قطعی آب روستا به‌خاطر 12 میلیون تومان!

قطعی آب روستا به‌خاطر 12 میلیون تومان!

وحید پورمردان، مدیركل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، پس از اطلاع از حمله تمساح به حوا، شبانه خودش را به چابهار رساند تا اول صبح به بیمارستان برود و روند درمان او را پیگیری كند. او می‌گوید: ساعت 12شب 28 تیر، به محض اطلاع از حمله گاندو به یك دختر‌بچه، از زاهدان به سمت چابهار حركت كردم و صبح زود هم به بیمارستان رفتم تا از آخرین وضعیت درمان حوا مطلع شوم. متاسفانه به علت آسیب‌دیدگی شدید، تلاش پزشكان برای حفظ دست و عمل پیوند موفقیت‌آمیز نبود. تمام همكاران محیط‌زیست نیز در این عیادت حضور داشتند و از خانواده این دختر دلجویی كردیم. با این‌كه در شرایط روحی مناسبی نبودند، ولی به آنها گفتم ای كاش بیشتر مراقب دخترتان بودید.
او ادامه می‌دهد: «جدا از این‌كه مدیركل هستم، یك انسان و یك پدر نیز هستم و دختری همسن و سال حوا دارم. به‌شدت از این حادثه آزرده‌خاطر هستم و می‌دانم والدینش چه دردی احساس می‌كنند. شاید اگر این اتفاق در یك استان برخوردار از نظر تجهیزات پزشكی و خدمت‌رسانی به مردم رخ می‌داد، این كودك زمان طلایی برای پیوند را از دست نمی‌داد و از داشتن نعمت دست محروم نمی‌شد.»
این اولین باری نیست كه گاندو به انسان حمله می‌كند و آن‌طور كه پورمردان توضیح می‌دهد، حدود دو سال پیش هم، یك پسربچه 12 ساله در منطقه كشاری، توسط گاندو به زیر آب كشیده شده و در اثر خفگی جان خود را از دست داده بود. 
او با تاكید بر این‌كه خطرات نزدیك شدن به زیستگاه گاندو همواره به مردم، دهیاران، اعضای شورای روستاها و جوامع محلی آموزش داده می‌شود، می‌گوید: «علاوه بر نصب تابلوهای هشدارآمیز، محیط‌بانان ما در آن منطقه همه بلوچ هستند و به زبان بلوچی به مردم هشدار می‌دهند كه در فصل تولید مثل به زیستگاه گاندو نزدیك نشوند، زیرا در این فصل تمساح‌ها به‌شدت مهاجم شده و از قلمرو خود در برابر انسان‌ها دفاع می‌كنند. 
مدیركل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در ادامه می‌گوید: «با توجه به خلا آبرسانی به روستاهای حوزه باهوكلات، وزارت نیرو باید امكانات آبرسانی به حاشیه رودخانه باهوكلات را فراهم كند. البته ظاهرا در این منطقه شبكه آب وجود دارد، اما به گفته مردم، آب مصرفی به علت بدهی برخی مشتركان روستایی قطع شده است. آن‌طور كه در بیمارستان متوجه شدم، رقم این بدهی مبلغی در حدود ده تا 12 میلیون تومان است، اما اگر الان مردم به‌جای این رقم، 12 میلیارد پرداخت كنند، جای دست این كودك بی‌گناه را می‌گیرد؟»
پورمردان تاكید می‌كند: «پیگیری پرداخت بدهی آب روستا در شرح وظایف محیط زیست استان نیست، اما به این معنی هم نیست كه قصد تبری جستن از این موضوع را دارم. در این حادثه من هم مقصر هستم، اما مساله این است كه شركت آب و فاضلاب روستایی استان می‌گوید آب وصل است و به همكاران من نیز اعلام كرده‌اند كه آب قطع نیست و هیچ بدهی‌ای نیز وجود ندارد. با این‌حال و طبق ادعای برخی افراد، پیامی در گوشی‌های تلفن همراه ساكنان روستا وجود دارد كه در آن گفته شده است به‌دلیل بدهی، آب روستا قطع می‌شود و حالا قرار است این پیام برای ما ارسال شود. علاوه بر انجام پیگیری‌های لازم در این خصوص، با آقای دكتر كلانتری نیز در مورد وضعیت دختربچه و پرداخت دیه مكاتبه كرده‌ایم. در كنار اینها امیدواریم وزارت بهداشت و رسانه شما هم كمك كنند تا بتوانیم پروتز مناسبی برای دست این دختربچه فراهم كنیم.