فلسطین فروشی نیست!

واکنش‌های منفی نسبت به طرح داماد ترامپ برای فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد

فلسطین فروشی نیست!

 طرح داماد ترامپ برای صلح خاورمیانه در جهان عرب با موجی از واكنش‌های منفی همراه بوده است. این طرح قرار است امروز یا فردا به صورت رسمی در بحرین ارائه شود، اما پیش از آن گروه‌ها واحزاب فلسطینی با فراخوان برای برگزاری یك راهپیمایی گسترده در فردا اعلام كردند به جای معامله قرن باید برای حفظ فلسطین و احیای حقوق مردم، باتمام قوا از طرح‌ مقاومت پشتیبانی كرد. مخالفان معامله قرن را طرحی شبیه معاملات املاك توصیف كرده و در یك كلام گفتند سرزمین فلسطین فروشی نیست.
به گزارش ایسنا، شكری بشاره، وزیر دارایی تشكیلات خودگردان فلسطین طرح كوشنر موسوم به «طرح داماد» را توهم‌آمیز نامید و یك مفسر مصری نیز گفت این طرح را مشاوران املاك نوشته‌اند نه اهل سیاست. سازمان آزادیبخش فلسطین پیشتر این طرح را مجموعه‌ای از وعده‌های توخالی نامیده بود و پایان كشمكش در خاورمیانه را صرفا مستلزم راهكاری سیاسی دانسته بود. سازمان حماس نیز كه اداره نوار غزه را به عهده دارد، سرزمین فلسطین را غیرقابل معامله خوانده است.
به گزارش دویچه‌وله، جمال فهمی، مفسر مصری با كنایه به لقب غول مستغلات كه معرف ترامپ پیش از ریاست جمهوری بوده است، طرح كوشنر را محصول فكر مشاوران املاك خواند نه اهل سیاست و در یادداشتی نوشت: حتی آن دسته از كشورهای عربی نیز كه میانه‌رو توصیف می‌شوند، نمی‌توانند به طور علنی از چنین طرحی حمایت كنند. روزنامه لبنانی النهار هم در تحلیلی نوشت: این طرح اقتصادی مثل سایر طرح‌ها شكست می‌خورد، چرا كه فاقد مبانی سیاسی است.
جارد كوشنر قصد دارد طرح صلح خاورمیانه را امروز یا فردا در نشست بین‌المللی منامه ارائه كند. نكته كانونی طرح، راه‌اندازی یك صندوق مالی بین‌المللی برای رشد اقتصادی در مناطق فلسطینی و كشورهای عربی هم مرز با این مناطق است. طبق این طرح، باید ۵۰ میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود و تامین این مبلغ در درجه نخست به‌عهده كشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس باشد. طرح پنج میلیارد دلار برای احداث راه‌های ترانزیت در فلسطین از جمله بین كرانه باختری و نوار غزه نیز در نظر گرفته شده است. جنبه‌های دیگر طرح محرمانه مانده‌اند. در این طرح ۴۰ صفحه‌ای، به راه‌حل دو كشور مستقل و همجوار اشاره‌ای نشده است.
 هدف اصلی از نشست بحرین
روزنامه رای الیوم دیروز به همین مناسبت در مطلبی نوشت: جارد كوشنر مساله فلسطین را همانند دلالی املاك می‌بیند كه برخی حكام عرب به شكل ننگ‌آوری تنها با ۵۰ میلیارد دلار ترغیب به پذیرش این معامله به بهای نابودی آرمان‌های فلسطینیان شده‌اند. به نوشته این روزنامه كوشنر برای این طرح‌‌های سرمایه‌ای ۵۰میلیارد دلاری در طول ده سال پیشنهاد كرده كه نشان می‌دهد، قیمت اعراب و مسائل این كشور در نظر آمریكا تا چه حد كم ارزش بوده و این دردناك و تأسف‌بار است كه برخی كشورهای عربی این اهانت را می‌پذیرند و این بهای ناچیز را برای مسائل والا و مقدس عربی و اسلامی قبول می‌كنند. آنچه كوشنر و همه دوستان تاجر و دلال او  كه در تلاش برای انجام شدن این معامله هستند باید بدانند این است كه وطن با همه میلیاردهای جهان قابل خرید و فروش نیست و توسعه اقتصادی با دستان كسانی كه مردم فلسطین را در نوار غزه و كرانه باختری محاصره و حق آن را برای تشكیل یك كشور مستقل و بازگشت آوارگان به سرزمین خود نقض كرده‌اند، محقق نخواهد شد. به نوشته عبدالواری عطوان، كسانی كه ادعا می‌كنند، كنفرانس بحرین برای بحث و گفت‌وگو در زمینه جنبه اقتصادی معامله قرن است در واقع دروغ می‌گویند و هدف حقیقی این كنفرانس در درجه اول سیاسی بوده و تلاش می‌كند بستر مناسب برای عادی شدن روابط به شكل رسمی میان اسرائیل با برخی كشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس بخصوص امارات و عربستان را فراهم كند.
 فراخوان عمومی
طی چند روز گذشته اغلب گروه‌های فلسطینی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار مشاركت حداكثری فلسطینی‌ها در تظاهرات علیه نشست اقتصادی منامه، در روز چهارشنبه شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین خواستار اتخاذ یك موضع واحد از سوی تمامی فلسطینیان در قبال نشست منامه شدند. حماس گفته است ملت فلسطین در هر كجا كه باشد، در محكومیت كارگاه اقتصادی بحرین تظاهرات كرده و به خیابان خواهد آمد و ۲۵ ژوئن جاری فلسطین شاهد اعتصاب سراسری خواهد بود. محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین نیز گفته است نشست اقتصادی منامه شكست خواهد خورد. وی افزود: ما برده یا خدمتكار جرد كوشنر و جیسون گرینبلات (نماینده ویژه ترامپ در خاورمیانه) و دیوید فریدمن (سفیر آمریكا در فلسطین اشغالی) نیستیم.
همزمان یكشنبه هزاران مراكشی علیه معامله قرن و كنفرانس اقتصادی بحرین تظاهرات كردند. آنها همچنین تصمیم شماری از كشورهای عربی برای شركت در كنفرانس اقتصادی بحرین را به شدت محكوم كرده و به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی اقدام كردند. بیروت پایتخت لبنان نیز در آستانه برگزاری نشست منامه شاهد برگزاری دو نشست با هدف بی‌اثر كردن تلاش‌های آمریكا برای نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین خواهد بود. جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین نیز در همین ارتباط در بیروت نشستی را با عنوان حاكمیت برای صلح و شكوفایی برگزار كرد. حدود صد روحانی فلسطینی و لبنانی نیز با گرد آمدن در شهر صیدا، همراهی با معامله قرن و نشست بحرین را حرام اعلام كردند و افزودند؛ آمریكا دشمن ملت‌های منطقه است و مرتب علیه آنها توطئه می‌كند.
 طرح مارشالی
طرح كوشنر در نظر دارد مشابه طرح مارشال سال ۱۹۴۸ واشنگتن عمل كند، اما با آن تفاوت‌های بسیاری دارد. آن طرح برای نجات مردم اروپای غربی خسته از جنگ جهانی دوم بود كه كشورهایشان به ویرانه‌هایی تبدیل شده بود و هیچ طرح پشت پرده‌ای را با خود نداشت، اما طرح دولت دونالد ترامپ طرح‌های پشت پرده دیگری دارد كه هیچ بویی از صلح برای مردم فلسطین از آن به مشام نمی‌رسد. در راس این طرح‌های پشت پرده واداشتن فلسطینی‌ها به ماندن در كشورهای دیگر و فراموش كردن سرزمین آبا و اجدادی‌شان است كه سال‌ها، دشواری‌های فراق را در آرزوی وصل دوباره آن تحمل كرده‌اند.
گرچه تاكنون به جز آمریكا دولت‌هایی نظیر عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن (با اكراه) گفته‌اند در این نشست حضور خواهند یافت، اما در مقابل كشورهایی مانند لبنان، عراق، قطر و مراكش گفته‌اند در این نشست حاضر نخواهند بود. علاوه بر آن سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز گفته‌اند در نشست منامه شركت نخواهند كرد. از آنجا كه دولت خودگردان گفته است در این نشست حاضر نمی‌شود در مقابل از رژیم صهیونیستی نیز برای شركت در این نشست دعوت نشده است. كارشناسان در ارزیابی نشست منامه می‌گویند: ناگفته پیداست كه فلسطینی‌ها هرگز سرزمین خود را با پول معاوضه نخواهند كرد و به‌رغم همه مشكلاتی كه دارند حاضر نخواهند شد پا روی اصول خود بگذارند. بنابراین نشست منامه پیش از شروع شكست خورده است .