روحانی: از بین رفتن برجام به نفع منطقه و جهان نیست

روحانی: از بین رفتن برجام به نفع منطقه و جهان نیست

رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه فیلیپ تی یبو‌،سفیر جدید فرانسه در تهران گفت: فرانسه همچنان فرصت دارد در كنار دیگر اعضای برجام نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا كند، چرا كه بی‌تردید از بین رفتن برجام به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی افزود: تهران و پاریس در سال‌های اخیر، افق روشنی را برای آینده روابط مشترك خود ترسیم كرده‌اند و به این لحاظ تسریع در اجرای توافقات ضروری است.
وی با بیان این‌كه اراده ایران تقویت روابط صمیمی با فرانسه در همه عرصه‌ها و به‌ویژه اقتصادی است، تاكید كرد: نباید اجازه داد هیچ عاملی مانع گسترش روابط و همكاری‌های مشترك تهران-پاریس شود.
رئیس‌جمهور با یادآوری صبر و خویشتنداری ایران در یك سال گذشته به درخواست فرانسه و اتحادیه اروپا برای جبران اثرات و تبعات خروج آمریكا از برجام بیان كرد: شرایط كنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در كنار دیگر اعضای برجام و در زمان بسیار كوتاهی كه وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا كند، چرا كه بی‌تردید از بین رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.
روحانی تصریح كرد: اراده تهران روابط صمیمی با پاریس، انجام تعهدات در مساله برجام و همكاری و مشاركت فعالانه برای ثبات و امنیت منطقه و به‌ویژه ادامه مبارزه با تروریسم است.
وی همچنین تاكید كرد برخی موضوعات از جمله واردات دارو و تجهیزات پزشكی، قطعات یدكی هواپیماهای مسافربری، تجارت مواد غذایی یا قطعات برخی كارخانه‌ها كه بر نیازمندی‌ها و اشتغال مردم اثر می‌گذارند، فرای مساله برجام و حتی روابط دوجانبه هستند و ایجاد محدودیت و ممنوعیت در این قبیل كالاها از سوی آمریكا كاملا غیرانسانی بوده و نشان از جنگ اقتصادی گسترده‌ای است كه آمریكا علیه تك‌تك آحاد مردم ایران آغاز كرده است.
فیلیپ تی یبو، سفیر جدید فرانسه در تهران نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور فرانسه به رئیس‌جمهور كشورمان و تقدیم استوارنامه خود، گفت: فرانسه مصمم است روابط خود را با ایران در همه عرصه‌ها هرچه بیشتر توسعه دهد. وی با بیان این‌كه دولت فرانسه از هیچ تلاشی برای توسعه همكاری‌های اقتصادی با تهران دریغ نمی‌كند، افزود: تهران به تمام تعهداتش در برجام عمل كرده و فرانسه می‌كوشد این توافق را كه از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، حفظ كند.