افزایش روند نژادپرستی در آمریكا

افزایش روند نژادپرستی در آمریكا


توییت‌های جنجالی و نژادپرستانه ترامپ علیه نمایندگان رنگین‌پوست كنگره تنها یك مورد از رشد پدیده‌ای را نشان می‌دهد كه در آمریكا در حال گسترش بوده و نگرانی‌های زیادی را ایجاد كرده است. گرچه آمریكایی‌ها مدعی‌اند سال‌هاست كه مساله نژادپرستی را كنار گذاشته‌اند، اما به نظر می‌رسد برخی سیاستمداران از جمله ترامپ در حال دامن زدن دوباره به احساسات ضد رنگین‌پوستان دراین كشور بوده و قصد دارند از این احساسات به نفع خود بهره‌برداری سیاسی كنند.
هفته گذشته اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ علیه تعدادی از نمایندگان رنگین‌پوست مجلس نمایندگان جنجال زیادی را در این كشور برانگیخت. ایلهان عمر، یكی از چهار نماینده زن دموكراتی كه هدف این حملات قرار گرفته بود در واكنش به اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریكا وی را فردی فاشیست قلمداد كرد. حتی نمایندگان آمریكا با تصویب یك قطعنامه اظهارات ترامپ را محكوم كردند. با این حال ترامپ باردیگر در حالی كه برای یك تجمع انتخاباتی در میان هواداران خود در كارولینای شمالی حاضر شده بود با انتقاد از پیشینه و اظهارات قبلی ایلهان عمر، وی را به عنوان فردی یهودی‌ستیز معرفی كرد. عجیب این‌كه سخنان ترامپ مورد حمایت هواداران او قرار گرفت و باتشویق‌های مكرر آنان همراه شد. آنها نیز به تبعیت از ترامپ فریاد می‌كشیدند «به خانه‌ات برگرد». رئیس‌جمهور آمریكا هنگام سر دادن این شعارها توسط هواداران سكوت اختیار كرد و حتی با حالتی رضایت‌بخش به تایید آنها پرداخت .

حملات اخیر ترامپ به نمایندگان ترقی‌خواه كنگره كه از قضا جزو اقلیت‌های نژادی در آمریكا هستند با واكنش بسیار تند دموكرات‌ها همراه شد و انتقاد تعداد اندكی از جمهوریخواهان را نیز به همراه داشت. سخنان ترامپ ابتدا با پست‌های توییتری آغاز و سپس به حملات تند كلامی ختم شد. نكته مهم این‌كه چنین حملاتی محبوبیت رئیس‌جمهور آمریكا را در میان جمهوریخواهان 5 درصد افزایش داده است. این موضوع نشان می‌دهد شعارهای ضد نژادی نه‌تنها در آمریكا مذموم نیست بلكه می‌تواند درآمدهای سیاسی قابل توجهی داشته باشد. این نكته به‌صراحت نشان می‌دهد جامعه آمریكا برخلاف ادعای سردمدارانش همچنان از بیماری نژادپرستی رنج می‌برد.
شبكه خبری فاكس‌نیوز در گزارشی نوشت: گروهی ۱۳ نفره از افسران پلیس ایالت فیلادلفیا در آمریكا مطالبی نژادپرستانه و خشونت‌طلبانه علیه اقلیت‌های قومی، مذهبی و نژادی در شبكه‌های اجتماعی منتشر كردند تا مروج نژادپرستی در این كشور باشند. ریچارد رأس، رئیس پلیس شهر فیلادلفیا با اعلام این خبر گفت: ۱۳ افسر پلیس در وضعیت انفصال ۳۰ روزه از خدمت هستند و قرار است در نهایت اخراج شوند.
با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز اقدامی علیه فعالیت نژادپرستانه این افسران پلیس انجام نشده است. جامعه آمریكا به‌ویژه اقلیت‌های رنگین‌پوست، قومی و مذهبی در این كشور از اقدامات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه رنج می‌برند و از زمان روی كار آمدن دولت دونالد ترامپ، موج اقدامات نژادپرستانه در آمریكا گسترده‌تر شده است. به طوری كه اداره پلیس شهر فیلادلفیا چندی پیش ۷۲ افسر پلیس را به طور موقت اخراج كرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد كه یك گروه غیرانتفاعی نتایج بررسی دو ساله‌ای در مورد مطالب منتشر شده از سوی این افراد در شبكه‌های اجتماعی منتشر كرد و نشان داد آنها مطالب متنوعی درباره خشونت علیه گروه‌های قومی، مذهبی، جنسیتی و نژادی را ترویج می‌كردند.
كارشناسان دلایل رشد پدیده نژادپرستی در آمریكا را عملكرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا می‌دانند و ژرالد هورن، استاد دانشكده مطالعات تاریخ آمریكا و آفریقا دانشگاه هیوستون معتقد است رویكردهای ترامپ، نژادپرستی را در آمریكا تشدید كرده و بسیاری از مردم حیران هستند كه چگونه فرد نژادپرست و ذاتا دروغگویی چون او رئیس‌جمهور شده است.