برای شیرجه‌زدن آماده شوید!

با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی گردشگری آبی در خوزستان رونق می‌گیرد

برای شیرجه‌زدن آماده شوید!

با امضای تفاهم‌نامه همكاری مشترك میان وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری در حاشیه سدها و منابع آبی كشور، می‌توان امیدوار شد كه ظرفیت
آبی- گردشگری شهرستان‌های كمترشناخته شده نیز معرفی شده و بستر استفاده از آنها و اشتغالزایی زیادی به‌وجود آید؛ از جمله این مناطق، گوشه‌گوشه استان پهناور خوزستان است كه با وجود رودخانه‌های پهناور، تالاب‌های بین‌المللی، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سدها (در كنار آثار تاریخی و باستانی)، می‌تواند خوزستان را به قطب گردشگری آبی كشور تبدیل كند. درواقع دسترسی آسان خوزستان به خلیج‌فارس و رودخانه‌های پرآب، مهم‌ترین وجه تمایز این استان با سایر استان‌های كشور در بخش گردشگری آبی است. البته شهرستان اندیمشك در این استان بیشترین حجم ذخایر آبی سدهای كشور را به خود اختصاص داده و چشم‌اندازهای طبیعی و جلوه‌های انسان ساخت را یكجا جمع كرده و خود به تنهایی می‌تواند به یكی از قطب‌های بزرگ گردشگری آبی كشور تبدیل شود.
برخورداری شهرستان اندیمشك از دو سد مهم كرخه با ۶۰ كیلومتر طول و 6/5 میلیارد متر‌مكعب حجم مخزن دریاچه و سد دز با
65 كیلومتر طول و ۲۶۹۸ میلیون مترمكعب حجم مخزن دریاچه، اندیمشك را در زمره مهم‌ترین شهرستان‌ها در زمینه تولید انرژی و صنعتی كشور قرار داده است.
استاندار خوزستان با بیان این‌كه در تعطیلات نوروز، روزانه حدود ده هزار نفر از سدهای خوزستان بازدید می‌كنند، به جام‌جم می‌گوید: برخورداری این استان از سواحل خلیج‌فارس، رودخانه‌ها، تالاب‌های بین‌المللی و ملی، آبشارها، چشمه‌ها و سازه‌های آبی تاریخی جهانی و ملی هر‌كدام می‌تواند كمك مهمی به توسعه گردشگری آبی در خوزستان و كشور بكند. غلامرضا شریعتی درباره ضمانت اجرایی آنچه در تفاهم‌نامه وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی امضا شده است، هم می‌گوید: در این‌خصوص می‌توان با تشكیل جلسات كاربردی و با بهره‌گیری از نظر كارشناسان، تشكل‌های مردم‌نهاد و مشاركت دادن جوامع محلی، سیاست‌های پیش‌رو در حوزه گردشگری آبی را تجزیه و تحلیل كرد و به نتیجه رساند.
 این كرخه تاریخی
تمام گردشگرانی كه با خودروی شخصی، عمومی یا قطار از سمت شمال‌غربی بعد از گذر از استان‌های قم، مركزی و لرستان قصد سفر به خوزستان را دارند، باید از اندیمشك كه در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا قرار دارد عبور كنند.
برای دسترسی به سد كرخه باید با گذر از خیابان‌های اندیمشك در مسیر شوش قرار بگیری و سپس با طی مسافتی در محدوده شهرستان اندیمشك به سد كرخه؛ بزرگ‌ترین سد خاكی ایران (كه یكی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در جهان هم هست) و روی رودخانه‌ای با همین نام احداث شده برسید. رود كرخه از مناطق میانی و جنوب‌غربی رشته كوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب كشور سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی نزدیك به ۹۰۰ كیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترك ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد. رودخانه كرخه را می‌توان پس از كارون و دز، سومین رود بزرگ ایران از نظر آبدهی دانست. كرخه از لحاظ بدنه بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را شكل داده است.
 جزیره زیبای پلاژ در دریاچه دز
سد دز هم كم شگفتی ندارد. این سد از سازه‌های عظیم بتنی است كه سال ۱۳۳۸ در مدت سه سال توسط مهندسان ایتالیایی روی رودخانه دز ساخته شد. درون دریاچه جزیره‌های كوچك و بزرگی شكل گرفته كه بزرگ‌ترین آنها، جزیره پلاژ است و یكی از جاذبه‌های شهرستان اندیمشك كه در
23 كیلومتری شمال این شهر واقع شده. دریاچه سد دز فوق‌العاده زیبا و تماشایی است و مكان مناسبی برای انواع و اقسام تفریحات آبی مانند قایق سواری. در جزیره پلاژ هم مراكز تفریحی و ویلاهای بزرگی ساخته شده تا گردشگران بتوانند به راحتی آنجا اقامت كنند و از مشاهده مناظر طبیعی و بكر لذت ببرند. برای دسترسی به تاج سد دز، باید یك مسیر زیبای منحصربه فرد شش كیلومتری طی شود.
آنچه باعث شده تا از خوزستان به عنوان قطب گردشگری آبی نام برده شود، برخورداری از فرصت‌های بی‌شمار در حوزه آب است، به گونه‌ای كه قدیمی‌ترین و با‌ارزش‌ترین سازه‌های آبی ایران در خوزستان قرار دارد و به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. هرچند باوجود تمام این ظرفیت‌ها خوزستان تاكنون در جذب گردشگر و درآمد گردشگری برای شهروندان خود كارنامه درخشانی برجای نگذاشته است.
 زیرساخت‌های موجود فعلی
یك دانش‌آموخته گردشگری به تنوع در گردشگری آبی اشاره كرده و به جام‌جم می‌گوید: از جمله انواع گردشگری آبی می‌توان قایق سواری و ماهیگیری، غواصی، ماهیگیری تفننی و مسابقات ماهیگیری، ورزش‌های آبی موتوری، آموزش‌های قایقرانی، موج‌سواری، كایاك‌سواری و قایق‌سواری در آب‌های خروشان را نام برد كه خوزستان با وجود رودخانه‌های مناسب از جمله كارون، كرخه و دز می‌تواند ظرفیت خوبی در جذب گردشگر داشته باشد. زهرا طباطبایی اضافه می‌كند: از حدود دهه 50 شمسی سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه این سدها شروع به ساخت مكان‌های اقامتی تفریحی برای كاركنان سازمان و مهمانانی كه به استان سفر می‌كردند، كرده كه به مرور زمان در اختیار عموم هم قرار گرفته است. از جمله قدیمی‌ترین آنها اقامتگاه روناش در پشت سد دز است كه به بهسازی نیاز دارد و مسیر دسترسی آن از جاده اهواز-اندیمشك
 به سمت جاده خرم‌آباد است. در كنار سد كرخه اندیمشك نیز مهمانسراهایی بنا شده كه عمدتا راهیان نور از آنها استفاده می‌كنند.
به تاكید وی، با وجود این مكان‌های مناسب و زیبا برای گردشگری و با ایجاد یك مدیریت صحیح و پایدار می‌توان فرصت‌های خوبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی در استان خوزستان فراهم كرد تا علاوه بر اشتغالزایی، فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری فراهم شده و خوزستان به سمت توسعه روزافزون پیش رود.