حمایت ایران از توافق نفتی

حمایت ایران از توافق نفتی

وزیر نفت ایران درباره نتایج ششمین نشست وزرای كشورهای عضو اوپك و غیراوپك در وین گفت: بیانیه تمدید توافق كاهش تولید یك میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه‌ای اوپك و غیراوپك و همچنین منشور همكاری اوپك و غیراوپك مورد تأیید ایران قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه كه عصر سه‌شنبه پس از پایان سخنان افتتاحیه جلسه را ترك كرد تا عازم تهران شود، این مطلب را به خبرنگاران گفت. وزیر نفت ایران با بیان این‌كه خواسته‌های ایران در اجلاس اوپك محقق شد، گفت: ایران همانند نشست گذشته اوپك از توافق كاهش تولید نفت معاف ماند.
وی درباره طرح همكاری اوپك و غیر‌اوپك هم عنوان كرد: خوشبختانه همه اصلاحات منشور همكاری اوپك و غیراوپك انجام شد، تصمیم‌های این مجموعه الزام‌آور نیست و تعهدی برای كشورها ایجاد نمی‌كند.
زنگنه با بیان این‌كه به كشورها اجازه داده شد در صورت لزوم مجوزهای دولت و مراجع بالاتر را اخذ كنند، افزود: به صراحت در بیانیه پایانی نشست اوپك تاكید شد كه این منشور در تصمیم‌ها و سازوكارهای عملیاتی اوپك تأثیری ندارد.
وزرای اوپك دوشنبه پس از نزدیك به هفت ساعت بحث و بررسی، با تمدید توافق كاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه دیگر، تصویب متن پیش‌نویس منشور همكاری اوپك و غیراوپك و تمدید دبیر‌كلی محمد باركیندو برای یك دوره سه ساله دیگر موافقت كردند.
بر اساس توافق صورت گرفته كشورهای عضو اوپك توافق كاهش تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشكه‌ای خود را تا پایان مارس ۲۰۲۰ ادامه داده و كشورهای غیر‌عضو اوپك هم درباره ادامه تعهد كاهش روزانه ۴۰۰ هزار بشكه‌ای خود تصمیم‌گیری می‌كنند.
یكصد و هفتاد و ششمین نشست اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) روز دوشنبه با حضور وزرای ۱۴ كشور عضو از جمله بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مقر دائمی این سازمان در وین پایتخت اتریش گشایش یافت.
نشست اوپك در حالی برگزار شده است كه تهدید به صفر كردن صادرات نفت ایران، تنش تجاری آمریكا و چین، افزایش تولید و صادرات نفت آمریكا، افزایش ذخیره‌سازی نفت كشورهای عضو سازمان توسعه و همكاری‌های اقتصادی (OECD)، حمله به نفتكش‌ها در دریای عمان و همچنین نشست سران گروه ۲۰ برخی از مهم‌ترین مسائل بازار نفت پس از نشست گذشته این سازمان بوده است.