دانشمند شو!

بازی درمانی یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند ذهن پویا و پرسشگر تولید كند

دانشمند شو!

همه انسان‌ها دارای خلاقیت هستند و این هنر ماست تا بتوانیم استعدادها را شناسایی كنیم. هرچه قدر استعدادها بهتر شناخته شوند، به هدف‌گذاری بیشتر كمك می‌كنند. گاهی هدف‌ها به‌دلیل متناسب نبودن با توانایی‌ها و استعدادها به نتیجه نمی‌رسند. بنابراین شناسایی استعدادها نیز از جایگاه مهمی بر خوردار است. در ادامه با دكتر پریناز بنیسی، استادیار روانشناسی و مشاوره گفت‌وگو كرده‌ایم تا نكاتی در این باره دراختیارمان بگذارد.

یكی از وظایف والدین این است تا به خوبی با فرزندان خود ارتباط بگیرند، در موقعیت‌های مناسب آنها را مورد بازبینی قرار دهند ودرك كنند كه فرزندشان در چه زمینه‌ای مهارت دارد و علاقه‌مند است در چه حوزه‌هایی فعالیت كند البته برای شناسایی این مهم نیاز است تا ارتباط عاطفی بین كودك و پدر و مادر به درستی شكل بگیرد.
 توجه داشته باشید كه در سنین پایین‌تر ممكن است در كودك مهارت كافی نداشته باشد و در این زمان تنها باید به علاقه او بسنده كرد و با در اختیار گذاشتن ابزار مناسب و زمان كافی برای بروز مهارت تلاش كرد، اما در سنین نوجوانی مهارت نیز تا حدی شكل می‌گیرد. بنابراین ارتباط به موقع و درست است كه به شناسایی كودك كمك می‌كند.
 كودك را زیر نظر بگیرید
زمانی كه بتوانیم استعدادهای ذاتی را به عمل برسانیم، خلاقیت به نوآوری تبدیل می‌شود و بستر بالاتری ایجاد می‌كند، هرگاه نوآوری به بار بنشیند، علم تولید می‌شود و فرد در مسیر هدف‌گذری هدف‌های جدید را پایه‌گذاری می‌كند و با فراگیری نوآوری كودك برای حل مشكلات خود از مهارت حل مساله بهره می‌گیرد و فقط یك روش را برای حل مشكلات خود در نظر نمی‌گیرد.
 انسان‌های خلاق فرصت‌آفرینی می‌كنند و می‌توانند با نگاهی از جنس دیگر به مسائل نگاه كنند. انسان‌های كارآفرین ذهن خلاق دارند، ذهن خلاق، پویا و كنجكاو است و خودش اكتشاف می‌كند.
 خالی كردن اتاق از اسباب‌بازی‌ها
نوع بازی كودك، آموزش فلسفه، بازی با همسالان و بازی‌های فكری در خلاقیت كودك موثر است. به بازی‌های كودكان دقت كنید، بازی‌درمانی یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند ذهن پویا و پرسشگر تولید كند. بازی‌های فكری نقش مهمی دارند و از طرفی كودك برای بازی در جمع قرار می‌گیرد و كار گروهی را می‌آموزد. البته باید از فضای بازی‌ای كه به برنده شدن تاكید می‌كند خارج شوند؛ كودكان در بازی باید به این باور برسند كه همیشه نباید برنده باشند و زمانی دوستان و دیگران برنده خواهند بود.
 چرا بازی فکری؟
 بازی فكری می‌تواند بستری را فراهم كند تا استعدادها شكوفا شوند و گاهی ممكن است از دل بازی فكری بازی دیگری تولید شود. ممكن است كودك بازی و روشی را دوست نداشته باشد كه باید به او اجازه بدهید تا خودش بازی جدیدی را با ابزار جدید آغاز كند.
منظورمان این است كه اجازه دهید تا كودك چارچوب‌ها را بشكند. یكی دیگر از مسائلی كه به خلاقیت بسیار كمك می‌كند، آموزش فلسفه در سنین پایین به كودكان است. یعنی مفهوم فلسفه و پرسشگری را برای كودك توضیح دهید و به او بگویید كه باید به عنوان فیلسوف یك‌سری رویكردها مانند تفكر انتقادی و خلاقانه داشته باشد و باید قادر باشد تا شرایط را متناسب با دیدگاه‌های خودش تغییر دهد.
به این ترتیب می‌توانید به‌میزان زیادی در استعدادیابی و خلاقیت كودك تاثیر بگذارید. تهیه اسباب‌بازی‌ها باید در زمان مناسب صورت بگیرد. پر كردن اتاق كودك از انواع مختلف اسباب‌بازی‌ها كار درستی نیست. بهتر است بعد از یك زمان معین، به‌عنوان مثال بعد از سه ماه اسباب‌بازی قبلی را از اتاق او خارج و وسیله بازی جدید را جایگزین كنید تا كودك با حجم زیادی از وسایل بازی سردرگم و گیج نشود.
 موسیقی دوست ندارد؟
بهتر است دانش‌آموزان طی سال تحصیلی درگیر كلاس‌های مختلف و فوق‌برنامه نباشند. آنان در تابستان فرصت بیشتری دارند و بهترین زمان برای ثبت‌نام در كلاس‌ها  مختلف و شناسایی استعدادهاست. پس دقت كنید كه كلاس‌ها متناسب با استعداد، علاقه و تمایلات فرزند باشد.
متاسفانه انتخاب بیشتر كلاس‌ها براساس مد هستند و كودكان به اجبار به كلاس‌هایی می‌روند كه در مسیر استعدادهای آنان نیست. به‌عنوان مثال اگر فرزند شما به موسیقی علاقه‌مند نیست فرستاندن اجباری او به این كلاس با امید این‌كه علاقه‌مند خواهد شد، كار درستی نیست و نباید او را تحت فشار بگذارید.
 گاه كودكان برای شركت در كلاسی یا یادگیری مهارتی به بلوغ فكری نرسیده‌اند كه در این شرایط ثبت‌نام آنان تنها زحمت رفت و آمد و هزینه برای خانواده ایجاد می‌كند و جنبه آموزشی قابل توجهی برای دانش‌آموزان نخواهد داشت.