همه چیز منهای مدال نجیب

همه چیز منهای مدال نجیب




پس از گذشت ۱۳ سال از درگذشت نجیب محفوظ، یك موزه به مناسبت گرامیداشت این نویسنده در شهر قاهره افتتاح شد. ایسنا به نقل از یورونیوز این خبر را منتشر كرده و توضیح داده كه این موزه و مركز خلاقیت، متعلقات و كتابخانه شخصی نجیب محفوظ، اولین نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبیات را در خود جای داده است.
 برنامه افتتاح این موزه كه در حقیقت یك خانه بازسازی‌شده متعلق به سال ۱۷۷۴ است، سال‌ها پیش مطرح شده بود،‌ اما مشكلات مالی و دیگر شرایط خاص مانع آن شده بود. این ساختمان دوطبقه در نزدیكی منطقه‌ای كه محفوظ در آن به دنیا آمده و الهام‌بخش بسیاری از داستان‌ها و شخصیت‌های این نویسنده بود، قرار دارد.
این موزه در كنار نمایش برخی متعلقات شخصی و یادداشت‌های این نویسنده، یك سالن بزرگ از تمامی آثار محفوظ را - كه شامل ویرایش‌های قدیمی و جدید می‌شود - چندین سالن سمینار،‌ یك كتابخانه شخصی و یك كتابخانه شامل تحقیقات و مطالعات انجام‌شده روی آثار محفوظ در خود جای داده است.
با این حال مدال نوبل ادبیات این نویسنده مشهور مصری كه سال ۱۹۸۸ به او اهدا شد در این موزه به نمایش گذاشته نشده و همچنان توسط خانواده محفوظ نگهداری می‌شود.
ام كلثوم، دختر نجیب محفوظ كه در مراسم افتتاح این موزه حضور داشت از اتمام ساخت این موزه پس از سال‌ها انتظار ابراز خوشحالی كرد و ایناس عبدالدایم، وزیر فرهنگ مصر در مراسم افتتاح این موزه گفت: امیدوارم این مكان به یك مركز مهم فرهنگی و جاذبه گردشگری تبدیل شود.
محفوظ سال ۱۹۸۸ موفق به كسب جایزه نوبل ادبیات شد و در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ «سه‌گانه قاهره» را نوشت. او اولین نویسنده مصری و عرب‌زبانی بود كه توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود كند.
چندی پیش نیز اعلام شد،‌ یك مجموعه داستان كوتاه از نجیب محفوظ با عنوان «محله» پس از ۲۵ سال به چاپ خواهد رسید.
گدا، كوچه مدق، خواب، جنایت، در گذر قصر، زیر سایبان، راه و وراجی روی نیل از جمله كتاب‌هایی هستند كه تاكنون از این نویسنده به زبان فارسی منتشر شده‌اند.