والیبال و صرفه‌جویی و فیلم‌های خارجی

والیبال و صرفه‌جویی و فیلم‌های خارجی


 قطع میشه، وصل میشه، قطع میشه، وصل میشه... دیگه قطع نمی‌شه! این وضعیت دیروز ما بود در تحریریه. بس كه برق مجموعه قطع و وصل شد. یحتمل در تابستان پیش رو با بسامد بیشتری هم با این پدیده روبه‌رو خواهیم شد. وضعیت رسیدن مصرف برق به نقطه اوج خودش كه البته چند پله‌ای هم بالاتر از توان كل نیروگاه‌های كشور است در كنار استفاده بدون توقف از وسایل سرمایشی كه مثل هلو هم برق مصرف می‌كنند، وضعیت بغرنجی را نوید می دهد. خلاصه كه در مصرف برق صرفه‌جویی كنید. انصافا داشتید چطور در صفحات فرهنگی، پیامِ اخلاقی صرفه‌جویی در مصرف سر می‌دهیم؟!... و اما بعد!
حالا كه از ربط دادن پیام اخلاقی صرفه‌جویی به صفحات فرهنگی همچنان در بهت و حیرت به سر می‌برید و هر آینه، خنج بر سر و صورت می‌كشید اجازه دهید این مساله را مضاعف كرده و خبر از این دهیم كه این تنها هنر بچه‌های فرهنگی نیست. نمونه‌اش همین زینب مرتضایی‌فرد كه نه فقط در هنر و موسیقی و تجسمی و ادبیات می‌پلكد، بلكه در آخرین فقره،گریزی هم به فضای ورزش حرفه‌ای زده و مسابقات والیبال كه در ارومیه برگزار می‌شد. مرتضایی‌فرد قلاب به این مساله انداخته و ماهی خودش را گرفته. انصافا هم صید خوبی به دام انداخته. این شما و این صیدِ مرتضایی‌فرد كه در همین صفحه مكتوب و خواندنی شده.
و آمّا سینما... چند روز قبل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینما یك گزارش مبسوط و مفصل منتشر كرده از این‌كه در 34 سال گذشته، وضعیت اكران فیلم‌های ایرانی و خارجی در سینماهای داخل كشور چه بوده و چه شده و هر كدام از این فیلم‌ها موفق به جذب چه درصدی از مخاطبان شده‌ است. راستش را بخواهید این گزارش نظر ما را كه خیلی جلب كرده دیگران را نمی‌دانیم. علی آقای رستگار، خبرنگار خوش‌ذوق و باسواد و خوش‌قلم ما كه سوژه‌ها را روی هوا می‌زند و چنان روغن و ادویه‌ای بهشان می‌زند كه هوش از سر هر خواننده‌ای می‌پراند، قلابش به همین گزارش گیر كرده و گزارشی طبخ كرده خواندنی. رستگار، لباس غواصی پوشیده و شیرجه زده لای این گزارش تقریبا 127 صفحه‌ای و پر از عدد و رقم و به نتایج جالبی دست پیدا كرده. خواندن چنین گزارش‌هایی فهم خوبی به آدم دست می‌دهد كه اكران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران چه شكل و شمایلی داشته‌اند. خلاصه كه بروید صفحه 11.
در نهایت هم در صفحه 12 گریزی زده‌ایم به وضعیت ادبیات جهان و ژانرهای مختلف. خب به همت تیم هنر و ادبیاتی‌های گروه و در كل‌كل با صفحه سینمای جهان، حالا صفحه ادبیات جهان هم هر از چندی مهمان ما در صفحات فرهنگی خواهد بود.