مرخصی هست، ولی پول مرخصی رفتن نیست

مرخصی هست، ولی پول مرخصی رفتن نیست


پای صحبت‌های سربازان كه می‌نشینیم معمولا بیشتر آنها علاوه بر پایین بودن حقوق، از كم بودن تعداد روزهای مرخصی استحقاقی خود در دوران خدمت نیز گلایه
دارند.
البته آنچه در قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 90 درباره مرخصی سربازان آمده این است كه میزان مرخصی پرسنل وظیفه در مدت خدمت طبق مقررات مرخصی پرسنل نیروهای مسلح خواهد بود.
برخی كارشناسان معتقدند براساس این قانون باید به همان اندازه‌ای كه به نیروهای كادر مرخصی استحقاقی تعلق می‌گیرد به سربازان نیز مرخصی داده شود. اما سردار موسی كمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد كل نیروهای مسلح این برداشت از قانون را نمی‌پذیرد و تاكید می‌كند میزان مرخصی سربازان براساس آیین‌نامه‌هایی تعیین می‌شود كه همكاران او در ستاد كل تدوین كرده‌اند.
سردار كمالی در این باره می‌گوید تعداد روزهای مرخصی استحقاقی سربازان بسته به متاهل یا مجرد بودن آنها متفاوت است به این صورت كه به سربازان مجرد ماهی یك روز و به سربازان متاهل ماهی 5/2  روز مرخصی استحقاقی تعلق می‌گیرد. البته برای نیروهای وظیفه شاغل در مناطق محروم و عملیاتی، بر اساس دشواری شرایطی كه درآن خدمت می‌كنند، بین چهار تا هشت روز مرخصی استحقاقی بیشتر در نظر گرفته می‌شود.
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد كل همچنین با اشاره به اختصاص مرخصی تو راهی برای سربازانی كه دور از خانواده خود خدمت می‌كنند، ادامه می‌دهد: مبنای محاسبه این مرخصی فاصله بین محل سكونت خانواده و محل خدمت سربازان است به این ترتیب كه دو روز مرخصی به ازای هر صد كیلومتر و دو روز اضافه‌تر برای هر 300 كیلومتر فاصله با منزل به عنوان مرخصی تو راهی به سربازان داده می‌شود. مثلا اگر محل یگان خدمتی یك سرباز 500 كیلومتر با شهر یا روستای او فاصله داشته باشد در مجموع ایام خدمت می‌تواند از 12 روز مرخصی تو راهی استفاده
كند.
او همه اینها را می‌گوید تا تاكید كند درباره میزان مرخصی سربازان چه درمناطق عادی و چه در مناطق دورافتاده مشكلی وجود ندارد و مساله اصلی در این زمینه پایین بودن هزینه سفری است كه به نیروهای وظیفه اختصاص پیدا می‌كند، چراكه به گفته سردار كمالی، مبلغی كه برای هزینه سفر در مقررات پیش‌بینی شده اكنون فقط پاسخگوی 60 تا 70 درصد هزینه بلیت رفت و برگشت اتوبوسی است كه سربازان برای رسیدن به منزل باید از آن استفاده كنند، آن هم به این شرط كه فقط دو شهر بزرگ نزدیك محل سكونت و یگان خدمتی سربازان درنظر گرفته شود. این درحالی است كه بسیاری از سربازان باید برای رسیدن به نزدیك‌ترین پایانه مسافربری نسبت به منزل یا محل خدمتشان مبالغ جداگانه‌ای را از جیب خود هزینه كنند.