بازگشت دوباره به طبیعت

بازگشت دوباره به طبیعت


 در شرایط اقتصادی فعلی مشكلات مختلفی دامن جامعه را گرفته است و بازگشت دوباره به طبیعت، بهترین راه‌حل برای این ماجراست. البته باید بازگشت آگاهانه صورت بگیرد. اگر ناآگاهانه كاری انجام شود، مسلما پیامدهای خوبی هم به دنبال ندارد. بنابراین برای شروع باید داشته‌هایمان را بررسی كنیم و بعد برای زندگی بهتر به سمت طبیعت قدم برداریم، زیرا این روزها در شرایط بد اقتصادی، زندگی در شهرهای بزرگ سخت است و می‌توان به این موضوع توجه كرد.
البته گاه‌گداری تلویزیون به موضوع محیط زیست توجه كرده و آثاری تولید شده، اما آثار تولید شده كم است و باید بیشتر از این موارد توجه كنیم. باید مدیران به مسائل زیست بوم اهمیت بدهند و این آگاهی به مردم انتقال داده شود. به هر حال رسانه ملی نهادی است كه روی مردم تاثیرات فراوانی دارد و می‌توان در قالب كارهای نمایشی جذاب به موضوع بازگشت به طبیعت، زندگی در روستاها یا شهرهای كوچك توجه كرد.
از سوی دیگر ما در سریال خانواده دكتر ماهان علاوه به پرداخت به موضوع زیست‌بوم و حمایت از حیوانات به مشكلات آپارتمان‌نشینی هم توجه كردیم كه بچه‌ها در آپارتمان‌ها اسیر هستند و نمی‌توانند مثل دوران كودكی ما آزادانه بازی كنند. این در حالی است كه بچه‌ها نیاز دارند هیجاناتشان را تخلیه كنند، اما آپارتمان‌ها فضای مناسبی برای این كار نیست و به دنبالش پیامدهایی همچون اعتراض همسایه‌ها را دارد.
بچه‌ها حق دارند آزادانه بازی كنند؛ ضمن این‌كه در حال حاضر امكانات از جمله اینترنت در روستاهای دوردست هم وجود دارد و ما می‌توانیم به راحتی زندگی كنیم و دسترسی به اینترنت هم خواهیم داشت. همین موارد باعث شده تا من هم دغدغه ساخت آثار در شهرهای دیگر به غیر از تهران را داشته باشم. البته با توجه به اشرافی که به مازندران و گیلان دارم، كارهایم را در این خطه ساخته‌ام و می‌سازم، اما به نظرم جا دارد كه كارگردانان و تهیه‌كنندگان به این سمت حركت كنند و در دیگر محیط‌های بكر ایران كه نسبت به آن شناخت كافی دارند، آثار متنوع نمایشی بسازند تا از این طریق هم به مخاطبان آگاهی بدهیم و هم این‌كه آنها را تشویق به زندگی در چنین جاهایی كنیم. ما محیط‌های بكری در ایران داریم. طبیعت دلنشین، كوهستان زیبا، كویرهای دلبر و ... این جغرافیا به این گستردگی در كشورهای اروپایی هم نیست، پس حیف است با وجود این همه فیلمساز خوب، این كار را انجام ندهیم و نسبت به زیست‌بوم‌مان بی‌توجه باشیم. زیرا ظرفیت‌های بسیاری در ایران وجود دارد و می‌توان كارهای متنوع غیرآپارتمانی ساخت. نباید همه چیز به شعار خلاصه شود، باید اقدام و نتایج خوب آن را
دریافت كرد.