شیاطین در مکه

سران كشورهای عرب قرار است برای چه منظوری در مكه گردهم آیند؟

شیاطین در مکه

در شرایط متشنج منطقه كه به دلیل سیاست‌های نابخردانه آمریكایی‌ها به وجود آمده، پادشاه سالخورده عربستان سعودی فراخوانی برای برگزاری یك نشست اضطراری در مكه داده است. این فراخوان درحالی اعلام می‌شود كه مقامات رسمی این كشور می‌گویند نهایت سعی خود را خواهند كرد تا منطقه درگیر یك جنگ جدید نشود. آیا تشكیل این نشست برای جلوگیری از وقوع یك جنگ جدید است یا چنان‌كه محمد‌علی الحوثی، رئیس كمیته عالی انقلاب یمن می‌گوید: نشستی برای توطئه علیه ثبات و امنیت منطقه است؟

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی از سران كشورهای عرب و كشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت كرد تا دو هفته دیگر در نشستی با موضوع حوادث اخیر در تأسیسات نفتی عربستان سعودی و بندر فجیره امارات شركت كنند. به نوشته پایگاه خبری شبكه اسكای نیوز عربی، در بخشی از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی آمده است: «حملاتی كه دو پایگاه نفتی در پادشاهی سعودی و كشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده را هدف قرار داد، برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبعاتی جدی به همراه دارد.» هفته گذشته وزارت خارجه امارات ادعا كرد چهار نفتكش اماراتی، سعودی و نروژی در نزدیكی بندر فجیره این كشور هدف عملیات خرابكارانه قرار گرفته‌اند.
 هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حملات را به‌ عهده نگرفته، اما رسانه‌های سعودی و غربی در روزهای گذشته تلاش كردند با استناد به این حادثه و همچنین عملیات پهپادی تلافی‌جویانه انقلابیون یمن در عمق عربستان سعودی، فضایی ضد‌ایرانی را وجود آورند.
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از چند هفته پیش هشدار داده بود، گروهی كه او آن را «تیم ب» می‌خواند، به دنبال ایجاد یك حادثه با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد تقابل با ایران هستند. ظریف، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را تیم ب می‌خواند.
استقبال تابعان
بلافاصله بعد از اعلام عربستان سعودی كشورهای امارات و بحرین موافقت خود را با دعوت شاه سعودی اعلام كردند و گفتند: «چنین طرح ابتكاری از رهبران سعودی برای تحكیم صلح و امنیت در منطقه است». در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده بود: «شرایط حساس كنونی نیازمند موضع یكپارچه كشورهای عربی و حاشیه خلیج (فارس) است». در همین رابطه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز ضمن استقبال از سفیر عربستان در قاهره گفت این كشور برای تحقق امنیت عربستان و ثبات خلیج‌فارس در كنار ریاض قرار دارد. مصر هرچند عضو اتحادیه عرب است، اما جزو اعضای كشورهای شورای همكاری خلیج فارس به حساب نمی‌آید و السیسی نیز به صراحت گفته است در این نشست شركت نخواهد كرد. پرسش اینجاست مگر چه موضوع مهمی بوده كه پادشاه عربستان سعودی تصمیم گرفته است تمام سران كشورهای عرب را گرد آورد؟ مساله حمله به چند نفتكش در ساحل فجیره یا حمله پهپادی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان نمی‌تواند موضوعی مهم در این سطح باشد. مگر این‌كه بپذیریم هدف از برگزاری نشست مكه چیزی دیگر است.
استقرار نظامیان آمریكایی
دو روز پیش روزنامه الشرق الاوسط كه نزدیك به عربستان سعودی است در خبری اعلام كرد كشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با درخواست آمریكا مبنی بر استقرار نیروهای این كشور در این كشورها موافقت كرده‌اند. همزمان روز گذشته نیز اعلام شد بخشی از نیروهای آمریكایی قرار است در كویت مستقر شوند. به گزارش القبس بر اساس توافق‌های امنیتی مشترك بین كویت و ایالات متحده آمریكا، كویت میزبان نیروهای جدید آمریكا خواهد بود. القبس همچنین در خبر دیگری از تقویت نیروهای سپر جزیره در این كشور خبر داد. نیروهای سپر جزیره به رهبری عربستان سعودی بود و در سركوب قیام مردم بحرین نقشی اساسی داشت.
سپر جزیره به نیروهای مشترك نظامی كشورهای عربی خلیج‌فارس اطلاق می‌شود كه سال ۱۹۸۲ ایجاد شد. مقر این نیروها شهرك نظامی ملك خالد در استان سعودی حفر الباطن واقع در نزدیكی كویت و عراق است. همچنین روزنامه القبس از یك نشست نظامیان آمریكا و كشورهای عرب در حاشیه خلیج‌فارس خبر داد كه روز جمعه گذشته در منامه پایتخت بحرین برگزار شده است.
 در این نشست، امنیت كشتیرانی و تداوم جریان آزاد تجارت در منطقه بررسی شده است. همه اینها نشان می‌دهد كشورهای عرب خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی در تدارك شرایطی جنگی هستند. این درحالی است كه دونالد ترامپ و برخی دیگر از مقامات آمریكایی به صراحت گفته‌اند هدفشان از اعزام نیرو به خلیج فارس جنگ نیست، اما به نظر می‌رسد سران سعودی به همراه متحدانش قصد دارد خواسته و ناخواسته آمریكایی‌ها را درگیر جنگ با ایران كنند. اتفاقی كه در صورت وقوع به ضرر آمریكا و تمام كشورهای هم‌پیمان عربش ختم خواهد شد.
چه كسانی‌جنگ‌ می خواهند ؟
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در باره همكاری اعراب با آمریكا می‌نویسد: «آیا موافقت عربستان و كشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) برای استقرار نیروها و كشتی‌های آمریكا در خاك و آب خود به معنای اعلام جنگ قریب‌الوقوع یا در چارچوب ارعاب ایران برای كشاندن آن به مذاكرات است؟» وی در باره نشست مكه نیز نوشت: مهم‌تر این‌كه قرار است در حاشیه اجلاس سران كشورهای اسلامی در دهه آخر ماه مبارك رمضان در شهر مكه مكرمه نشستی با حضور محدودی از سران كشورهای عربی برگزار شود و معنای خبر این است كه رهبران عربی كه قرار است در این نشست شركت كنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌كنند كه به منظور آماده شدن برای هر جنگی است كه بین آمریكا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.
به نوشته رای الیوم «‌آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر ایران و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا هر دو تاكید كردند خواهان جنگ نیستند؛ بنابراین كسانی كه جنگ می‌خواهند چه كسانی هستند؟ این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: «سه طرف خواهان این جنگ هستند؛ نخست افراط‌گراهای حاضر در دولت آمریكا نظیر مایك پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی و جارد كوشنر مشاور رئیس‌جمهور آمریكا و داماد وی. طرف دوم كشورهای عربی شامل عربستان، امارات عربی متحده و طرف سوم اسرائیل است. اما همه آنها نمی‌دانند اگر جنگ در بگیرد همه چاه‌های نفت و گاز اعراب با شهرهایشان به آتش كشیده خواهد شد.»