فن‌دایك و رونالدو نبردی برای توپ طلا

فینال لیگ ملت‌های اروپا، پرتغال - هلند، 23:15

فن‌دایك و رونالدو نبردی برای توپ طلا

 آخرین‌بار كه پرتغالی‌ها میزبان مسابقات فوتبال شدند، خاطره بدی برایشان رقم خورد. جام ملت‌های سال 2004 در این كشور برگزار شد و در حالی كه سلسائو اروپا در فینال با یونان بازی می‌كرد و همه منتظر قهرمانی این تیم بودند، یونانی‌ها در كمال تعجب بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند و مقابل چشمان بهت‌زده پرتغالی‌ها جام را بالای سر بردند. آن روزها كریس رونالدو جوان‌ترین بازیكن پرتغال بود. حالا با گذشت 16 سال، پرتغال بار دیگر در خانه به فینال لیگ ملت‌های اروپا راه یافته و امشب در ورزشگاه پورتو باید به مصاف
 هلند برود. 
گرچه این جام در مقایسه با جام ملت‌های اروپا اهمیت به مراتب كمتری دارد، اما پرتغالی‌ها نمی‌خواهند خاطره تلخ سال 2004 بار دیگر در خانه برایشان تكرار شود. از سوی دیگر، پرتغال می‌خواهد با قهرمانی در اولین دوره این مسابقات، خاطره تلخ حذف از جام جهانی در مرحله یك هشتم نهایی را از بین ببرد. آنها كه قهرمان آخرین دوره یورو در سال 2016 هستند، می‌خواهند دومین جام معتبر اروپایی در رده ملی را هم از آن خود كنند. اما در طرف مقابل، هلندی قرار دارد كه با رونالد كومان طی یك سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است. 
وقتی او سال گذشته و قبل از لیگ ملت‌های اروپا به عنوان مربی نارنجی‌پوشان انتخاب شد، كمتر كسی تصور می‌كرد در گروهی كه آلمان و فرانسه هم در آن حضور دارند، تیم دیگری شانس صعود داشته باشد. حالا كومان امشب در حالی برای چهاردهمین بار طی یك سال اخیر روی نیمكت هلند می‌نشیند كه در 13 بازی قبلی 6 پیروزی به دست آورده است. از سوی دیگر، این چهاردهمین دیدار رو در روی این دو تیم در رقابت‌های مختلف به حساب می‌آید. در 
13 بازی قبلی، پرتغالی‌ها با 7 پیروزی در مقابل دو پیروزی هلندی‌ها، عملكرد بهتری داشته‌اند.
از سوی دیگر، بازی امشب را می‌توان نبرد مستقیم دو ستاره از هر دو تیم هم دانست. كریس رونالدو كه در سطح باشگاهی با یووه به قهرمانی در سری A رسید و در لیگ قهرمانان توفیقی به دست نیاورد، می‌خواهد با پیروزی در بازی فینال و كسب عنوان قهرمانی برای تیمش، شانس توپ طلا را بار دیگر برای خودش زنده كند. اما در طرف مقابل، بازیكنی قرار دارد كه مطمئنا رقابت رو‌در‌روی او با رونالدو در بازی امشب می‌تواند بسیار هیجانی باشد. ویرجیل فن دایك كه با لیورپول به قهرمانی در لیگ قهرمان اروپا رسید، به خوبی می‌داند با پیروزی در بازی امشب، بخش زیادی از راه رسیدن به توپ طلا را طی كرده است.
نكته جالب اینجاست كه فن دایك امسال توانست در بازی مقابل بارسا، لیونل مسی را شكست داده و این فرصت را دارد كه دومین ستاره دنیای فوتبال را هم شكست دهد. تقابل رونالدو و فن دایك روی هوا می‌تواند بسیار دیدنی باشد. 
رونالدو از 24 گل خود در این فصل، 6 گل را با ضربه سر به ثمر رسانده است. از سوی دیگر، فن دایك در طول این فصل 305 نبرد هوایی با مهاجمان حریف داشته كه از این تعداد، 223‌نبرد را پیروز بوده است، به عبارتی موفقیت در 73 درصد نبردهای هوایی.
طبق اعلام یوفا، قهرمان این بازی 5/10‌میلیون یورو جایزه نقدی به دست می‌آورد. جایزه تیم نایب قهرمان نیز 9 میلیون یورو است. جایزه تیم‌های سوم و چهارم نیز به‌ترتیب 8 و 7‌میلیون یورو است.