سرمایه را بر درام بگذارید

سرمایه را بر درام بگذارید



 در نگاهی گذرا به سریال‌های تلویزیونی ماه‌های اخیر دریافته‌ام كه غلبه رادیو بر تلویزیون امتداد دارد! منظورم نگاه دیالوگ‌محوری است كه بر سریال‌ها سایه انداخته و آنها را كسالت‌بار كرده است. رادیو رسانه فاخر و محترمی است و بسیاری از مواقع راهبردی‌تر از تلویزیون هم نشان داده، ولی تأسی به رادیو باید در خط‌شكنی‌هایش باشد و نه در رادیویی كردن سریال‌ها.
 كار تلویزیونی با كار رادیویی فرق می‌كند و سریال‌های ما نباید مانند رادیو باشد كه یك‌سری می‌آیند و در یك محیط بسته فقط حرف می‌زنند و قصه‌سرایی می‌كنند و تمام! باید تا می‌توانیم از زبان تصویر برای بازگو كردن داستان استفاده كنیم.
به‌جز این، درد دیگر درباره تلویزیون آفت چهره‌زدگی است. یك اشتباه راهبردی یا به عامیانه بگویم یك تخم لقی در تلویزیون در دوره‌ای گذاشته شد یعنی بازیگرهای معروفی را آوردند برای كارهای تلویزیونی كه بیننده زیاد شود و به این موضوع فكر نكردند كه تلویزیون باید بازیگر صادر كند نه این‌كه حاضری خور شود.
به جای این‌كه به قصه‌های قوی بپردازند و ساختار خوب را توسعه دهند، فقط دنبال بازیگر رفتند و نتیجه این شد كه تلویزیون وجهه استعدادیابی خود را از دست داد و تهیه‌كننده‌ای كه بخش عمده پول را صرف حضور چهره معروف كرده مجبور است از كیفیت تولید بزند.
اگر ماندگارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون مانند «هزاردستان» را مرور كنید به‌خاطر درام است كه جلب‌نظر كرده و نه بازیگر چهره! مگر همین «چرنوبیل» ستاره دارد؟ به‌خاطر داستان‌پردازی جذاب از یك سوژه ملتهب جلب‌نظر كرده است. این ثابت می‌كند كه تماشاگر دنبال بازیگر معروف نیست، ولی متاسفانه برخی تهیه‌كنندگان تلویزیون اصرار بیجایی دارند و حتی به كارگردان تحمیل می‌كنند كه باید بازیگر معروف داشته باشیم!
قصه خوب، فیلمبردار خوب و صدابردارخوب و موسیقی خوب از بازیگر مهم‌تر است. البته تهیه‌كنندگان هم تحت‌تأثیر مدیرانی هستند كه به‌خاطر پوشش مشكلات بنیادی به چهره‌هایی  متوسل می‌شوند كه در كوتاه‌مدت حواس را پرت می‌كنند.
مدیر باید به تهیه‌كننده، اعتماد كرده و بگوید كه به شما اعتماد دارم و یك كار درجه یك از شما می‌خواهم و اگر تهیه‌كننده زیر استاندارد، كار كرد، محصولش را نباید تحویل
گرفت!
تلویزیون با سینما و شبكه خانگی كه همه چیز را در فروش خلاصه كرده، تفاوت دارد.
تلویزیون باید با قصه درجه یك مخاطب را سر ذوق بیاورد. یقینا
اگر روی قصه و ساختار محكم سرمایه‌گذاری كنند، قطعا بازخورد بسیار بهتری خواهند گرفت.