چه چیزی را  به رخ می‌کشید؟

پیگیری جام‌جم از حضور زنده یك زن در تابلوی تبلیغاتی یك آرایشگاه زنانه در بابل

چه چیزی را به رخ می‌کشید؟

خبر و تصویرش از همان روز شنبه قبل از تعطیلات دست‌به دست می‌چرخید. فضای عكس هم طوری بود كه خوراك اصلی محسوب می‌شد برای زدن تیترهای عجیب و غریب. قضیه چه بود؟ روی یكی از بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر بابل یك بنر تبلیغاتی نصب شده با این جمله: «زیبایی‌تان را به رخ بكشید!» بنر تبلیغاتی مربوط به یك سالن زیبایی است. این اما همه ماجرا نیست. دختر جوانی، در فضایی در كنار بیلبورد تبلیغاتی، در ارتفاع چند متری زمین، صندلی گذاشته و روی آن نشسته و در همان حال، نشریه‌ای را در دست گرفته و آن را مطالعه می‌كند كه آن هم تبلیغات همان آرایشگاه مزبور است. یكی هم پیدا شده و از این صحنه عكس گرفته و ادامه ماجرا هم كه مشخص است؛ انتشار در شبكه‌های اجتماعی و دست به دست شدن در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه!

روابط‌عمومی شهرداری بابل گویا بیانیه‌ای داده و در آن متذكر شده كه هرچند نظارت بر محتوای بیلبوردهای تبلیغاتی به عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است، اما شهرداری هم پس از اطلاع از این اقدام، به پیمانكار تبلیغاتی بیلبورد مزبور برای اصلاح موضوع تذكر داده. آن طور كه شهرداری بابل اعلام كرده، پیمانكار هم بلافاصله اقدام كرده و بنر را جمع كرده. طبعا وقتی بنر تبلیغاتی جمع شود، دختر جوان سوژه گزارش هم از بیلبورد پایین آمده و قضیه جمع شده است. در نهایت هم بیانیه شهرداری بابل با این جملات ختم شده: «ضمنا به منظور تحقیق، بررسی و برخورد قانونی بیشتر با عامل یا عاملان این اقدام ضدفرهنگی و استفاده غیرقانونی از اموال عمومی، موضوع از طریق نیروی انتظامی پیگیری و به دستگاه محترم قضایی ارجاع خواهد شد.» این تمام ماجراست.
 سندرم آرایشگاه‌های زنانه در شمال
احتمالا تصدیق می‌فرمایید كه حجم تبلیغات سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه در شهرهای شمالی كشور در چند سال اخیر رشد عجیبی داشته است. این كه سالن‌های زیبایی زنانه این منطقه دارای چنان درآمدی هستند كه می‌توانند از پس هزینه تبلیغات اینچنینی بربیایند هم در جای خودش می‌تواند قابل تامل باشد. با این تفاسیر ما رفتیم سراغ كسانی كه به نحوی به بیلبورد مزبور در ارتباط هستند. نخست آن كه بیلبورد و محتوای تبلیغاتی آن با سفارش یك سالن زیبایی زنانه در بابل طراحی و اجرا شده است.
 هیچ‌کس در دسترس نیست
آرایشگاه مزبور به مدیریت فردی به نام پریا اكبری فعالیت می‌كند. انواع و اقسام خدمات هم در این مركز ارائه می‌شود، از خدمات وی‌آی‌پی عروس گرفته تا میكروپیگمنتیشن(!) و گریم سه‌بعدی و حتی سینمایی! دو شماره تلفن مرتبط با این مركز ثبت شده كه شماره تلفن ثابت پاسخگو نیست و شماره تلفن همراه هم خاموش است.
 از شركت مالك بیلبورد هم دو شماره وجود دارد. یكی از شماره‌ها در دسترس نیست. شماره دیگر هم بعد از چند زنگ در نهایت بعد از این كه متوجه می‌شود از روزنامه جام‌جم تماس گرفته‌ایم، گفت‌وگو را حواله به نیم‌ساعت بعد می‌كند و نیم‌ساعت بعد هم دوباره به یک ساعت بعد حواله می‌شود.
در نهایت تماس‌های ما به نتیجه‌ای ختم نمی‌شود. در هر صورت اگر دوستان پاسخگو بودند می‌خواستیم از آنها این سوال را بكنیم:
‌ ایده حضور یك زن جوان به طور زنده روی بیلبورد تبلیغاتی از طرف چه كسی پیشنهاد و اجرا شده است؟
‌ شما (مجری یا سفارش‌دهنده) احساس نمی‌كنید كه چنین اقدامی امر پذیرفته‌شده‌ای نیست و مصداق استفاده ابزاری از زن محسوب می‌شود؟
‌ تا پیش از جمع‌آوری این بنر تبلیغاتی، دقیقا چه مدت این طرح اجرا شده؟
‌ در خود بابل واكنش‎‌ها به این مساله چه بود؟