تقویت سیستم ایمنی بدن با واكسیناسیون دی‌ان‌ای

تقویت سیستم ایمنی بدن با واكسیناسیون دی‌ان‌ای



كسی را می‌شناسید كه دیفتری، سیاه سرفه یا آبله گرفته باشد؟ این روزها كمتر كسی پیدا می‌شود كه حتی ابتلا به این بیماری را در دیگران دیده باشد. به لطف واكسیناسیون از بروز این بیماری‌ها و بیماری‌های مهلك دیگر پیشگیری شده و خوشبختانه شما هرگز آنها را تجربه نمی‌كنید. واكسیناسیون موجب شده بدن انسان امروزی حاوی پادتن‌هایی در برابر این نوع بیماری‌ها باشد و هرگز به آنها مبتلا نشود.
پادتن‌های موجود در سیستم ایمنی بدن درواقع جنگجویان بدن، به‌ویژه در مبارزه با ویروس‌ها هستند. سلول‌های متنوع دفاعی به نام لنفوسیت‌های B، پادتن‌ها را تولید می‌كنند. زمانی كه این سلول‌ها با نوعی آنتی‌ژن موجود در ویروس برخورد می‌كند، شروع به تولید پادتن كرده و ویروس را در مسیر نابودی قرار می‌دهد. این پادتن‌ها در بدن باقی می‌مانند تا جلوی دوباره عفونی شدن بدن را بگیرند. عمل واكسیناسیون، این فرآیند را ارتقا می‌دهد بدون این‌كه فرد به علائم بیماری مبتلا شود.
با وجود موفقیت‌هایی كه واكسیناسیون داشته است، برخی معتقدند باید با احتیاط از آنها استفاده شود. زیرا به‌دلیل این‌كه از نوع ضعیف شده ویروس استفاده می‌شود، ممكن است در بدن جهش ویروسی ایجاد كند. در این صورت ویروس‌ها به نوع جدیدی از ویروس تبدیل می‌شوند كه می‌توانند به سرعت و به شكل خطرناكی در بدن گسترش پیدا كنند. اما بنابه گفته محققان، واكسیناسیون در آینده، بدون مواجهه با این خطر انجام خواهد شد.
از دهه 1370/ ۱۹۹۰ تاكنون، محققان در حال بررسی واكسیناسیون دی‌ان‌ای هستند و آن را در حال حاضر روی حیوانات آزمایش كرده‌اند. در این نوع واكسیناسیون، عامل عفونی وجود ندارد و به همان اندازه واكسیناسیون رایج می‌تواند موجب تولید پادتن در بدن شود. در واقع با استفاده از این نوع واكسیناسیون، دی‌ان‌ای ویروس دستكاری می‌شود و از خطر ویروس در بدن كاسته می‌شود. در ضمن می‌توان از تركیب واكسیناسیون دی‌ان‌ای و واكسیناسیون مرسوم استفاده كرد و تولید پادتن در بدن را افزایش داد.
دانشمندان فقط حدود ۲۰۰ سال است كه روی سیستم ایمنی بدن تحقیق می‌كنند و هنوز به تمام پیچیدگی‌های آن پی نبرده‌اند، اما آنها با بررسی‌های این سیستم در بدن حیوانات آزمایشگاهی به روش‌های بهتر مقاوم كردن آن در برابر بیماری‌ها دست یافته‌اند. آنها می‌گویند در آینده نه‌چندان دور می‌توانند با استفاده از واكسیناسیون دی‌ان‌ای، سیستم ایمنی بدن را آماده مبارزه با انواع بیماری‌های مهلك كنند.
منبع: Quantumrun