نشست امنیتی سه‌جانبه آمریكا، روسیه و رژیم صهیونیستی در قدس

نشست امنیتی سه‌جانبه آمریكا، روسیه و رژیم صهیونیستی در قدس

نشست امنیتی سه‌جانبه آمریكا، روسیه و رژیم صهیونیستی روز گذشته با محوریت سوریه و ایران در بیت‌المقدس برگزار شد. چندی پیش روزنامه‌ها و رسانه‌های طرفدار سعودی شایع كرده بودند قرار است در ازای دریافت امتیازی روسیه بپذیرد كه به حضور ایران در سوریه باید خاتمه داده شود. خبری كه البته تاكنون بارها از سوی ایران و روسیه تكذیب شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از شبكه الجزیره روزگذشته جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا، نیكولای پاتروشف، همتای روس وی و مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نشست امنیتی سه‌جانبه خود را با محوریت سوریه و ایران برگزار كردند. گرچه از محتوای این نشست تاكنون خبری منتشر نشده، اما منابع خبری پیش از آن گفته بودند قرار است در این نشست آینده سوریه و اصلاح سیاسی آن با ابقای نظام كنونی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حتی برخی رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی گفته بودند قرار است دراین نشست با دادن امتیازاتی روسیه را بر آن دارند كه خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شود. آنها نوشتند قرار است دراین نشست آمریكا از یك‌سو بقای نظام حافظ اسد را برای آینده سوریه به رسمیت بشناسد و در همان حال بخشی از تحریم‌های آمریكا علیه روسیه را ملغی كند.
اما روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم درباره این نشست و دستور كار آن نوشت: هدف اصلی از برگزاری این نشست مسأله سوریه است. اسرائیل و آمریكا در خصوص نقش مسكو در حفظ نظام بشار اسد نگرانی‌هایی دارند همچنان‌كه درباره هماهنگی میان ایران و حزب‌ا... در سوریه نیز نگرانی دارند. تل‌آویو این نشست را فرصتی مهم برای بحث جدی درباره موضوعات اصلی می‌داند كه اولین و مهم‌ترین آن راه‌حل سیاسی در سوریه است. اسرائیل خواستار بازگشت وضعیت سوریه به قبل از سال 2011 (شروع ناآرامی‌های سوریه) است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اما این برداشت‌ها یك هفته پس از آن منتشر می‌شود كه روسیه آشكارا اعلام كرده بود خواستار رعایت حقوق ایران در سوریه است.
درهمین رابطه روزنامه الشرق الاوسط نیز در خبری مرتبط با همین موضوع با عنوان «مسكو خواستار مراعات [حقوق] ایران شد» نوشت: الكساندر وندیكتوف معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفته است «هر گام مشترك روسیه، آمریكا و اسرائیل برای تثبیت ثبات در سوریه و كل خاورمیانه باید منافع همه طرف‌ها از جمله ایران را مراعات كند.»