«دلدار» بعد از افطار

گزارش جام‌جم از مراحل تولید سریال رمضانی شبکه 2

«دلدار» بعد از افطار

در همه جای دنیا برادرانی بودند كه فیلمساز بودند و اتفاقا نگاه مشترك آنها در ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی منجر به اتفاقات خوبی شده است. از برادران فیلمساز می‌توان به برادران اسپیریگ، برادران بولتینگ، برادران کوئن، برادران تاویانی، برادران داردن و ... اشاره كرد. البته در ایران هم برادران بسیاری داریم كه به كارگردانی، نویسندگی و تهیه‌كنندگی مشغول هستند، اما هر كدام از آنها به تنهایی فعالیت می‌كنند كه نمونه آن برادران نعمت‌ا... است كه هركدام به تنهایی كار می‌كند و كار مشترك با هم ندارند. از سوی دیگر برادرانی مثل مصطفی و محسن كیایی هم هستند كه آنها با هم كار مشترك داشتند، اما یكی در كسوت كارگردان بوده و دیگری در كسوت فیلمنامه‌نویس یا بازیگر. برادران الوند هم با یكدیگر فعالیت نمی‌كردند و هر كدام مسیر مشخص خودش را می‌رفت، اما دو برادر هستند كه با هم كارهای مشترك در سینما و تلویزیون انجام می‌دهند كه اتفاقا هم دست روی سوژه‌های خاص می‌گذارند و كارهایشان هم با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است. این دو، برادران محمودی هستند كه آخرین فعالیت مشتركشان در تلویزیون سریال تلویزیونی سایبان بود كه با اقبال مخاطبان هم رو‌به‌رو شد و رضایت بینندگان را دربر داشت. حال نوید و جمشید محمودی، از چندین ماه پیش تصمیم گرفتند مجموعه‌ای برای رمضان امسال شبكه دو با نام دلدار آماده كنند تا این بار با یك قصه عاشقانه، مخاطبان را پای اثرشان بنشاند. آنها در این سریال به مفاهیمی همچون گذشت و صبر تاكید دارند و روایتگر قصه یك دانشجوی نخبه به نام آرش هستند كه زندگی‌اش دستمایه ماجراهای متعددی می‌شود. این نقش محوری را محمدرضا غفاری بازی می‌كند. علاوه بر غفاری، بازیگرانی همچون الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری، كمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی، سجاد دیرمینا و پیمان مقدمی، خیام وقار كاشانی، زهرا اسداللهی، وحید آقاپور، مونا كرمی، علیرضا آرام و ... در این سریال حضور دارند.


قصه‌های جذاب
به گزارش جام‌جم، نوید محمودی، تهیه‌كننده و كارگردان سریال دلدار در پاسخ به این سؤال كه چطور با برادرش تقسیم كار می‌كند كه با هم یك اثر را تهیه و كارگردانی می‌كنند و این اتفاق هم در سریال ماه رمضانی شبكه دو با نام دلدار افتاده به جام‌جم می‌گوید: من و جمشید هر دو تهیه‌كننده و كارگردان سریال دلدار هستیم و این اتفاق از مرحله طراحی قصه شكل می‌گیرد و بعد كار را ادامه می‌دهیم. این اتفاق در سریال سایبان هم افتاد. با توجه به این‌كه كار مشترك‌مان در سریال سایبان با اقبال مردم رو‌به‌رو شد و تجربه موفقی بود، به همین دلیل از شبكه دو به ما پیشنهاد دادند قصه‌ای برای ایام رمضان پیشنهاد بدهیم.
وی ادامه می‌دهد: بعد از این پیشنهاد ما قصه‌ای به نام ناباوری را به شبكه دو پیشنهاد دادیم كه در ادامه و بعد از جلسات متعددی كه با شبكه داشتیم به یك قصه مشخص رسیدیم و نام آن دلدار شد. بنابراین طراحی قصه دلدار با من و جمشید بود و بعد آزیتا ایرایی و مهدی حمزه هم به جمع ما ملحق شدند تا فیلمنامه دلدار نوشته شود.
این تهیه‌كننده و كارگردان اشاره می‌كند: تصویربرداری سریال دلدار همچنان ادامه دارد. بیشتر مکان‌های فیلمبرداری تهران بوده و در صورت نیاز گروه بخش‌هایی از كار را در كرج و چالوس ضبط كرده‌اند.
محمودی در پاسخ به این سؤال كه چه قشر از خانواده‌ها را در سریال دلدار نشانه گرفته، توضیح می‌دهد: ما در سریال سایبان روایتگر قصه خانواده‌های متوسط جامعه را دیدیم كه كم‌درآمد هم بودند، اما نكته‌ای بود كه برایشان خیلی اهمیت داشت و به آن توجه می‌كردند و آن هم رزق و روزی حلال. به همین دلیل در مجموعه دلدار هم روایتگر قصه خانواده‌های متوسط هستیم، اما خط اصلی قصه عاشقانه است و در كنارش مخاطب می‌تواند قصه‌های جذاب دیگر هم ببیند.
فداكاری پسر
وی درباره قصه سریال دلدار می‌گوید: در این مجموعه ما روایتگر قصه زندگی یك دانشجوی نخبه به نام آرش هستیم كه بعد از بیماری مادرش و به خاطر تامین كردن هزینه درمان، درس و دانشگاه را رها می‌كند. او بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد اپلیكیشنی كه در دانشگاه طراحی كرده بود را راه‌اندازی كند، اما در این مسیر نیاز به سرمایه دارد. از سوی دیگر در مسیر زندگی با دختری رو‌به‌رو می‌شود كه زمانی در دانشگاه عاشقانه او را دوست می‌داشت، اما هرگز ابراز نكرده بود و این عشق هم دوطرفه بوده، زیرا دختر این عشق را نسبت به او دارد، ولی هیچ‌وقت بر زبان نیاورده بود. همین عشق قدیمی كه هرگز بر زبان نیامده بود، به اتفاقات و قصه‌های جذاب منجر می‌شود كه امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
محمودی با اشاره به زمان تصویربرداری می‌گوید: ما تا دهه اول ماه رمضان مشغول تصویربرداری هستیم. البته همزمان كار تدوین هم می‌شود. ضمن این‌كه همزمان دو گروه، تولید سریال را انجام می‌دهند تا به موقع كار را برای ماه رمضان آماده كنیم.
این تهیه‌كننده و كارگردان در پاسخ به این سؤال كه چطور شما نگاه و سلیقه‌تان را در كارگردانی با برادرتان یكی می‌كنید تا كار یكدست شود، عنوان می‌كند: ما از مرحله طراحی قصه و شكل گیری فیلمنامه مرتب با هم حرف می‌زنیم و درباره موضوعات قصه به توافق و جمع بندی می‌رسیدیم. به همین دلیل در طول كار مشكلی نداریم و نگاه‌مان یكی است.
وی درباره این‌كه آیا قصه‌های ملودرام در ماه رمضان مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد یا نه، تاكید می‌كند: مردم در ماه رمضان حال و روحیه‌شان به گونه‌ای است كه از قصه‌های ملودرام استقبال می‌كنند. قصه‌هایی كه هم با آن لبخند بزنند و هم در لحظاتی غمگین شوند. ما در ملودرام دلدار نشان می‌دهیم باید برای رسیدن به اهداف زندگی تلاش كرد.
بخشش و گذشت
محمودی درباره انتخاب بازیگران سریال می‌افزاید: تقریبا من و جمشید از لحظه‌ای كه قصه نوشته می‌شد به بازیگران هم فكر می‌كردیم و غفاری اولین گزینه ما برای ایفای نقش آرش بود. بقیه بازیگران هم به این شكل انتخاب شدند و متناسب با كاراكترهایی كه در قصه نوشته شده بود، انتخاب شدند. البته ما همیشه در كارهایی كه می‌سازیم بازیگران جدید را هم معرفی می‌كنیم. در این سریال هم بازیگری به نام شادی مختاری را معرفی می‌كنیم كه نقش همسر برادر رونا را بازی می‌كند. دلدار، اولین كار تلویزیونی مختاری است.
این تهیه‌كننده و كارگردان درباره مهم‌ترین خط اصلی قصه توضیح می‌دهد: یكی از مهم‌ترین خط‌های اصلی قصه، بخشش و گذشت است. همچنین تكریم به پدر و مادر هم جزو تاكیدهای ما در قصه است. در واقع آرش قصه، دانشگاه را به خاطر بیماری مادرش رها می‌كند.
وی درباره نقش‌های نیما رئیسی، بهزاد فراهانی، همایون ارشادی، پریوش نظریه و مهران نائل می‌گوید: نیما رئیسی نقش پژمان را بازی می‌كند و پدرش را بهزاد فراهانی. همایوش ارشادی نقش دكتر جلال را به عهده دارد و مهران نائل نقش همسر قبلی رونا را به نام كامیار دارد كه از او طلاق می‌گیرد. نقش مادر كامیار را هم پریوش نظریه بازی می‌كند كه مادری سنتی و متدین است. او به حق‌الناس توجه زیادی دارد. گروه سازنده سریال دلدار با تمام انرژی این سریال را می‌سازند و امیدواریم مردم هم از تماشای این قصه هم لذت ببرند و هم این‌كه حالشان خوب شود.
تلاش برای زندگی
شادی مختاری درباره نقشش در این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش ندا را بازی می‌كنم كه همسر پسر خانواده نظری است و نقش همسرم به نام رامین را سجاد دیرمینا بازی می‌كند. ندا را در لباس شخصیتی می‌بینیم كه برای زندگی‌اش خیلی تلاش و مبارزه کرده و سعی می‌كند هر طور شده مراقب زندگی‌اش باشد و آن را نگه دارد.
وی ادامه می‌دهد: در واقع ندا، نمونه یك زن واقعی است كه نگران زندگی است. خوشحالم كه برادران محمودی این فرصت را در اختیار من گذاشتند تا نقش ندا را بازی كنم. امیدوارم مردم هم دوست داشته باشند. فیلمنامه سریال دلدار خیلی جذاب نوشته شده و كار با برادران محمودی فوق‌العاده است و خیلی به من كمك كردند تا كاراكتر را درست در بیاورم. در مجموع چالش‌هایی كه ندا در زندگی دارد برایم جای كار بسیاری گذاشت تا بتوانم نقش را جذاب در بیاورم.