جشن خورشید

جشن خورشید

اینتی رایمی (جشن خورشید) یك جشن و آیین مذهبی در دوران حكمفرمایی امپراتوری اینكاها بود كه به منظور تكریم و بزرگداشت ایزد اینتی برپا می‌شد كه یكی از مقدس‌ترین خدایان آن تمدن محسوب می‌شد.
به گزارش فرارو، زمان برگزاری این جشن در انقلاب زمستانی بود كه نخستین روز سال جدید برای اینكاها به‌حساب می‌آمد و زمان تقریبی آن برای كشورهایی كه در نیمكره شمالی قرار دارند، ماه‌های ژوئن و ژوئیه است. این جشن، یكی از چهار جشن اصلی اینكاها نیز محسوب می‌شود. نخستین اینتی رایمی در سال 1412 برگزار شد و آخرین آن نیز در سال 1535 بود.
پس از آن، كشیشان كلیسای كاتولیك و استعمارگران اسپانیایی، برپایی این جشن را ممنوع كردند.از سال 1944 میلادی، یك جشن نمادین، همه ساله در 24 ژوئن در شهر ساكسای‌وامان (در حدود دو كیلومتری محل واقعی و باستانی آن در كوسكو) برگزار می‌شود.
كوسكو شهری تاریخی در جنوب شرق پرو نزدیك به دره اوروبامبا است، كه پایتخت اداری-سیاسی-نظامی امپراتوری اینكاها به شمار می‌آمده. از نظر اینكاها، پایتخت امپراتوری كوسكو ناف جهان بود، یعنی جایی كه زمین، آسمان و رودها با یكدیگر تلاقی می‌كردند.  كوسكو كه محاط به كوه‌های مقدس و پوشیده از برف بود، ناحیه‌ای بس عظیم‌تر از یك شهر بود و تجسم اسطوره، تاریخ و هویت كیهانی اینكا و آینه آسمان به شمار می‌رفت.