گوشی‌های جعلی ظرف 3 روز از شبكه خارج می‌شوند

گوشی‌های جعلی ظرف 3 روز از شبكه خارج می‌شوند

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، در مورد موضوع جعل شناسه IMEI گوشی تلفن همراه به مهر گفت: شناسه IMEI قابل جعل است و خبری كه روزهای گذشته توسط برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر جلوگیری طرح رجیستری از جعل IMEI منتشر شده، نادرست بوده است و اساسا از نظر فنی قابل اجرا نیست. اما در طرح رجیستری، تنها به شناسه IMEI اكتفا نشده و سامانه تركیبی ثبت گوشی را تشخیص می‌دهد.
سخنگوی رجیستری گوشی خاطرنشان كرد: تمامی دستگاه‌های سیمكارت خوری كه دارای شناسه IMEI جعل شده باشند، توسط سامانه «همتا» به عنوان دستگاه مجعول شناسایی شده و به صورت كاملا سیستمی و بدون دخالت انسان، در كمتر از سه روز از زمان روشن شدن، مسدود می‌شوند و دیگر امكان دریافت خدمات اپراتوری را نخواهد داشت.
وی تاكید كرد: امكان دور خوردن طرح رجیستری از طریق جعل شناسه IMEI به هیچ عنوان وجود ندارد. آنچه اهمیت دارد و موضوع اصلی اطلاعیه همتا نیز بود، اطلاع‌رسانی درباره این تخلف به مردم برای پیشگیری از متضرر شدن آنهاست. دهقانی‌نیا به خریداران گوشی تلفن همراه توصیه كرد قبل از خرید نسبت به استعلام اصالت دستگاه از طریق درگاه همتا اقدام كرده سپس در حضور فروشنده، دستگاه را برای خود فعال سازی كنند. طبق این گزارش روز گذشته سامانه اطلاع رسانی رجیستری تلفن همراه (همتا) با هشدار نسبت به اقدام برخی سودجویان در جعل شناسه IMEI گوشی‌های تلفن همراه، اعلام كرد مجازات قانونی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار جاعلان است.