابتدای نوروز مدنظرمان بود و لذا در شبكه خبر، بابت وقوع این سیل خیلی غافلگیر نشدیم.
او خاطرنشان می‌كند: واقعه سیل با روزهای نخست فروردین مصادف شده بود و با توجه به پوشش پیام نوروزی رهبری و رئیس‌جمهور در واقع مجبور شدیم یكی دو روز ابتدای واقعه سیل را كج‌دار و مریز رد كنیم. ولی بعد از یك‌و‌نیم روز و از روز دوم، این واقعه واقعا به خبر اولمان تبدیل شد. در این مدت توانستیم با مسؤولان ستاد بحران، هلال‌احمر، وزیر كشور و استانداران صحبت كنیم و حتی خبر عدم حضور استاندار گلستان در كشور را برای اولین بار از آنتن شبكه خبر منتقل كردیم. فاخری می‌گوید: این حساسیت جامعه بود كه اخبار را از ما طلب می‌كرد و سعی كردیم با رعایت توازن، عملكرد همه مسؤولان را به تصویر بكشیم. البته اولویت ما پوشش عملكرد مسؤولانی بود كه خودشان در مناطق سیل‌زده حاضر بودند؛ مگر این‌كه پای صحبت با مسؤول برجسته‌ای در پایتخت در میان بود. از قضا خبرنگار خوبمان خانم یازرلو هم برای مرخصی در گلستان حضور داشتند كه ایشان با ما تماس گرفتند و كسب اجازه كردند. ما هم داوطلبانه فعالشان كردیم و او به محل سیل رفت. ضمن این‌كه بلافاصله یك گروه خبری هم از تهران به منطقه ارسال كردیم. به ترتیب خبرنگارانمان رفتند تا همان‌جا با مسؤولان و مردم صحبت كنند.
پخش انیمیشن‌ها و موشن‌گرافی‌هایی با موضوع اطلاع‌رسانی در خصوص رعایت ایمنی در شرایط سیل، دیگر اقدامی بود كه شبكه خبر سیما در این مدت انجام داد. فاخری می‌گوید: بحث اخطارها و اطلاع‌رسانی‌ها از تاریخ 27‌اسفند ماه در شبكه خبر آغاز شد و حتی در بحث احتمال وقوع سیل در تهران هم ما به سرعت وارد شدیم و اخطارها و اطلاع‌رسانی‌هایمان به تعطیلی مناطقی چون دربند و دركه و ... كه خطر وقوع سیل داشتند منجر شد. او در خصوص مطالبه‌گری‌های این شبكه از مسؤولان هم تصریح می‌كند: ما اولین شبكه‌ای بودیم كه زلزله كرمانشاه را رها نكردیم و حتی تا همین قبل از عید، هر هفته چهارشنبه‌ها بخشی را به استاندار كرمانشاه اختصاص می‌دادیم و روند بازسازی‌ها را از زبان او پیگیری می‌كردیم. امسال سیل را هم پیگیری خواهیم كرد و اجازه نمی‌دهیم مردم رها شوند.