پیام‌های اهانت‌آمیز برای نویسنده «ملت عشق»

پیام‌های اهانت‌آمیز برای نویسنده «ملت عشق»

الیف شافاك، نویسنده مشهور اهل تركیه كه در ایران او را با كتاب ملت عشق می‌شناسیم به‌تازگی مطلبی در گاردین نوشته و از برخورد با كتاب‌هایش و همچنین برخوردها با نویسندگان، استادان دانشگاه و به‌ویژه زنان در تركیه امروز انتقاد كرده است.
او مطلب خود را اینچنین آغاز می‌كند: در حدود دو ماه پیش روزی از خواب بیدار شدم و پس از روشن كردن لپ‌تاپم با پیام‌های اهانت‌آمیزی در شبكه‌های اجتماعی ترك‌زبان مواجه شدم كه تمامشان توسط ربات‌ها تولیده شده بود. بسیاری از جملات این پیام‌ها را از میان جملات و مطالبی كه در كتاب «چشم دوختن» (The Gaze) نوشته بودم، بیرون كشیده بودند. این پیام‌ها را به نویسندگان بسیاری ارسال كرده و خواسته بودند نویسندگان رمان را به‌دلیل وقاحت و زشتی كلام به دادگاه فراخوانند و او را محاكمه كنند.
شافاك در ادامه می‌افزاید: در این پیام‌ها  كتاب جدیدم با نام «10دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» را نیز مورد حمله قرار داده بودند. این حملات را می‌توان ترور خشونت‌بار و دیجیتال نویسندگان ترك توصیف كرد. تمام نویسندگان تركی كه حتی به مقدار خیلی كم و نامحسوسی در آثارشان به موضوع‌هایی نظیر خشونت جنسی و تجاوز می‌پردازند، به‌شدت مورد این حمله‌ها قرار می‌گیرند.
الیف شافاك در ادامه به حمله مأموران پلیس به دفاتر ناشران اشاره می‌كند: چندی بعد ناشرم در تركیه با من تماس گرفت و گفت مأموران پلیس به دفتر من آمده‌اند تا تعدادی از كتاب‌ها را بررسی كنند. مأموران پلیس در اثنای بررسی خود نه تنها آثار من، بلكه آثار دویگو آسنا، نویسنده تركی را كه سال 2006 درگذشته بود نیز مورد بررسی قرار داده بودند. این كتاب‌ها همه پس از بررسی اولیه به دفتر دادستانی ارسال شده بود.
شافاك در ادامه توضیح می‌دهد كه از زمان وقوع ناآرامی‌های اخیر در ترکیه، 29 انتشاراتی به دستور مقامات قضایی بسته و 135 هزار كتاب از قفسه كتابخانه‌ها جمع‌آوری شدند؛ ازجمله آثاری از لویی آلتوسر و ناظم حكمت، بزرگ‌ترین شاعر تركیه. یكی از دادستان‌ها در دادخوست خود حتی آلبر كامو و باروخ اسپینوزا را به عضویت در گروه‌های تروریستی محكوم كرده بود.
شافاك در بخش دیگری از این مطلب می‌نویسد: خیلی درباره طبیعت ضدلیبرال پوپولیسم اقتدارگرا تا امروز گفته و نوشته شده است اما كمتر به جنبه‌های دیگر آن نظیر ضدروشنفكری و ضد زن بودن اشاره شده است. مخالفت حكومت تركیه با الیف شافاك به رمان دوم این نویسنده برمی‌گردد كه در آن به نسل‌كشی ارامنه اشاره شده بود. او از سوی دادگاه‌های تركیه به جرم اهانت به ملت تركیه متهم شده بود.