كنار آمدن با درد روی شانه

گفت‌وگو با دكتر فاطمه حجتی، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی

كنار آمدن با درد روی شانه

چه رفتارهایی می‌تواند باعث آسیب شانه شود؟
حمل بار بیش از حد كه دست تحت فشار زیاد باشد. انجام حركات تكراری در حالت نادرست. مثل این‌كه چیزی در سطح بالاست و فرد می‌خواهد آن را تمیز كند. حركات ناگهانی دست كه كشیدگی تاندون ایجاد می‌كند.
همچنین ورزشكاران به خاطر انجام حركاتی با فشار زیاد و مكرر دچار آسیب شانه می‌شوند. در سالمندان نیز آرتروز باعث می‌شود با یك وسیله سبك‌تر و فشار كمتر دچار آسیب و پارگی تاندون شوند. بنابراین ضربه‌ها هم می‌تواند آسیب‌زا باشد.
چرا راننده‌ها معمولا دچار درد شانه می‌شوند؟
شغل رانندگی به طور معمول خیلی به شانه‌ها فشار نمی‌آورد. منشأ درد شاید در شانه باشد شاید هم نباشد. چون درد دوطرفه است. درد در اطراف عضلات شانه است. چون در حین رانندگی، افراد طولانی‌مدت می‌نشینند، فشار بر گردن‌شان زیاد است. این دسته افراد باید مراجعه كنند. احتمال گرفتگی عضلات اطراف شانه در آنان بیشتر از درگیری گردن است.
چه حركات مفیدی را به رانندگان توصیه می‌كنید؟
افراد راننده حداكثر 45 دقیقه تا یك ساعت رانندگی كنند و بعد به ستون فقرات، گردن و كمرشان استراحت بدهند. اگر بتوانند به حالت دراز كشیده دربیایند كه خیلی خوب است. در اغلب مشاغل نشسته، عضلات سرشانه دچار گرفتگی می‌شود. این افراد باید در فواصل زمانی، تغییر حالت داده و راه بروند و حركات كششی در عضلات شانه انجام بدهند.
به كسانی كه ساعت‌ها پشت میز یا  رایانه می نشینند، چه حركاتی را توصیه می‌كنید؟
فرض كنید می‌خواهید سرشانه چپ را تحت كشش قرار دهید. صاف روی صندلی بنشینید. دست چپ را زیر لبه صندلی بگیرید. تنه را به سمت راست و كمی سر را به سمت راست خم كنید، تا 10 بشمارید و نگه دارید. برای سمت چپ هم همین كار را انجام بدهید. در طول روز این كاررا 10تا 15 بار انجام بدهید. ماساژ عضلات سرشانه هم به رفع گرفتگی عضلانی كمك می‌كند.
رانندگان ماشین‌های سنگین برای درد شانه چه كنند؟
راننده‌های ماشین‌های سنگین، زاویه دستشان برای گرفتن فرمان خیلی به مفصل شانه فشار نمی‌آورد. عضلات اطراف شانه‌ افراد درگیر است. پس باید از حركات كششی و ماساژ عضلات سرشانه استفاده كنند.