كاهش بودجه خرید كتاب

كاهش بودجه خرید كتاب


 روز گذشته تازه‌ترین فهرست خرید كتاب از ناشران كه توسط هیأت خرید كتاب وزارت ارشاد انجام می‌شد، منتشر شد. فهرستی كه از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. حالا مهرزاد دانش، دبیر  هیات خرید کتاب به بعضی از این انتقادات پاسخ گفته است.
دانش به همكاران ما در خبرگزاری مهر گفته است كه یك سال پیش از این به پیشنهاد من در هیأت مصوب شد كه هر ناشری كه
به هر نحو از بودجه‌های عمومی و دولتی و حكومتی استفاده می‌كند ولو این كه ساختمانی به رایگان داشته باشد یا در هزینه‌های جاری موسسه‌اش از حمایت برخوردار باشد، در فهرست ناشرانی كه از آنها خرید كتاب انجام می‌شود قرار نگیرد. این پیشنهاد تصویب شد و مدتی هم اعمال شد اما در ادامه با نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی این ناشران با اداره توسعه كتاب و كتابخوانی همراه بودیم كه همگی بر این مدعی استوار شده بود كه این ناشران با وجود انتصاب به بدنه دستگاه‌های اجرایی به صورت خودگردان و بدون ارتزاق از بودجه عمومی فعالیت می‌كنند. بر همین اساس تصمیم گرفته شد این ادعا راستی‌آزمایی شود و طی یك بررسی این ناشران را احراز صلاحیت كنیم كه این اتفاق رخ داد و البته مجری این رخداد نیز دبیرخانه ما نبود. ما فهرست ناشرانی را كه مجاز به خرید كتاب از آنها هستیم از اداره توسعه كتاب و كتابخوانی دریافت می‌كنیم و این مرجع است كه در حال حاضر تعیین می‌كند كدام ناشر خصوصی و كدام غیرخصوصی است.
دبیر جوان این هیات كه البته سابقه سینمایی پررنگی هم دارد در ادامه گفته است كه فهرست ناشرانی را كه مجاز به خرید كتاب از آنها هستیم از اداره توسعه كتاب و كتابخوانی دریافت می‌كنیم و این مرجع است كه در حال حاضر تعیین می‌كند كدام ناشر خصوصی و كدام غیرخصوصی است. دانش در عین حال عنوان كرد، از فهرست ناشران اینچنینی تنها هفت هشت مورد از سوی اداره توسعه كتاب و كتابخوانی تأیید شد و به ما درباره بلامانع بودن خرید كتاب از آنها نامه‌نگاری شد. آقای دبیر در ادامه اشاره‌ای هم به بودجه امسال هیات داشته كه این بودجه  احتمالا كاهشی به میزان دو سوم را در سال جاری تجربه می‌كند.
دبیر هیأت خرید كتاب افزود: كمیته خرید كتاب ما در هیأت در وضعیت بودجه‌ای امسال تغییر خواهد كرد و ما چاره‌ای جز كاهش خرید كتاب نداریم. از سویی ما شاهد ارائه بسیاری از آثار مطلوب و با كیفیت به هیأت برای خرید هستیم و بر همین اساس و نیز با توجه به این كه در گروه‌های مختلف بررسی كتاب سقف خریدهای مختلفی برای آثار وجود داشت، از همه گروه‌ها خواستیم از این پس تنها درباره كیفیت كتاب با درجه‌بندی مشخصی نظر بدهند و پروسه تعیین تعداد نسخه‌ها برای خرید را دبیرخانه بر اساس نظر كیفی هیأت انجام می‌دهد؛ ضمن این كه در رویه تازه سقف خرید كتاب در همه گروه‌ها حداكثر ۱۵۰ نسخه تعیین شده است.