انجام ماموگرافی  برای همه زنان ضروری است

انجام ماموگرافی برای همه زنان ضروری است

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: همه زنان بالای ۵۰ سال لازم است كه حداقل دو سال یك بار ماموگرافی انجام دهند.
دكتر معصومه گیتی بیان كرد: همه زنان از ۲۰ سال به بالا در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، البته شیوع این بیماری در زنان بالای ۵۰ سال بیشتر بوده و این افراد باید نسبت به علائم هشداری بسیار آگاه باشند.
 وی خاطرنشان كرد: طی سال‌های اخیر شیوع سرطان سینه افزایش یافته كه یكی از دلایل آن تشخیص بیشتر بوده، ولی به طور كلی این افزایش شیوع تنها مربوط به ایران نیست و برای سایر كشورها نیز این چنین است.
وی با اشاره به این‌كه تشخیص به موقع این بیماری در درمان موفقیت‌آمیز آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: استفاده از روش‌های خودآزمایی در زنان می‌تواند در شناخت به موقع موثر واقع شود، البته مراجعه به پزشكان و متخصصان زنان نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. افرادی كه ۴۰ سال به بالا دارند و ریسك ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است یا به عبارتی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند سالانه باید یكبار برای انجام ماموگرافی اقدام كنند. البته استفاده از این روش در كنار این روش‌های دیگر همچون سونوگرافی و ام آر آی بسته به نظر پزشك توصیه می‌شود.
ماموگرافی در تشخیص زودهنگام توده‌های بسیار ریز سینه بسیار كمك می‌كند.
 این تشخیص زودرس روی توده‌های زیر یك سانتی‌متر بسیار مهم است، زیرا وقتی توده‌ها ابعاد بسیار كوچك و غیرقابل لمس دارند معمولا با روش‌های جراحی ساده‌تر و كوچك‌تر درمان كامل و قطعی می‌شوند یا نیاز به درمان‌های مكمل (شیمی‌درمانی و رادیوتراپی) در آنها بسیار كم است.
به‌علاوه باورهای‌های غلط در مورد خطرناك بودن اشعه ماموگرافی صحت ندارد. پس خانم‌ها به‌ویژه در سنین بعد از 40 سالگی و به‌خصوص پس از
 50 سالگی باید به معاینه دوره‌ای سینه و انجام ماموگرافی سالانه توجه جدی داشته باشند./ جام‌جم