افزایش 39 درصدی مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا

افزایش 39 درصدی مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش 39 درصدی مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته، گفت: فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سكته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس در ایران است.
به گزارش جام‌جم، رضا ملك زاده از مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سكته‌های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالا، خبر داد و عنوان كرد: باید به این آمار، سال‌های از دست رفته عمر ایرانی‌ها به دلیل ناتوانی‌های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود كه هم‌اكنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲درصد نسبت به ۲۵سال گذشته افزایش یافته كه عدد بسیار قابل‌توجهی است.
 ملك‌زاده، رهایی از افزایش بار بیماری فشار خون بالا در ایران را نیازمند تنها دو گام ساده عملی دانست و افزود: تمام بیماران، به هر دلیلی كه به مطب‌ها مراجعه می‌كنند، از پزشك خود بخواهند كه فشار خونشان را كنترل كند و متقابلا، همه پزشكان نیز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی كه مراجعه كرده‌اند، اندازه‌گیری كنند تا این عامل خطر بیماری‌های مرگبار در كشور ما تا حدود زیادی 
كنترل شود.
وی عنوان كرد: پزشكان در هر تخصصی، ابتدا یك پزشك عمومی هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود، سیستمی در مطب ایجاد كنند كه طی آن، فشار خون تمام بیماران بزرگسال مراجعه كننده بدون استثنا اندازه‌گیری شود؛ چراكه كنترل فشار خون به عنوان بیماری‌ای كه عمر انسان را كوتاه می‌كند، از هر بیماری دیگری مهمتر است؛ این كار را یك پرستار و حتی منشی مطب هم می‌تواند انجام دهد و چنین اقدام ساده‌ای نتایج بسیار مهمی در كنترل فشار خون خواهد داشت.
‌ ملك زاده با هشدار نسبت به این كه نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند، تاكید كرد: تمام افراد باید از ۳۵ سالگی فشار خون خود را چك كنند. اندازه‌گیری فشار خون باید اساسا هر ماه یا دست كم هر دو یا سه ماه انجام شود و در این بین، افراد مشكوك به فشار خون بالا در اولین فرصت به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرار گیرند.
وی، فشارخون را یك بیماری خاموش و بی‌علامت، عنوان كرد و افزود: این بیماری به دلیل بی‌علامت بودن، بسیار خطرناك و گاه مرگبار است. بنابراین، مردم باید بی‌حالی و خستگی عمومی و نیز سردرد را كه دو نشانه شایع و مهم خطر فشار خون بالا هستند جدی بگیرند.

 فشار خون مناسب
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان كرد: براساس گایدلاین جدید جهانی، فشار خون طبیعی، سیستولیك زیر ۱۲۰ میلی متر جیوه و دیاستولیك زیر ۸۰میلی‌متر جیوه، فشارخون افزایش یافته، سیستولیك بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و دیاستولیك ۸۰میلی‌متر جیوه است. پرفشاری خون مرحله یك، سیستولیك ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه یا دیاستولیك
۸۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه و پرفشاری خون مرحله2 و خطرناك معادل یا بالاتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و دیاستولیك معادل یا بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه است. 
وی تاكید كرد: در افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی - عروقی و فشارخون، ۱۳۰ میلی‌متر جیوه، درمان دارویی پیشگیرانه توصیه می‌شود. در افراد فاقد سابقه بیماری‌های قلبی - عروقی، اما دارای خطر ۱۰ درصدی، بروز این بیماری‌ها تا ده سال آینده كه فشار خون سیستولیك معادل یا بالاتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه دارند، درمان دارویی به عنوان پیشگیری اولیه، تاكید می‌شود.
​​​​​​​
 عامل اصلی فشار خون
‌وی افزایش شمار مبتلایان فشارخون در ایران را بیش از همه متوجه چند عامل اصلی از جمله مصرف زیاد نمك و چاقی برشمرد و گفت: مصرف روزانه نمك در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است؛ به طوری كه در دنیا پنج‌گرم و در ایران ۱۱ گرم است. همچنین، مصرف نمك در بین زنان ایرانی حدود سه برابر مردان است. بر پایه نتایج مطالعات ملی بار بیماری‌ها در ایران، در سال ۹۵، مصرف نمك تنها در ۱۲ درصد مردم، محدوده سالم را رعایت كرده است.
ملك‌زاده همچنین افزایش چاقی و بی‌تحركی در ایران را به عنوان عامل مهم فشار خون بالا نام برد و گفت: درحالی كه ۸۰درصد ایرانی‌ها تحرك بدنی كافی ندارند، شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن در ایران به ۲۹ میلیون نفر رسیده كه این نیز هشداری جدی برای افزایش شمار مبتلایان به فشار خون است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: پرفشاری خون احتمال ابتلا به كم‌كاری كلیه را به طور متوسط تا بیش از ۵۰درصد افزایش می‌‌دهد و هرچه متوسط فشارخون و وزن فرد مبتلا با سرعت بیشتری افزایش پیدا كند، خطر كم‌‌كاری كلیه‌‌ها نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر افراد، قادر به كاهش فشارخون و وزن خود نیستند، دست‌كم می‌‌توانند مانع افزایش فشار خون و وزن شده و از خطر كم‌‌كاری 
كلیوی بكاهند.