آمارهایی برای فصل  شوت كردن كتاب درسی

آمارهایی برای فصل شوت كردن كتاب درسی


اگر فرزندان و دانش‌آموزان و اطرافیان شما هم بعد از پایان سال به آفت شوت كردن كتاب‌های درسی به این طرف و آن طرف مبتلا هستند، خواندن این سطرها خالی از لطف نیست. بگذریم از این‌كه ممكن است خیلی از ماها هم در دوران دانش‌آموزی به چنین آفتی مبتلا بوده باشیم.
حالا هم با پایان سال درسی و موعد پرت و پلا و شوت شدن كتاب‌های درسی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حرف‌های جالبی درباره تولید این قبیل كتاب‌ها زده.
علی باقرزاده، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی كه با همكاران ما در باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو می‌كرده درباره تامین كاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز تامین كتاب درسی برای سال تحصیلی آینده بیان كرد: قریب به اتفاق كتاب‌های درسی سال آینده چاپ شده و مشكلی نداریم، اما مساله اصلی برای تامین كتاب‌ها در سال 1400-1399 است. روی همین حساب باقرزاده این را اضافه كرده كه با توجه به حجم بالای نیاز به كاغذ در تهیه كتاب درسی و تحریم‌ها، فرصت طلایی برای تولیدكنندگان داخلی كاغذ وجود دارد.
وی با اشاره به ملزومات مورد نیاز سالانه در تهیه كتاب درسی ادامه داد: هر سال ۴۵ هزار تن كاغذ، ۴۵۰ تن مركب و مقدار قابل توجهی چسب برای تامین و آماده‌سازی كتاب‌ها نیاز داریم كه البته بخش قابل توجهی از كاغذ مورد نیاز از طریق كشور‌های خارج از كشور تامین می‌شود. معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به آثار منفی تحریم بر تهیه كاغذ كتاب‌های كمك‌درسی اظهار كرد: با توجه به این شرایط نگرانی بابت تامین كاغذ وجود دارد و دولت باید همت كند تا ارز دولتی به این كالا اختصاص یابد كه قرارداد تامین كاغذ از كشور‌های مربوطه منعقد شود.
وی با اشاره به انفعال و حضور كمرنگ تولیدكنندگان داخلی در تامین كاغذ گفت: اصرار و آمادگی داریم تا كاغذ كتاب درسی را از تولیدكننده داخلی تهیه كنیم، اما اقدامی از سوی طرف داخلی نمی‌بینیم گویی اشتیاقی به این كار ندارند.
باقرزاده تصریح كرد: سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن كاغذ برای چاپ، نشر، بسته‌بندی و كارتن كتاب‌های درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد علاوه‌بر آن در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ۴۵ هزار تن كاغذ برای تهیه كتاب درسی نیاز داریم كه با احتساب این آمار، تامین كاغذ برای هر بخش غیردولتی فرصت طلایی است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری كند.