#الفجیره مورد نظر در دسترس نیست!

گزارشی از یک سانسور عجیب در توئیتر

#الفجیره مورد نظر در دسترس نیست!

دو روز پیش شبكه المیادین خبری منتشر كرد كه سر و صدا ی زیادی به دنبال داشت، «هفت تا ده نفتكش در بندر الفجیره امارات منفجر شدند». اهمیت این خبر آنجا بود كه الفجیره بندری راهبردی برای امارات و عربستان سعودی جهت صدور نفت است و طبیعتا هر اتفاقی در این بندر می‌تواند تاثیرات زیادی روی قیمت نفت و مسائل منطقه و چیزهایی كه خودتان بهتر از ما می‌دانید، بگذارد. اماراتی‌ها و رسانه‌هایشان هم كلی تایید و تكذیب كردند و آخر معلوم شد ماجرا واقعیت داشته و چند نفتكش در بندر الفجیره به علتی نامعلوم منفجر شده‌اند. ما به این قسمت ماجرا و این‌كه چه كسی نفتكش‌ها را زد یا نزد و تبعات این اتفاق كاری نداریم سوژه گزارش اتفاق عجیبی است كه در پی این انفجارها در توییتر افتاد!

توییتر چرا تركید؟
در مورد هشتگ، احتمالا زیاد خوانده‌اید و دیده‌اید كه اهالی مجازستان در پست‌هایشان زیاد از آن استفاده می‌كنند. توییتری‌ها هم از این قضیه مستثنا نیستند. هشتگ در شبكه‌های اجتماعی بیشتر برای دو منظور استفاده می‌شود یكی بولد یا همان برجسته كردن یك عبارت خاص در نوشته و دوم هم مرتبط كردن نوشته‌های مختلف با یك كلیدواژه مشخص كه راحت‌تر بتوان آن را در شبكه جست‌وجو كرد. در ماجرای الفجیره هم همین اتفاق طبیعتا افتاد.
 كاربران این شبكه اجتماعی، اخبار و تحلیل‌های گوناگونی را در مورد انفجارهای بندر الفجیره را با هشتگ #الفجیره منتشر كردند. اما چند ساعت پس از انتشار نخستین اخبار در مورد این ماجرا اتفاقی عجیب در توییتر رخ داد. كاربران مختلفی گزارش دادند كه با كلیك روی این هشتگ بر خلاف معمول با پیغام خطا مواجه می‌شوند و در واقع توییتر، گزینه جستجوی این هشتگ را بسته است! با پیگیری‌های بیشتر معلوم شد خود توییتر و جستجوی هشتگ #الفجیره برای ساعاتی در منطقه خاورمیانه دچار اختلال شده بود. حالا این یعنی چه؟ یعنی   شبكه اجتماعی توییتر برای ساعاتی صلاح ندانسته كاربرانش راحت بتوانند به اطلاعات مربوط به بندر راهبردی الفجیره در امارات دسترسی داشته باشند و برای همین از نوعی سانسور جدید استفاده كرده است!
راز توییتر و اعراب خلیج فارس
دیگر برایمان عادی شده است كه هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر تلاش یكی از شاهزادگان متمول سعودی برای راه‌اندازی یك شبكه ماهواره‌ای یا در اختیار گرفتن یك شبكه اجتماعی بشنویم. یك بار در همین صفحه هم خیلی مفصل به سازمان رسانه‌ای فارسی‌زبان سعودی اشاره كرده بودیم.
در مورد رابطه پولدارهای حاشیه خلیج همیشه فارس و توییتر هم اخبار ضد و نقیض زیاد منتشر شده است. چند سال پیش بود كه خبری مبنی بر تلاش ولید بن طلال ، شاهزاده میلیاردر سعودی و نوه عبدالعزیز آل‌سعود برای خرید توییتر منتشر شد. این خبر هیچ گاه رسمیت پیدا نكرد و جك دورسی همچنان مالك توییتر است، اما حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌ها در مورد ارتباط این شبكه با سعودی‌ها هم هیچ گاه تمام نشد.
در هیاهوی گم شدن جناب عدنان خاشقچی و زوم كردن رسانه‌ها روی خاندان سلطنتی سعودی به عنوان متهم درجه یك دزدیدن و قتل عدنان بود كه انتشار یك خبر باز هم توجهات را به رابطه توییتر با سعودی‌ها جلب كرد. نیویورك‌تایمز در گزارشی نوشت كه ترول‌های تحت فرمان محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و بلندپرواز و البته پرحاشیه عربستان سعودی در تلاش بودند تا اعتبار جمال خاشقچی و سایر روز‌نامه‌نگاران منتقد دولت را از طریق پست‌های توییتری لكه‌دار كنند.
در ادامه گزارش عنوان شده كه یك گروه troll farm (نهادی كه با انتشار اطلاعات نادرست باعث ایجاد اختلال در فضای مجازی می‌شود) كه در ریاض مستقر هستند، برای سركوب منتقدان سران حكومت سعودی استخدام شدند. علاوه بر این، یكی از كاركنان توییتر برای جاسوسی حساب‌های كاربران به خدمت گرفته شده بود.
این كارمند توییتر علی الزبارا نام داشت كه از سال 2013 فعالیتش را در این شبكه اجتماعی آغاز كرده بود و بعد از مدتی توانست مدرك مهندسی خود را دریافت كند. موقعیت شغلی او به گونه‌ای بود كه به راحتی به اطلاعات حساب كاربران از جمله شماره تماس، IP  آدرس و سایر اطلاعاتی كه به عقیده دولت‌مردان سعودی می‌توانست برایشان مفید باشد، دسترسی داشت.
هیاهوی ماجرای علی الزبارا باعث شد توییتر ناچار شود عذر او را بخواهد و الزبارا هم با بازگشت به عربستان سعودی رسما به عنوان یك جاسوس برای این حكومت كار كند!