ماموریت بدون بازگشت  ملوان ایرانی به برزیل

خانواده مرد ناپدید شده از 3 خدمه کشتی به اتهام قتل شکایت کردند

ماموریت بدون بازگشت ملوان ایرانی به برزیل

 بازپرس جنایی تهران برای رازگشایی از پرونده ناپدید شدن مرموز ملوان ایرانی در آب‌های عمان دستور بررسی جعبه سیاه كشتی را داد.
به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، اوایل آذر 96 كشتی تجاری گلسار كه مالكیت آن متعلق به سازمان كشتیرانی ایران است، برای بارگیری محموله 65 هزار تنی ذرت به كشور برزیل سفر كردند. دو ماه بعد در بندر ریودوژانیروی برزیل محموله بارگیری و از طریق آب‌های عمان به سمت بندر امام خمینی (ره) ماهشهر حركت كرد. اما ساعت 14 و 30 دقیقه سی ام بهمن 96 ملوان 50 ساله ایرانی به نام جانب‌ا... ناپدید شد. ملوانان، كشتی را جست‌وجو کردند اما ردی از او نبود. سرانجام از تیم‌های امداد و نجات دریایی بین‌المللی در دریای عمان كه متعلق به كشورهای عمان، پاكستان، انگلستان و ژاپن بودند، كمك خواستند. گشت‌های دریایی و هوایی سه شبانه‌روز جست‌وجو كردند اما ردی از ملوان ایرانی به دست نیامد. كشتی سمت ایران حركت ودر بندرامام خمینی(ره) ماهشهر توقف كرد و موضوع به خانواده ملوان ایرانی و مسوولان كشتیرانی اطلاع داده شد. خانواده این ملوان با حضوردر شعبه 102 دادگاه كیفری در بخش بندر امام خمینی (ره) ماهشهر از آخرین ملوانی كه با او بود و كاپیتان و ملوان هندی كه با او دعوایی داشتند، به اتهام قتل عمد شكایت كردند. در ادامه سه مظنون مورد تحقیقات قرار گرفتند. ملوان 35 ساله هندی كه افسر اول كشتی گلسار بود در بازجویی‌ها گفت: ملوان ایرانی در بخش انبار، تعمیر و نظافت كار می‌كرد كه دستش آسیب دید و در ادامه قرار شد در نگهبانی پل فرماندهی كار كند. یك روز قبل از ناپدید شدن وی با او 15 بار از طریق بی‌سیم تماس گرفتم اما جواب نداد. پنج دقیقه بعد سمت اتاقم آمد و دعوا كردكه چرا او را با بی‌سیم صدا می‌زنم. با آمدن كاپیتان و بقیه دعوا پایان گرفت و بعد آشتی كردیم. روز بعد او ناپدید شد و پیدایش نكردیم.
آخرین نفری كه جانب‌ا... را دیده بود، یك ملوان ایرانی بود كه در تحقیقات مدعی شد در تعمیرات انبار با هم كار می‌كردند كه برای خوردن چای رفته و زمانی كه بازگشته از دوستش خبری نبوده است. همچنین كاپیتان هم گفته‌های دو ملوانش را تایید كرد و به افسر تحقیق گفت: بعداز آن دعوا به ملوان میانسال تذكر دادم كه او قول داد دیگر عصبانی نشود. نمی‌دانم چه بلایی سرش آمده و چرا ناپدید شده است. جعبه سیاه كشتی همه مكالمات را ثبت می‌كند، هر اتفاقی برای او رخ داده باشد در جعبه سیاه ثبت شده است.
 در ادامه تحقیق از دیگر ملوان‌های دیگر نشان دادكه او فرد آرامی بوده و فقط یك‌بار با كاپیتان و ملوان هندی دعوایش شده، در سفر به برزیل حالش خوب بوده اما موقع برگشت با كسی حرف نمی‌زده است.
 سرانجام با توجه به نبود صلاحیت رسیدگی دادگاه، پرونده ناپدید شدن مشكوك این ملوان در آب‌های عمان دیروز در دستور كار بازپرس دادسرای جنایی تهران قرار گرفت و با توجه به این‌كه خانواده ملوان ایرانی از سه مظنون پرونده به اتهام قتل عمد شكایت كرده‌اند، رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد . با هماهنگی قضایی قرار شد پلیس دوباره از سه مظنون پرونده و نیز افرادی كه در كشتی گلسار شاهد دعوای آنها بودند تحقیق كنند. همچنین جعبه سیاه كشتی نیز مورد بازبینی قرار گیرد تا راز ناپدید شدن مرموز ملوان میانسال ایرانی در كشتی باری گلسار در آب‌های عمان فاش شود .
ناپدید شدن در دریای عمان
همسرملوان ایرانی ناپدید شده به جام‌جم گفت: شوهرم از سال 73 به عنوان ملوان كشتی كار می‌كرد. سال 78 با هم ازدواج كردیم. دختر پشت كنكوری و پسری كلاس ششمی دارم و در نورآباد ممسنی استان فارس زندگی می‌كنیم. او ماموریت‌های زیادی به كشورهای خارجی می‌رفت و هر بار با ملوان‌های جدید در سفر بود.
وی افزود: آخرین سفرش به برزیل با كشتی گلسار دراوایل آذر 96 بود. با او ازطریق واتس‌اپ درارتباط بودم و برایم پیام می‌فرستاد. شوهرم در واتس‌اپ گفته بود به‌خاطر مشكلات كاری با ملوان هندی و كاپیتان كشتی درگیر شده و بعد آشتی كردند. قرار بود تا اسفند 96 نزد ما بازگردد كه بازنگشت. مسؤولان كشتیرانی به خانه‌مان آمدند و گفتند كه شوهرم در كشتی ناپدید شده است.
از همكارانش پرس و جو كردیم، كسی از او خبری نداشت. هر بلایی سر او آمده از طریق همان سه مظنون است كه از آنها شكایت كردیم.