4 فرمول موفقیت غول فناوری كره‌جنوبی

4 فرمول موفقیت غول فناوری كره‌جنوبی


سامسونگ نام آشنایی است كه برخلاف آنچه همه تصور می‌كنند فقط در عرصه الكترونیك فعال نیست، بلكه در زمینه‌هایی همچون تجهیزات پزشكی، كشتی‌ســــــــازی، صــــــــنایع شیمیایی، اتومبیل، بیمه، خدمات مالی و تبلیغات فعالیت می‌كند. این شركت عمری حدودا ۸۰ ساله دارد، اما شكوفایی آن از زمان روی‌كار آمدن «لی كان هی» رقم خورد. لی‌ كان‌ هی كه تحصیلات مدیریتی داشت با تشخیص این‌كه باید راهبرد تولیدی سامسونگ را تغییر دهد تمركز خود را از مونتاژ قطعات الكترونیكی به تولید محصولات با كیفیت تغییر داد. شعار معروف «همه چیز را تغییر دهید به‌جز زن و فرزندتان!» مربوط به همین رویكرد است. این شكوفایی تا جایی پیش رفت كه سامسونگ به غولی در صنعت الكترونیك تبدیل شد و جایگاه جدیدی در بازار برای خود پیدا كرد. در ادامه به بعضی از دلایل این موفقیت اشاره شده است:
 از دست ندادن فرصت‌ها
سامسونگ برای رسیدن به موفقیت مترصد به‌دست آوردن فرصت‌ها بود. دامنه وسیع محصولات و نفوذ در بازارهای مختلف گواه این مساله است. به عنوان مثال وقتی استیو جابز مدیر شركت اپل از دنیا رفت و تلاطم‌هایی در فروش و سهام اپل اتفاق افتاد، سری جدید محصولات خود را در رقابت با اپل به بازار عرضه كرد كه توانست سهم بازار خوبی را از آن خود كند. همچنین با دنبال كردن روندها (ترندها) در تولید محصولات مختلف، همیشه برگ برنده‌ای برای عرضه و رقابت دارد. سامسونگ در هر بازاری كه امكان فعالیت داشته باشد وارد می‌شود.
 تمركز بر فرهنگ
«فروش» از اركان موفقیت سامسونگ است. سامسونگ برای آن‌كه بتواند بر بازارهای مختلف اثر بگذارد محصولاتش را بر محور كاربران تولید می‌كند. این تولید بر محور كاربران، رنگ و بوی فرهنگی نیز به خود می‌گیرد. تمركز سامسونگ بر فرهنگ‌های مختلف را می‌توان در تبلیغات آن نیز مشاهده كرد.
 سرمایه‌گذاری روی دیزاین
سامسونگ خیلی زود دریافت كیفیت قطعات به تنهایی نمی‌تواند عامل تمایز باشد. برای همین روی دیزاین تمركز ویژه‌ای كرد. توجه به نیازهای كاربران و ارائه طیفی از محصولات كه در نهایت یكی از آنها می‌تواند كاربر را راضی كند، از ویژگی‌های سامسونگ است. عرضه محصولات دسترس‌پذیر و منطبق بر همه گروه‌های سنی از ویژگی‌های محصولات سامسونگ است. توجه به محیط‌زیست نیز در بیشتر محصولات سامسونگ دیده می‌شود. بازدهی بالا از نظر مصرف منابع انرژی و قابلیت بازیافت بیشتر قطعات، سامسونگ را بیش از سایرین دوستدار طبیعت نشان می‌دهد.
 داشتن چشم‌انداز رو به جلو
الگوبرداری دقیق از رقبا از دیگر عوامل موفقیت سامسونگ است. سامسونگ با این چشم‌انداز كه یكی از بازیگران اصلی صنعت باشد، شركت‌های قوی این عرصه را به طور دقیق تحلیل و استانداردهای خود را به آنها نزدیك كرد. این برند در زمانی كه هنوز شناخته‌شده نبود با نگاهی به محصولات ژاپنی متوجه شد برای موفقیت باید كیفیتی هم‌سطح آنها داشته باشد. برای رسیدن به این استاندارد كار سخت و تمام وقت را نیز از شركت‌های ژاپنی الگوبرداری كرد. همزمان در بازارهای گوناگونی وارد شد و محصولات مختلفی را توسعه داد. شركت اپل یكی دیگر از الگوهای سامسونگ بود و سعی می‌كرد در شكل تبلیغات و محصولاتی كه ارائه می‌كند از اپل الهام بگیرد. در كمتر از ۲۰ سال سامسونگ به سهم بازار بزرگی دست پیدا كرد اما هنوز تلاش خود را متوقف نكرده است.