بهار قرآن در رادیو ترتیل

بهار قرآن در رادیو ترتیل

صبح دیروز یكی از استودیوهای ساختمان پخش قدیم رسانه ملی مملو از شور و هیاهو برای راه‌اندازی رادیو ترتیل بود؛ رادیویی كه قرار است در ایام ماه رمضان برای شنوندگان ترتیل‌های متفاوتی از قاریان را روانه آنتن كند و مردم از این بهار قرآن فیض ببرند و گوش‌شان را به ترتیل‌های بسیار گوش‌نواز بسپارند. مراسم افتتاح این شبكه رادیویی روز گذشته با حضور دكتر حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی و احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن، تلاوت و ترتیل، مدیران گروه و اصحاب رسانه برگزار شد. اولین ترتیلی كه با افتتاح رسمی این رادیو به گوش شنوندگان رسید، ترتیلی از مقام معظم رهبری بود. معاون صدا در مراسم افتتاحیه این شبكه رادیویی تاكید كرد كه این ماه پر بركت فرصت جدیدی را برای استغفار به درگاه ربوبیت آماده كرده است. شنوندگان برای دریافت این شبكه رادیویی می‌توانند موج رادیوهایشان را روی موج 5/95 مگاهرتز تنظیم كنند.

اقبال مخاطبان
حمید شاه‌آبادی، معاون صدا ابتدای این مراسم گفت: رادیو قرآن، ترتیل و تلاوت، برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه مبارك رمضان تدارك دیده‌اند.
ماه مبارك رمضان، این ضیافت الهی برای ملت ایران فرصت جدیدی را برای استغفار به درگاه ربوبیت آماده كرده است.
وی عنوان كرد: سال گذشته كه رادیو ترتیل افتتاح شد، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم انجام شد، به همین دلیل رادیو ترتیل برای دومین سال راه‌اندازی شده است. ماه رمضان، ماهی است كه همه ما در آن برای خود و خانواده طلب خیر می‌كنیم و قرآن فضای معنوی را بیشتر می‌آورد.
معاون صدا با اشاره به رادیونماها گفت: رسانه ملی در رادیو نما كارهای خوب تصویری هم انجام داده است.
خوشبختانه این رادیو برای بار دوم راه‌اندازی می‌شود و تا پایان ماه مبارك از آن استفاده می‌كنیم. همچنین دیگر درگاه‌های انتشار هم وجود دارند كه امیدواریم بتوانیم پاسخگوی سلایق مخاطبان‌مان باشیم.
وی ادامه داد: رادیو قرآن، رادیو ترتیل و رادیو تلاوت دستاورد صدا برای شنوندگان در ماه مبارك رمضان است و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. این رادیو قرار است در ایام ماه رمضان تلاوت ترتیل قاریان مختلف ایرانی و مصری را در ساعات مختلف شبانه‌روز و براساس جزء همان روز تقدیم شنوندگان كند.
شاه آبادی ضمن تشكر از مدیریت شبكه رادیوی قرآنی اظهار امیدواری كرد كه رادیو ترتیل پاسخگوی علاقه‌مندان و مخاطبان باشد و بتواند از برنامه‌های مختلف شبكه رادیوی قرآن، شبكه رادیوی تلاوت و شبكه رادیو ترتیل بهره كافی را ببرند و این برنامه‌ها مورد استقبال ایشان قرار گیرد.
بهره‌برداری از رادیو نما
احمد ابوالقاسمی، مدیر شبكه رادیو قرآن نیز در سخنانی با اشاره به دیگر راه‌های دریافت رادیو ترتیل گفت: كسانی كه بخواهند صفحات تلاوت‌های روزانه را مشاهده كنند، می‌توانند در ماه مبارك رمضان امسال از طریق رادیو نمای ترتیل این امكان را داشته باشند و نیز از طریق بهره‌گیری از نرم‌افزار همراه ایران صدا و پایگاه اطلاع‌رسانی شبكه نیز علاوه بر صدا، تصاویر را نیز دریافت كنند.
مدیر شبكه رادیوی قرآن با بیان این‌كه در طول ماه مبارك رمضان از تلاوت ترتیل از استادان معروف قرآن كریم در شبكه رادیوی ترتیل بهره خواهیم گرفت، گفت: تلاوت استادانی همچون محمود علی البنا، شحات محمد انور، عبدالعزیز عكاشه، محمدحسین سعدیان، محمدصدیق منشاوی، كریم منصوری، احمد عامر، محمد عباسی، عبدالباسط محمد عبدالصمد، محمدرضا پورزرگری، شهریار پرهیزكار، خلیل الحصری، قاسم رضیعی، عباس امام‌جمعه، مصطفی اسماعیل، محمدحسین سبزعلی و ... از جمله تلاوت‌های مورد استفاده در ماه رمضان خواهد بود.
ابوالقاسمی با بیان این‌كه پنج تلاوت از این قاریان قرآن كریم در طول ماه مبارك رمضان تكرار خواهد شد كه در مجموع ۲۳ تلاوت ترتیل به مخاطبان عرضه می‌شود، تصریح كرد: یكی از ویژگی‌های مهم رادیو ترتیل در سال جاری برجسته سازی خطوط در حال تلاوت است كه مخاطبان بتوانند به راحتی قطعه‌ای را كه تلاوت می‌شود روی صفحه نمایشگر ملاحظه كنند.

پخش ماهواره‌ای برای اولین بار
حجت‌الاسلام محمودرضا ذكاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن درباره رادیو ترتیل گفت: با توجه به این‌كه علاقه‌مندان به قرآن چه اهل تشیع یا اهل تسنن دوست دارند هر شب یك جزء از قرآن را سریع بخوانند، به همین دلیل رادیو ترتیل این شرایط را برایشان مهیا می‌كند.  وی ادامه داد: این شبكه رادیویی نه‌تنها از روی موج اف ام، بلكه از روی سایت رادیو قرآن، رادیو نما و ایران صدا هم قابل دریافت است. امسال برای اولین بار به همت اداره كل فنی معاونت صدا، رادیو ترتیل روی ماهواره پخش می‌شود و علاقه‌مندان در كل جهان می‌توانند از آن استفاده كنند. 17 دوره ترتیل از این شبكه رادیویی پخش می‌شود و بیشتر قاریان هم ایرانی هستند. البته ترتیل از استادان غیر ایرانی قرآن هم پخش می‌شود. در مجموع این شبكه رادیویی 24 ساعته است و مردم می‌توانند نظراتشان را از طریق 162 با ما در میان بگذارند. امیدواریم بتوانیم پاسخگوی مخاطبان باشیم.

۳۰ ویژه برنامه از رادیو قرآن
احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن با اعلام این‌كه در ماه رمضان 30 ویژه‌برنامه روانه آنتن می‌شود، گفت: برنامه‌هایی همچون ترتیل، ترجمان وحی، لحظه‌های ناب، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، بوستان معرفت، قرآن و زندگی، تسبیح آفتاب، راز آسمان، شب‌های قدر، قدر قرآن، قسم به زیتون، شیرین‌نامه و ... پخش می‌شود.
وی ادامه داد: برنامه شیرین‌نامه ویژه افطار است و شامل بخش‌های متنوعی است. در این برنامه سبك زندگی صحیح گفته می‌شود.
همچنین به واژه‌هایی همچون حسن خلق می‌پردازد و مردم را دعوت به قرآن و مذهب می‌كند. در مجموع این مجله شنیداری عصرگاهی ضرباهنگ مناسبی دارد تا مورد بهره‌برداری مخاطبان قرار بگیرد. همچنین در این برنامه برای اولین بار تلاوت‌های كوتاه هم پخش می‌شود و كارشناسان خبره درباره مباحث قرآنی صحبت می‌كنند.

بیش از 870 عنوان برای ماه رمضان
معاون صدا با اشاره به این‌كه از 22 قاری بین‌المللی ترتیل پخش می‌شود، گفت: شنوندگان در رادیو ترتیل می‌توانند شنونده ترتیل‌های گوش‌نوازی باشند. رادیو قرآن هم مجموعه برنامه‌های قرآنی را ارائه می‌كند. همچنین تلاوت شنیدنی از رادیو تلاوت پخش می‌شود.
وی ادامه داد: رادیو ترتیل، چهارمین رادیو فصلی در دو ماه گذشته است كه راه‌اندازی كرده‌ایم و تا پایان ماه رمضان فعالیت دارد. بیش از 870عنوان برنامه متناسب با ماه مبارك رمضان در شبكه‌های مختلف رادیویی تدارك دیده شده است. ما در همه شبكه‌ها اقدامات ویژه‌ای برای ماه مبارك رمضان انجام داده‌ایم به ویژه در برنامه‌های سحرگاهی و افطار شبكه‌ها اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
وی ادامه داد: برنامه‌هایی با محوریت حق‌الناس، حضور چهره‌های معنوی به عنوان سخنران و برنامه‌هایی درباره احكام ویژه رمضان تولید شده است. در مجموع هر یك از شبكه‌های رادیویی متناسب با ماموریتش برنامه‌های رمضانی را به گوش مخاطبان می‌رساند. معاون صدای رسانه ملی تاكید كرد: ما برنامه‌هایی را در باب استهلال ماه، شب‌های قدر و روز عید سعید فطر كه با 15 خرداد تقارن دارد، متناسب با فضای مناسبت‌ها تدارك دیده‌ایم.