وقتی گرفتار كم‌خونی شوید...

وقتی گرفتار كم‌خونی شوید...

اگر از دسته افرادی هستید كه دائما احساس خستگی می‌كنید یا بی‌حوصله و پرخاشگر هستید پیش از این‌كه به روان‌شناس یا روانپزشك مراجعه كنید بهتر است با یك آزمایش خون از نبود كم‌خونی مطمئن شوید. علت شایع كم‌خونی، فقر آهن است كه بیماری شایع در خانم‌های سنین باروری و همچنین در اطفال خصوصا آن دسته از اطفالی كه در زمان تغذیه با شیر مادر مكمل آهن دریافت نكرده‌اند، است. از دیگر علائم كم‌خونی احساس كرختی، تپش قلب و سرگیجه وضعیتی است. معمولا این موارد با مصرف مكمل‌های تغذیه‌ای آهن و استفاده از رژیم غذایی غنی از آهن برطرف می‌شود در آقایان و خانم‌ها بعد از سنین باروری دلیلی برای ایجاد كم‌خونی فقر آهن وجود ندارد و باید علت اصلی این عارضه را از دست رفتن خون-معمولا به صورت مخفی - از مسیر گوارش و روده‌ها دانست كه بررسی‌های تشخیصی دقیق‌تری را برای تشخیص علت و ناحیه دقیق از دست دادن خون می‌طلبد.
 زمانی كه كم‌خونی به حدی باشد كه باعث ایجاد سرگیجه وضعیتی در بیمار شود یا - در افراد با زمینه بیماری‌های قلبی - عروقی  منجر به تپش قلب و درد قفسه سینه شود، جنبه اورژانس پیدا می‌كند و باید با نظر پزشك معالج و پس از انجام تست‌های اولیه، تزریق خون (سازگار با خون بیمار) به بیمار انجام شود. بروز اسهال سیاه‌رنگ می‌تواند نشانه مهم خونریزی گوارشی شدید باشد و باید به جای درمان‌های خودمحور در منزل سریعا به مراكز اورژانس بیمارستانی مراجعه كرد. همیشه منشأ
 از دست رفتن خون، مسیر گوارش نیست، گاهی علت آن سیستم ادراری و مثانه بیمار بر اثر بدخیمی‌ها، بیماری‌های ریوی كه دفع خلط خونی با حجم بالا دارند یا در خانم‌ها رحم و بیماری‌های آن می‌تواند باشد.
خون به‌جز گلبول قرمز، رده‌های سلولی دیگر نیز دارد كه كاهش آنها می‌تواند به عوارض جدی برای بیمار منجر شود. مثلا كاهش پلاكت خون باعث بروز كبودی‌ها و خونریزی‌های زیرپوستی و... می‌شود و كاهش گلبول های سفید خون كه سربازان دفاعی بدن هستند، منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و مستعد شدن افراد به بیماری‌های عفونی و تب‌دار می‌شود. این موارد نیز كم‌خونی محسوب شده و البته برای بررسی علل آن معمولا به نمونه‌گیری از مغز استخوان بیمار نیاز است.