شكستگی‌  در سالخوردگان

شكستگی‌ در سالخوردگان

 یكی از تهدیدهای سلامت سالمندان شكستگی‌های استخوان در این شرایط سنی است كه علاوه بر اختلال در بازسازی استخوان به دلیل فراهم نبودن متابولیت‌های اصلی استخوان‌سازی در این سنین به طور معمول عوارض ثانویه این شكستگی‌ها نیز در سالمندان بیشتر از افراد دیگر جامعه است.
افراد سالمند به دلیل تغذیه نامناسب، استفاده از داروهای خاص نظیر كورتون‌ها و عدم تحرك و ورزش، مستعد شكستگی استخوان و از طرفی به دلیل كاهش قدرت بینایی وعدم توانایی حفظ تعادل هنگام راه رفتن در خطر سقوط و آسیب‌های ناشی از آن هستند.
شكستگی‌های گردن و استخوان ران كه حتی در شرایط پوكی استخوان می‌تواند با افتادن از سطح همتراز یا ارتفاع بسیار كم در سالمندان ایجاد شود، یكی از علت‌های جدی زمینگیر شدن و حتی مرگ و میر در این بازه سنی است و به علت درد یا ترس از سقوط مجدد، بیمار معمولا قادر به تحرك نیست و این بی‌تحركی علت اصلی ایجاد لخته در وریدهای اندام تحتانی در این بیماران و در نهایت آمبولی ریه و عوارض جدی آن است. همچنین بی‌تحركی ناشی از شكستگی‌ها در افراد سالمند یكی از علت‌های ایجاد زخم بستر و عفونت‌های ناشی از آن است. البته در صورتی كه شرایط بالینی سالمندان اجازه عمل جراحی استخوان ران را بدهد این عمل و مراقبت‌های بعد از آن و فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود بیمار و كاهش عوارض این شكستگی كمك‌كننده باشد .
برای پیشگیری از این عوارض باید تغذیه سالمندان و همچنین استفاده از مكمل‌های غذایی بر اساس وضعیت آزمون تراكم استخوان جدی گرفته شود. ایمن‌سازی محیط برای زندگی سالمندان، ورزش منظم، استفاده نكردن از دخانیات و بررسی وضعیت بینایی آنها نیز در پیشگیری از این عوارض بسیار كمك‌كننده است. در صورتی كه فرد مسنی از درد ناحیه كشاله ران شكایت دارد و در چند روز اخیر سقوط حتی از ارتفاع بسیار كم و حتی همتراز داشته است، باید برای تصویر‌برداری به مركز درمانی مراجعه كند. جالب است بدانید به‌رغم شكستگی ممكن است این بیماران قادر به راه رفتن- ولی همراه درد - نیز باشند.