استقبال سطح بالا  از عاشقانه‌‌های عفیف

گفت‌وگو با علی چاووشی که شعر عاشقانه‌ای در محضر رهبر معظم انقلاب خواند

استقبال سطح بالا از عاشقانه‌‌های عفیف

 بشینی مقابل رهبر معظم انقلاب و شعری عاشقانه بخوانی، رهبر هم تشویقت‌ کنند. باید حس خوبی باشد، هنرمندان و نویسنده‌ها و شاعران از این که تشویق شوند، جان می‌گیرند و اثر می‌گذارد در آثار بعدشان.حالا این مشوق مقام بلند‌مرتبه‌‌ای چون رهبر انقلاب باشد که دیگر نور‌علی‌نور می‌شود.آن‌هم رهبری که همه می‌دانند اهل فرهنگ و هنر است و بسیار کتاب ‌می‌‌خواند و شعر‌شناس است و شاعران را دوست دارد و برای همین است که سال‌هاست در نیمه رمضان در شب میلاد امام دوم شیعیان مهم‌ترین شب شعر کشور با حضورش برگزار می‌شود.محفلی بر پا می‌شود از آن مجالسی که دوست داری در آن باشی.
مهربان رهبر می‌نشیند و گوش می‌سپارد به آنچه شاعران سروده‌اند و از همین شعرهاست که بخشی از نبض جامعه و حال مردمان مملکت را رصد می‌کنند.
بنشینی مقابل رهبرت و بخوانی : دلم قربانِ شادیِ تو، قربانِ غمت حتی / زیاد است از سرِ ناچیزِ من ای جان! کمت حتی
اگرچه «دوستت دارم» شنیدن از تو شیرین است /  تو را من دوست دارم با نگاهِ مبهمت حتی ...
بعد بگویی که این غزل را برای همسرم سروده‌ام...! مقام معظم رهبری هم تشویقت کنند که برای همسرت شعر عاشقانه سروده‌ای و بعد دعایت کنند که کنار هم به‌خیر و خوشی زندگی کنید و وقتی بگویی یک فرزند داری، باز هم دعا بفرمایند که خداوند بیشترشان کند... باید بعد از آن شب و آن محفل حالت خوب باشد.همچنان‌که حال علی چاووشی وقتی به او تلفن می‌کنم خوب است و از صدایش معلوم است که حالا حالاها انرژی خواهد داشت و شعر خواهد سرود.
چاووشی متولد سال 1371 است و از دوره راهنمایی شعر سروده و بیشتر هم به شعر کلاسیک علاقه‌مند است.می‌گوید سال 93 توفیق پیدا کردم و در شب‌شعر آقا شرکت کردم و امسال هم برای دومین بار بود که خدمت ایشان رسیدم و توفیق پیدا کردم که شعر بخوانم، آن‌هم شعری که برای همسرم سروده بودم.
 جوانگرایی در شب شعر رهبر معظم انقلاب
چاووشی درباره روند انتخاب شاعران برای این مراسم و چگونگی انتخاب شعر می‌گوید: هر چند سه ، چهار سال اخیر این روند منظم‌تر شده و امسال اتفاق خوبی که افتاد این بود که قدیمی‌ها و پا به سن گذاشته‌‌ها که معمولا در این مراسم شعر می‌خوانند کمتر و جوان‌ها بیشتر شعر خواندند.روند انتخاب شاعران این‌گونه است که حوزه هنری فراخوانی منتشر می‌کند و اشعار ارسال می‌شود و گروهی که زیر نظر دفتر شعر حوزه هنری هستند این اشعار را بررسی می‌‌کنند.امسال بعد از حدود ده سال آقای قزوه از دفتر شعر حوزه رفته‌اند و جای خود را به آقای عباس محمدی داده‌اند.هر سال آقای قزوه مجری مراسم شب شعر بود اما امسال آقای اسفندقه مجری این مراسم بود. شعرهای زیادی امسال ارسال شده بود که 30 شعر انتخاب شده بود و 29شاعر در محضر مقام رهبری شعر خواندند.
به چاووشی می‌گویم چقدر خوب که جوان‌گرایی به شعر هم رسید. می‌گوید: بله، دیشب به پیشکسوتانی که همیشه شعر می‌خواندند کمتر مجال داده شد.امسال هم شاعران تکراری کمتر بودند و هم شاعران خارجی. دو خارجی حضور داشتند که یکی از آنها اهل هندوستان بود و دیگری از افغانستان آمده بود و خوشبختانه فرصت به جوانانی داده شد که برای اولین بار شعر می‌‌خواندند.
از چاووشی می‌پرسم از اول مشخص بود که این شعر را برای همسرتان سروده‌اید و به او تقدیم کرده‌اید؟ می‌گوید: چهار تا شعر ارسال کرده بودم که این شعر انتخاب شد اما آنجا ننوشته بودم برای همسرم است، زمانی که می‌خواستم شعر را بخوانم به عنوان مقدمه  به رهبر معظم انقلاب عرض کردم و ایشان مرا مورد تفقد قرار دادند.
 جای خالی شعر عاشقانه برای همسر
به این شاعر جوان می‌گویم به نظرتان توجه رهبری به شعری عاشقانه که برای همسر سروده شده چه تاثیری بر فضای فرهنگی خانواده‌‌ها دارد و این که زن و شوهرها از این که نسبت به‌هم ابراز محبت و عشق کنند، نترسند؟
چاووشی می‌گوید: امیدوارم با تاکید ایشان روی مسأله عشق، نحله‌ای از عاشقانه سرایی درباره همسر شکل بگیرد چون عاشقانه‌های امروزی بیشتر درباره معشوقی است که مبتنی بر ظواهر است.معشوق‌های خیالی که در ذهن شکل می‌گیرند و ساخته خیال هستند و عاشق تمنای رسیدن به آنها را دارد. جای شعر عاشقانه برای همسر در شعر ما خالی است.امیدوارم جریان شعر عاشقانه عفیف با تاکید مقام رهبری در شعر امروز ما شکل بگیرد بخصوص در دوره زمانه‌ای که با گسترش شبکه‌های اجتماعی اشعار عاشقانه سطحی شده و بیشتر مبتنی بر ظواهر و تمناست.از ابتدای انقلاب اسلامی، جریان شعر به دنبال عاشقانه‌های عفیف بوده که برخی از آنها را می‌توانیم در اشعار زنده‌یاد قیصر امین‌پور بخوانیم.این نوع شعر بسیار کم شده و امیدوارم با تاکید رهبر معظم انقلاب، شاعران بیشتر به آن توجه کنند.
 حافظه‌ای بزرگ برای شعر
رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال، با توجه به یکی از کتاب‌های احمد شاملو نشان دادند که این شاعر و اشعار او را می‌شناسند و در محفل شعر امسال هم یکی از اشعار هوشنگ ابتهاج را زمزمه کرده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است.چاووشی در این باره می‌گوید: این که مقام رهبری به ادبیات و شعر اشراف دارند، بر‌کسی پوشیده نیست و این‌که حتی کتاب‌‌ها و اشعار کسانی را که از نظر ایدئولوژی با آنها فاصله دارند هم می‌خوانند یکی از نکاتی است که نشان از تفکر باز ایشان دارد. حضرت آقا، حافظه عجیبی در از برکردن اشعار دارند.به نظرم هیچ کدام از مدیران و مسؤولان فرهنگی اینقدر حضور ذهن ندارند که در شب شعری بدون هیچ مکثی شعری از ابتهاج را از حفظ بخوانند.
از چاووشی می‌پرسم به نظرتان شب‌شعرهایی که در حضور رهبر معظم انقلاب برپا می‌شود چه تاثیری در روند شعر دارد؟
می‌گوید: درست است که این شب‌شعرها مهم‌ترین اتفاق ادبی در حوزه شعر است که سالی یک‌بار اتفاق می‌افتد اما به باور من اگر نهادهای فرهنگی کارشان را درست انجام ندهند اگر این شب شعر هر شب رخ دهد برای حاضران تبدیل به خاطره خوبی می‌شود اما اتفاق فرهنگی مد نظر رهبری ایجاد نخواهد شد.نهادهای عملیاتی باید کار خودشان را درست انجام بدهند تا نتیجه این شب شعر را در اشعار ببینیم.

چاووشی پنج سال است ازدواج کرده، سال 93 و خوشحال است که در همین سال به دیدار آقا رفته است و امسال هم که فرزندش متولد شده باز هم به دیدار آقا رفته است.چاووشی هر دو دیدار را به فال‌نیک می‌گیرد و منتظر اتقافات خوب در زندگی‌اش است.