پیش آقای دكتر بروم یا خانم دكتر؟

پیش آقای دكتر بروم یا خانم دكتر؟


ممكن است در زوایای پنهان ذهن بسیاری از بیماران جنسیت پزشك عامل كلیدی در انتخابش باشد و به این معنا براساس پیش‌فرض‌هایی آقایان پزشك یا خانم‌های پزشك را در تخصص خود حاذق‌تر بدانند.
از نظر اینجانب به لحاظ ظاهری، عامل جنسیت در انتخاب ما نباید اثرگذار باشد، زیرا ما با نگاه جامعه‌شناختی به این نتیجه می‌رسیم كه پزشكان آقا و خانمی كه می‌بینیم فارغ از جنسیت خود، خوب درس خوانده‌اند و به مهارت بالایی از تشخیص و طراحی درمان دست یافته‌اند و كم نیستند خانم دكترهایی كه جراحی‌های پیچیده انجام می‌دهند و در ظاهر فرآیندهای پزشكی دشواری انجام می‌دهند و برعكس آن نیز صادق است.
اما اگر كمی عمیق‌تر شویم، پزشكی را بهتر است مورد انتخاب قرار دهیم كه هر دو جنس را در درون خود پرورده باشد. برخی روان‌شناسان جزئی نگری و دقت در جزئیات را از ویژگی‌های برجسته‌تر خانم‌ها برشمرده‌اند. بهتر است ملاك انتخاب پزشكان توسط بیماران، پزشكانی باشند كه با دقت زنانه معاینه می‌كنند؛ به صحبت‌ها و نیازهای بیماران توجه دقیق می‌كنند، به بهداشت و ظاهر خود اهمیت ویژه می‌دهند و مهارت‌های همدلی را در خود پرورده‌اند و مهر طبیبانه را نثار بیماران خود می‌كنند.
از طرف دیگر، اگر برخی روان‌شناسان كل نگری، هدف‌گذاری و تجزیه و تحلیل را از ویژگی‌های برجسته‌تر آقایان دیده‌اند، پزشكانی مورد انتخاب بیماران قرار می‌گیرند كه به همه ویژگی‌های بیماری به‌صورت كل نگاه می‌كنند و همه عوارض و فواید دارو یا روش درمانی خود را می‌سنجند و كیفیت درمان خود را آنالیز می‌كنند.
بنابراین ویژگی‌های زنانه و مردانه اگر در پزشكی جمع شد كه در عین دقت‌های جزئی به كمیت درمان هم بپردازد و لنز دوربین دانش و مهارتش هم نمای دور را بسازد و هم نمای نزدیك را بكاود، دیگر زن یا مرد بودن طبیب، محلی از انتخاب نخواهد یافت و فارغ از جنسیت، یك طبیب خوب مظهر جمال و جلال پروردگار می‌شود.