اتحادیه کارگری به روایت فیلمساز مستقل

نهمین همکاری دنیرو و اسکورسیزی

اتحادیه کارگری به روایت فیلمساز مستقل

رابرت دنیرو بعد از مدت‌ها دوباره با مارتین اسكورسیزی هم‌تیمی شده است و با یكدیگر، یك درام گنگستری تازه را كار می‌كنند. «ایرلندی» فیلمی است كه بحث تولید آن، چند سالی است ادامه دارد. اسكورسیزی در بین پروژه‌های مختلفی كه در دست دارد، اعلام كرده بود این یكی را بسیار دوست دارد و جزو اولین فیلم‌هایی است كه قصد كارگردانی‌اش را دارد. خود دنیرو هم به طولانی شدن دوران تولید ایرلندی اشاره كرده و می‌گوید: «مدت زمان زیادی است كه می‌خواهیم این فیلم را كار كنیم!» اما بالاخره انتظارها به پایان رسید و دنیرو در بین سه چهار فیلمی كه قرارداد بازی در آنها را دارد، ایرلندی را با اشتیاق زیاد بازی كرد.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، دنیرو كه یكی از موسسان جشنواره فیلم‌های مستقل تریبیكا هم هست، خوشحالی‌اش از ساخته شدن ایرلندی را پنهان نمی‌كند. طبق گزارش‌های نشریات سینمایی، نزدیك به 12سال بود كه اسكورسیزی می‌خواست این درام گنگستری را جلوی دوربین ببرد! نكته جالب در رابطه با فیلم این است كه دنیرو با كمك گریم و فناوری دیجیتالی، قرار بود چند سال جوان‌تر شود. از همین رو، بازیگر به‌شدت هیجان‌زده است و می‌گوید خیلی دوست دارد نسخه جوان‌تر شده خود را روی پرده سینما ببیند.
2 همکار قدیمی
پیدا كردن اسكورسیزی و دنیرو و نشاندن‌شان در كنار هم، كار چندان ساده‌ای نیست. اما رسانه‌های گروهی قدرت انجام چنین كاری را دارند. حضور این دو در یك گفت‌وگوی مشترك كه بحث اصلی آن مربوط به خبر تولید ایرلندی است، می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد. اسكورسیزی و دنیرو دو همكار قدیمی هستند كه سابقه كار مشترك‌شان به بیش از چهار دهه می‌رسد. در حقیقت، دنیرو یكی از كشف‌های بازیگری اسكورسیزی است و او با حضور در درام‌های درخشان و منتقد‌پسند این فیلمساز مولف نیویوركی بود كه توانست تا حد یك ستاره رشد كند.
نهمین کار مشترک
ایرلندی نهمین همكاری مشترك این زوج موفق سینمایی در چهار دهه اخیر به حساب می‌آید. فیلمنامه اقتباسی فیلم، با نگاهی به داستان پرخواننده چارلز براندت نوشته شده است. این داستان در سال 2003 و با نام «شنیده‌ام خانه‌ها را رنگ می‌كنی» روی پیشخوان كتابفروشی‌ها قرار گرفت. استیو زالیان كار نگارش فیلمنامه را انجام داد. او طی سال‌های گذشته نویسنده فیلمنامه تعدادی از فیلم‌های اسکورسیزی بوده است.
دنیرو می‌گوید: «كتاب محشری است. آن را خواندم و به مارتی (مخفف نام مارتین  كه دوستان نزدیك فیلمساز صدایش می‌زنند) گفتم حتما باید آن را مطالعه كند. دلیلش را هم گفتم. این داستانی است كه به احتمال زیاد می‌توان آن را تبدیل به فیلمی سینمایی كرد. باورم این بود كه مارتی بهترین گزینه برای كارگردانی چنین داستانی است.
او هم داستان را پسندید و برای ساختش اعلام آمادگی كرد. اما تا شرایط برای تولید فیلم كاملا آماده شود، 12سال گذشت. ما این پروژه را در سال 2007 شروع كردیم. زمان زیادی از آن دوران گذشته است. با این حال، بسیار هیجان‌زده‌ام كه می‌بینم بالاخره قرار است ایرلندی به مرحله نمایش برسد و بعد از آن همه كار روی داستان و پروژه، شاهد ساخته شدنش هستیم.»
داستان شرح حال گونه کارگری
ایرلندی داستانی شرح حال گونه دارد و دنیرو در آن، نقش فرانك شیران را بازی خواهد كرد. شیران رهبر اتحادیه كارگری بود و برخی از «هیت من» بودنش برای خانواده جنایتكار بوفالینو صحبت می‌كنند. آل پاچینو دیگر بازیگر كلاسیك و مولف سینما هم در ایرلندی حضور دارد و قرار است جیمی هوفا فعال اتحادیه كارگری باشد. جوپشی، آنا پاكوئین، بابی كاناوال، ری رومانو و هاروی كایلی از دیگر بازیگران این درام پرتنش اجتماعی هستند. كلید فیلمبرداری فیلم اوایل سپتامبر 2017 زده شد. مكان فیلمبرداری هم جایی نبود جز نقاط مختلف شهر نیویورك. سازندگان ایرلندی گفته‌اند آن را برای نمایش عمومی در اواخر سال جاری میلادی آماده می‌كنند. این فیلم قرار است روح تازه‌ای به رقابت‌های اسكاری پیش رو بدهد. شبكه اینترنتی نتفلیكس تهیه‌كننده این فیلم 200میلیون دلاری است.
چیزهای تازه و باورنکردنی
اسكورسیزی هنوز فیلم را به كسی نشان نداده و تمام تلاش‌های دنیرو و پاچینو برای دیدن آن با شكست روبه‌رو شده است. دنیرو اذعان می‌كند كه تنها موفق به تماشای صحنه‌هایی از چند سكانس آن شده است. این صحنه‌ها مربوط به بخشی است كه دنیرو با كمك گریم، حدود بیست سی سال جوان‌تر شده است.
در داستان فیلم، زندگی و فعالیت‌های فرانك شیران طی چند دهه به نمایش درمی‌آید و تماشاگران از زمان جوانی تا پیری او را روی پرده سینما خواهند دید. دنیروی 75 ساله، می‌گوید برایش قابل باور نیست كه تكنیك سی‌جی‌آی بتواند چنین نسخه جوان‌تری از او ارائه دهد و ادامه می‌دهد: «فكر كنم كار خیلی بزرگی انجام شده است. فناوری چه كارها كه نمی‌كند! فكر كنم برای تماشاگران هم بسیار جالب باشد كه با دیدن كل فیلم، چیزهایی تازه و باور نكردنی را ببینند.».