تحولات ونزوئلا در مسیری جدید

تحولات ونزوئلا در مسیری جدید


 شكست كودتاگران در ونزوئلا مسیر تازه‌ای را در تحولات این كشور گشود كه قرار است در قالب گفت‌وگوهای ژنو دنبال شود. با وجودی كه خوآن گوایدو می‌گفت هرگز حاضر به مذاكره مستقیم با دولت نیكولاس مادورو نیست حال پذیرفته نمایندگانش با دولت قانونی كاراكاس در نروژ پای میز مذاكره بنشینند. روند جدید تحولات ونزوئلا مورد تایید طرف‌های خارجی نیز بوده و از آن استقبال می‌شود.
روز جمعه دولت ونزوئلا اعلام كرد از تلاش‌های میانجیگرانه نروژ برای مذاكره با مخالفان كاراكاس استقبال و تشكر می‌كند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است دولت ونزوئلا و مخالفان هریك هیات‌هایی را به شهر اسلو پایتخت نروژ اعزام كنند تا گفت‌وگو‌ها آغاز شود. این نخستین بار است كه دولت ونزوئلا رسما مشاركت خود در مذاكرات صلح با میانجیگری نروژ را تایید می‌كند. هنوز جزئیات چندانی از روند این مذاكرات اسلو فاش نشده است ولی خوآن گوآیدو، رئیس‌جمهور خود‌خوانده ونزوئلا و رهبر مخالفان این كشور كه مورد حمایت كشورهای غربی است، روز پنجشنبه هرگونه مذاكره مستقیم با دولت ونزوئلا را رد كرده بود. با این حال وزارت خارجه نروژ اعلام كرد تماس‌های اولیه با نمایندگان فعالان سیاسی اصلی در ونزوئلا برقرار شده است. در بیانیه وزارت خارجه نروژ آمده است: این بخشی از تلاش‌های اولیه با هدف دستیابی به یك راهكار سیاسی برای پایان دادن به بحران ونزوئلاست.
نیكلاس مادورو می‌گوید در مذاكرات جاری با مخالفان دولت در نروژ به‌دنبال ایجاد دستوركاری مسالمت‌آمیز برای حل مشكلات هستیم. ناظران ابراز امیدواری می‌كنند كه این گفت‌وگوها به یك راه‌حل سیاسی بین طرفین منتج شده و ونزوئلا بتواند هر چه سریع‌تر در آرامش وضعیت اقتصاد و معیشت مردم خود را بهبود بخشد.
ماه ژانویه سال جاری میلادی بود كه خوآن گوآیدو خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا نامید و كشور را درگیر آشوب و تشنج كرد. بلافاصله كشورهایی مانند آمریكا و تعدادی از كشورهای اروپایی بدون این‌كه به عواقب امر اندیشیده باشند، به صورتی كوركورانه از ریاست‌جمهوری خوآن گوآیدو حمایت كرده و آن را به رسمیت شناختند.
این در حالی بود كه نیكلاس مادورو خود را رئیس‌جمهور قانونی كشور می‌دانست و از طرفدارانش خواست با تمام قوا با توطئه كشورهای غربی به رهبری آمریكا مقابله كنند؛ زیرا به گفته او هدف آنها چیزی جز غارت اموال و ثروت‌های ونزوئلا نیست. هرچند مادورو در همان ابتدا از مخالفان خواست از طریق گفت‌وگوهای مسالمت آمیز خواسته‌های خود را پیگیری كنند، اما مخالفان كه پشت‌شان به حمایت‌های خارجی گرم شده بود از این كار امتناع كرده و در عوض اقدام به لشكركشی‌های خیابانی كردند. حدود
 بیست روز پیش بود كه خوان گوایدو خواستار برگزاری یك تظاهرات سراسر به قصد سرنگونی دولت مادورو شد، اما این بار نیز شكست خورد و نتوانست موجب فلج كردن كشور و سرنگونی دولت شود.
شكست كودتاگران به جهان خارج نشان داد كه مخالفان ونزوئلا از آنچنان قدرت و توانی برخوردار نیستند كه بتوانند دولت مادورو را سرنگون كنند.
حمایت ارتش ونزوئلا از مادورو به مثابه دیوار مستحكمی بود كه تقریبا همه تیرهای مخالفان را به خودشان برمی‌گرداند. همین امر موجب شد خوآن گوآیدو بعد از همه ناكامی‌ها از پنتاگون بخواهد در ونزوئلا دخالت نظامی كند. اتفاقی كه تقریبا دولت دونالد ترامپ از آن پرهیز داشت و روابط دو جانبه ترامپ و پوتین نیز این مساله را منتفی می‌كرد.
به این ترتیب وقتی تمام راه‌ها در داخل وخارج به بن بست رسید مخالفان ناچار شدند به راه‌های دیگری روی آورده و از گفت‌وگو و مذاكره دم بزنند. روندی كه بسیاری از كشورها از جمله ایران و روسیه نیز از آن استقبال كرده و امیدوارند بتواند ونزوئلا را از این وضعیت نجات داده و به كاهش تشنج‌ها منجر شود.