از علاقه‌مندان به راه‌اندازی موزه حمایت می‌شود

از علاقه‌مندان به راه‌اندازی موزه حمایت می‌شود

«از سال 1309 تا پیش از انقلاب اسلامی، 43 موزه در كشور فعال بوده است، از ابتدای انقلاب تا آغاز به كار دولت تدبیر و امید، 429 موزه فعال داشتیم و از سال 92 (آغاز كار دولت تدبیر و امید) تا امروز 208 موزه به موزه‌های كشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد 600 عبور كرده است.» اینها آماری است كه علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ شنبه 28 اردیبهشت، به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی و در راستای توسعه كمی و كیفی موزه‌ها در كشور به آن اشاره كرده است.
به گزارش جام‌جم، مونسان همچنین اظهار خرسندی كرده كه بازدید از موزه‌ها در سبد هزینه خانواده‌های مردم ایران جای خود را باز كرده و در چند سال اخیر رشد داشته است.
معاون رئیس‌جمهور به این نكته هم اشاره كرده كه علاقه‌مندان می‌توانند برای تشكیل موزه خصوصی اقدام كنند و تنها مساله این است كه موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاكی در اختیار داشته باشند، جدای از این اما راه‌اندازی موزه غیردولتی كار سخت و پیچیده‌ای نیست و افرادی كه علاقه‌مند فعالیت در این بخش هستند اعلام آمادگی می‌كنند و پس از بازدید كارشناسان ما از اشیای مورد نمایش و تأیید آنها، مجوز راه‌اندازی موزه صادر می‌شود. مونسان یادآور شده كه اتفاقا راه‌اندازی این موزه‌ها در نقاط مختلف كشور به ایجاد اشتغال جوانان تحصیل‌كرده در این بخش نیز كمك بسزایی می‌كند، به همین دلیل ما تلاش می‌كنیم حمایت و همراهی لازم را با علاقه‌مندان موزه‌داری غیردولتی داشته باشیم. از جمله این‌كه اگر موزه‌داران غیردولتی علاقه‌مند به راه‌اندازی موزه در بناهای تاریخی باشند ما در مرمت و احیای آن بنا حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، همچنین امكان نمایش اشیاء به‌صورت مشاركتی نیز وجود دارد.
پیگیر استرداد آثار تاریخی
 به كشور هستیم
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به موضوع استرداد آثار تاریخی كشورمان هم اشاره كرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته با انجام اقدامات حقوقی و ارائه اسناد و مدارك مورد نیاز، جلوی حراج سردیس هخامنشی در خارج از كشور گرفته شد و این اثر ارزشمند تاریخی به ایران بازگشت.
 این درحالی است كه روند استرداد آثار تاریخی به كشور نیز روند رو به رشدی داشته، یعنی از دهه 80 تاكنون 1540 قلم‌شیء تاریخی از كشورهای آمریكا، انگلیس، بلژیك و امارات به كشورمان بازگردانده شده و ما در حال پیگیری بازگرداندن بسته‌ای شامل 1300 قلم شیء تاریخی به كشور هستیم كه امیدواریم در نیمه اول سال 98 این بسته ارزشمند به ایران بازگردد.