نَقد

نَقد


علیرضا دباغ، استاد دانشگاه و كارشناس رسانه درباره سریال گاندو به خبرنگار ایلنا گفت:
 سریال‌هایی كه ما در سال‌های اخیر آنها را مرور كرده‌ایم بیشتر ملودرام‌هایی هستند كه در ابعاد خانوادگی فعالیت می‌كنند و تجربه‌های این چنینی خیلی زیاد نبوده است. این تجربه‌ها در حوزه‌های امنیتی و جاسوسی تجربه‌های اول هستند و به تبع ضعف‌های خاص خودشان را دارند و گاندو هم از این ضعف‌ها مبرا نیست.
 بزرگ‌ترین ضعفی كه در مجموعه گاندو مشهود است، این كه سنت و مدرنیته در این سریال مخلوط شده و شكل مضحكی به خود گرفته است. شیوه‌های جاسوسی و امنیتی جاسوسان پیچیده است و ابزارهای فناورانه بسیار زیادی برای رصد آنها وجود دارد ولی ما این لایه‌ها را در گاندو نمی‌بینیم. گنجاندن یك صفحه مانیتور بزرگ هوشمند و این‌كه از یك نرم‌افزار، فایلی را روی مانیتور بیندازیم، به معنای این نیست كه ما در حوزه‌های وب و فناوری و ضدجاسوسی خیلی فناورانه عمل كرده‌ایم.
 مردم در اینجا حلقه مفقوده فیلم هستند كه باید روی آن دقت شود. چراكه اگر ما مردم را در سریال ببینیم، مقداری صحنه‌ها دلنشین‌تر می‌شود و فیلم از آن بسته سیاهی كه به طور كامل حكمفرماست، خودش را نجات می‌دهد. به نوعی وقتی سكانس‌های یك فیلم از ابتدا تا آخر سكانس‌های داخلی باشد، در درازمدت بیننده را دچار آزار كرده و از لحاظ بصری و زیبایی‌شناسی ارتباطش را با سریال كم می‌كند. مگر این‌كه یك شاهكار هنری باشد كه بتواند مخاطب را درگیر كند كه اصلا ما در حال حاضر در مورد یك شاهكار صحبت نمی‌كنیم.
 خیلی از دوستان هنرمند و منتقد من به این موضوع معترض بودند كه چرا جاسوس‌ها را اغلب خبرنگار، فرهنگی و هنرمند نشان می‌دهند. من همان موقع به این دوستان پاسخ دادم كه شما فرض كنید این جاسوس منتقد تئاتر نبوده و یك پزشك یا یك مكانیك بود، آیا قشر مكانیك و پزشك باید اعتراض كنند كه چرا ما را به عنوان جاسوس نشان دادید؟ یك جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، ممكن است در لباس یك هنرمند، پزشك و حتی در لباس یك روحانی باشد.  حال اگر كسی جرأت كند و این موضوع را نشان دهد بحث به‌شدت جالبی است، اما هیچ‌وقت نباید بگوییم كه همه روحانیون، پزشكان و هنرمندان جاسوس هستند و اهداف غیرانقلابی و غیراخلاقی را دنبال می‌كنند. بر همین اساس هیچ اعتراضی به این موضوع وارد نیست. یعنی این‌كه ما بیاییم و بگوییم چون شخصیت جاسوس ما یك شخصیت فرهنگی یا یك خبرنگار است، این یك توهینی به همه آن قشر بوده و باید نسبت به آن موضع بگیریم، به نظر من این اعتراض مردود است.