دنباله‌هایی كه دنبالشان نمی‌كنند!

به بهانه ساخت فیلم‌های «چند می‌گیری گریه كنی2» و «لاك قرمز 2» که نشان از گسترش دنباله‌سازی دارد

دنباله‌هایی كه دنبالشان نمی‌كنند!

این روزها خبر ساخت «چند می‌گیری گریه كنی2» و «لاك قرمز2» بار دیگر بحث دنباله‌سازی را در سینمای ایران بر سر زبان‌ها انداخته است. دنباله‌سازی در هالیوود البته یك سنت جا افتاده و كاملا مرسوم به‌شمار می‌آید ولی در سینمای ایران تعداد دنباله‌های ساخته شده چندان پرتعداد نیست. هر چند به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر رویكرد سینماگران ایرانی به ساخت دنباله فیلم‌های موفق گسترش یافته است. چراغ دنباله‌سازی با «اخراجی‌ها» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» روشن شد. استقبال كم‌سابقه‌ای كه مردم از «کلاه قرمزی و پسرخاله» انجام دادند، فیلمسازان را برآن داشت كه برای سری‌سازی اقدام کنند. مرضیه برومند با «شهر موش‌ها 2»، تهمینه میلانی با «آتش‌بس 2»، سعید سهیلی با «گشت2»، سامان مقدم با «نهنگ عنبر، سلكشن رویا» هركدام دنباله‌های بخش نخست خود هستند كه بازخوردهایی نسبتا خوب (نه به اندازه سری اول) بین مخاطبان داشتند.

 ساخت «لاك قرمز 2»
فیلم «لاك قرمز» در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. اولین ساخته سینمایی سیدجمال سیدحاتمی، فیلمی بود اجتماعی برگرفته از معضلات اجتماعی. این فیلم داستان اكرم (با بازی پردیس احمدیه) دختری 16 ساله را روایت می‌كرد كه با پدر معتادش، مادر و خواهر و برادر كوچك‌ترش در جنوب شهر زندگی می‌كرد. گرفتاری‌های آنها از آنجا شروع شد كه پدر خانواده مرد و اكرم ماند و غروری كه نمی‌خواست آن را در مواجهه با مشكلات زندگی از دست بدهد.
این فیلم به نویسندگی امیر عبدی و تهیه‌كنندگی كامران مجیدی محصول سال 94 است كه در گیشه فروش متوسطی داشت. «لاك قرمز» به عنوان اولین فیلم سینمایی سیدحاتمی، البته ایراداتی هم داشت، از جمله این‌كه روح و روان مخاطب را به عمیق ترین شكل ممكن ویران می‌كرد تا در نهایت مفهوم «شرافت» را به مخاطب شیرفهم كند.
«لاك قرمز 1» نامزد دریافت جایزه بهترین كارگردانی و بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و اكنون طبق اخبار منتشر شده، قرار است سری دوم آن با قصه‌ای متفاوت و تركیب بازیگران جدید، به تهیه‌كنندگی مشترك كامران مجیدی و احسان وحید مقابل دوربین برود. در حال حاضر فیلمنامه «لاك قرمز 2» توسط امیر عبدی در حال نگارش است و بلافاصله پس از پایان فیلمنامه و دریافت پروانه ساخت این اثر سینمایی، گروه وارد پیش تولید این اثر و انتخاب بازیگران خواهند شد. ظاهرا قرار است در این فیلم بازیگران جدیدتری نسبت به نسخه اول آن به ایفای نقش بپردازند و ضمن معرفی یك چهره جدید به دنیای بازیگری، گروه تولید به فكر جذب چهره‌های شناخته شده سینما و تئاتر نیز هستند.
در این باره، سیدحاتمی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاكید بر این‌كه الان مشغول سریال «محكومین» برای شبكه یك است، توضیح می‌دهد: «امسال قصد ساخت «لاك قرمز 2» را داریم، اما از دادن جزئیات این خبر معذورم.»
او ادامه می‌دهد: «درست است كه معمولا دنباله فیلم‌ها بر اساس موفقیت تجاری سری اول ساخته می‌شود، اما دغدغه من به تصویر كشیدن معضلات اجتماعی است. كمااینكه «لاك قرمز1» هم وقتی در گیشه اكران عمومی شد، بازخورد خوبی داشت و به خصوص توزیع آن در شبكه نمایش خانگی از فروش بالایی برخوردار بود. من و كامران مجیدی، تهیه كننده فیلم بیشتر دغدغه‌های اجتماعی داریم و در ساخت سری دوم فیلم هم بیان یك موضوع اجتماعی مدنظرمان است.»
جالب است بدانید كه سیدجمال سیدحاتمی مجموعه تلویزیونی «محكومین» را نیز با نویسندگی امیر عبدی در كارنامه خود دارد و در حال حاضر مشغول تولید سری دوم این مجموعه است و بلافاصله پس از پایان آن اثر، وارد تولید سری دوم فیلم سینمایی «لاك قرمز2» خواهد شد.
 ساخت «چند می‌گیری گریه كنی2»
«چند می‌گیری گریه كنی1» فیلمی به نویسندگی محسن تنابنده و كارگردانی شاهد احمدلو تولید سال 1384 است. شاهد احمدلو پس از ساخت چند فیلم كوتاه، با ساخت فیلم بلند «چند می‌گیری گریه كنی» نشان داد كه توانایی خوبی برای ایجاد فضایی مفرح در فیلم دارد.
داستان فیلم درباره پیرمرد تنهایی (با بازی زنده‌یاد منوچهر نوذری) بود كه برای فراهم آوردن مقدمات مراسم ترحیم و درگذشتش از افرادی برای به سامان رساندن این مساله استفاده می‌كند.
«چند می‌گیری گریه كنی 1» آخرین حضور زنده‌یاد نوذری بر پرده سینما بود و در نهایت در حالی كه مرگ فرصت تماشای دیدن این فیلم را در جشنواره فجر آن سال از نوذری گرفت، اما فیلم توانست دیپلم افتخار هیات داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را از آن خود كند.
طبق اخبار منتشرشده، برخلاف سری اول كه شاهد احمدلو كارگردانی این فیلم را به‌عهده داشت در سری دوم قرار است علی توكل‌نیا پشت دوربین این فیلم قرار گیرد. ظاهرا نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه كنی ۲» به نویسندگی رحیم بهبودی‌فر به‌تازگی به پایان رسیده و این فیلم با دریافت پروانه ساخت به‌زودی وارد مرحله پیش‌تولید خواهد شد.
داستان «چند می‌گیری گریه كنی ۲» ادامه‌ای بر سری اول آن است و البته فضایی شاد و مفرح‌تر دارد كه علاوه بر حضور كاراكترهای سری اول، سه شخصیت اصلی نیز به فیلم اضافه شده است.
داستان سری دوم این فیلم از جایی آغاز می‌شود كه پسر شایسته (كه زنده‌یاد منوچهر نوذری آن را ایفا می‌كرد) برای فروش مایملك پدرش به ایران می‌آید. در این میان وكیل خانواده در حضور پسران و دختر شایسته برای اولین بار اقدام به قرائت وصیتنامه موكلش می‌كند. پس از قرائت وصیتنامه، وراث برای فروش اموال پدری متوجه شروطی از سوی پدرشان می‌شوند و باقی ماجراها.
شاهد احمدلو، كارگردان سری اول «چند می‌گیری گریه كنی» درباره این‌كه چطور شد ساخت سری دوم این فیلم را به‌عهده ندارد، به جام‌جم گفت: یك فیلم به لحاظ مادی متعلق به تهیه‌كننده است و تهیه‌كننده هر تصمیمی بگیرد می‌تواند آن را عملی كند. هیچ قانونی نیست كه حتما كارگردان سری اول یك فیلم را ساخت سری دوم آن را هم بر عهده بگیرد. علی توكل‌نیا، تهیه‌كننده سری اول این فیلم هستند كه حالا تصمیم به ساخت سری دومش گرفته و من با تجربه و شناختی كه از ایشان دارم به خوبی اطمینان دارم كه از عهده ساخت سری دوم‌اش برمی‌آیند.
در ادامه البته تماسی با علی توكل‌نیا گرفتیم كه ایشان صحبت پیرامون این فیلم را كمی زود دانست و آن را به بعدها موكول كرد.